Beste Lancisti,
De laatste tijd hoor ik steeds een gepiep bij lage toeren, met name bij stilstaan. Bij gasgeven verdwijnt het weer, maar dat kan ook komen doordat de motor dan meer lawaai maakt.
Ik dacht eerst dat het de dynamopoelie was of de dynamo zelf, maar ik ben er nu van overtuigd dat het de voorste carburateur is (ik heb een 1e serie coupé rallye 1.3 s met twee solex carbs). Ik heb m'n oor er praktisch bovenop gelegd en het piepende geluid komt echt van de carburateur. Als de auto stationair draait moet ik steeds korte gasstootjes geven om hem aan de praat te houden. Bij hogere snelheden heb (3e of 4e versnelling) ik ook niet het idee dat de motor inhoud, hij accelereert dan nog even snel als voorheen. (Elke weer een sensatie hoe zo'n auto in de 4e versnelling bij 120 km/u nog steeds weer kan weg accelereren naar een nog hogere snelheid, en de ietwat verbaasde blik van de medeweggebruikers als je voorbij komt stuiven).
Iemand enig idee wat dit voor euvel kan zijn en hoe dit op te lossen?
Met vriendelijke groet,
Frans Weersing, Rotterdam
Carburateur
Re: Carburateur
Hallo Huib,
Is dat op een of andere manier te testen?
Groet,
Frans
Is dat op een of andere manier te testen?
Groet,
Frans
Niet echt.
Maar als dat grote rubber gaar is zie je er vaak wel scheurtjes in.
Onder het luchtfilter zit een steun naar de voet van het oliefilter. Die moet goed vast zitten aan beide kanten. Onder zit ie met rubbertjes vast en die zijn vaak gaar. Als die steun niet goed vast zit hebben de carburateurs aan het rubber gehangen en is het vrijwel gegarandeerd gescheurd.
Een test die je kunt doen is die steun even losmaken, het luchtfilter bij de inlaatpijp beetpakken en met lopende motor op en neer bewegen. Als het geluid dan veranderd is het bijna zeker valse lucht langs het rubber.
Als het geluid lijkt op het tsjilpen van een vogeltje is het ook vrijwel zeker valse lucht.
Maar als dat grote rubber gaar is zie je er vaak wel scheurtjes in.
Onder het luchtfilter zit een steun naar de voet van het oliefilter. Die moet goed vast zitten aan beide kanten. Onder zit ie met rubbertjes vast en die zijn vaak gaar. Als die steun niet goed vast zit hebben de carburateurs aan het rubber gehangen en is het vrijwel gegarandeerd gescheurd.
Een test die je kunt doen is die steun even losmaken, het luchtfilter bij de inlaatpijp beetpakken en met lopende motor op en neer bewegen. Als het geluid dan veranderd is het bijna zeker valse lucht langs het rubber.
Als het geluid lijkt op het tsjilpen van een vogeltje is het ook vrijwel zeker valse lucht.
Men neme een plantenspuit gevuld met water spuit gericht naar de plaats waar je het geluid hoort ,als er een lucht lekkage is dan zal het geluid veranderen en de motor zal ook hierop reageren
gr Koos uit Tuk
gr Koos uit Tuk