dynamo?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Edward Tuinman

dynamo?

Unread post by Edward Tuinman »

Bij een nachtelijke rit ontdekte ik een heel flauw schijnsel van het laadstroomlampje. Bij het inschakelen van meer stroomverbruikers wordt dit feller. Kan de dynamo het niet meer aan? Hij is al eens gerepareerd
(diodes vervangen). Het gaat om een ducellier.
Verder nog een ander electrisch probleem: knipperlichtrelais gaat langzamer tikken als ik rem ( ik heb blijkbaar hele goeie remmen...). Ergens een foute massa?
Graag jullie, uiteraard deskundige, mening. Groeten, Edward.
Huib Geurink

Re: dynamo?

Unread post by Huib Geurink »

Ik dacht dat je een S1 had.
Kan goed zijn dat je een slechte massa hebt bijvoorbeeld via de chokekabel omdat de daarvoor bedoelde draad ontbreekt. Maar dan moeten ander stroomverbruikers zoals koplampen ook invloed hebben op de knipperautomaat.

De laadstroomlaampje gaat aan als de spanning direct uit de dynamo niet gelijk is aan de spanning op de draad waar de lampjes van het dashboard op zijn aangesloten. Het meest voor de hand ligt dat je spanningsverlies hebt hetzij over de dikke rode draad die van motorcompartiment naar binnen gaat hetzij over de betreffende zekering hetzij elders.

Bij S1 komt spanningsverlies veel voor. De dikke rode (en de dikke zwarte) draden van dynamo naar spanningsregelaar en van spanningsregelaar naar binnen zijn eigenlijk onderbemeten. De isolatie is vaak deels gesmolten en de koper draden in de contacten gecorrodeerd waardoor het krimpkontak geen gasdichte koude las meer is.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Ik heb bij mijn Flavia Coupe al jaren hetzelfde effect. maar de dynamo laadt prima
Je kunt dat eenvoudig controleren, met name als je even een helper hebt die gas will geven
Starten en voltmeter over de accupolen
Bij stationeer moet hij zo'n 12.8 tot 13 volt aanwijzen
Dit loopt op naar 13.4-13.6 volt bij dik 2000 toeren
Bij hogere toerentallen moet de spanning niet verder oplopen, anders is je regelaar kaduuk

succes

Bert
Edward Tuinman

Unread post by Edward Tuinman »

Dank voor de tips, het knipperrelais was de oorzaak van het éne probleem: bij Brezan een nieuwe gekocht, eh hij knippert weer dapper. Het andere probleem wordt nog onderzocht, ik hou jullie op de hoogte. Edward.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Is dat wel zo?

Het originele knipperrelais is met een bimetaaltje. Als de spanning zakt knippert ie langzamer.

Als je nu een electronische mocht hebben wordt de knipperfrequentie bepaald door een RC netwerkje en nauwelijks door de spanning. Dus als het probleem werd veroorzaakt door een te lage spanning is het niet opgelost maar omzeild met het risico dat de te lage spanning je straks een ander probleem geeft. Ik zeg niet dat het zo is, maar geef het slechts ter overweging.

Huib
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”