Fulvia Coupe Diesel

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Fulvia Coupe Diesel

Unread post by Peter Coolsma »

Ja, daar ben je vast wel benieuwd naar... Mijn S1'tje maakt al enige tijd een lelijk bijgeluid, waar ik noch Huib chocola van kunnen maken. Het klinkt in feite als een koude dieselmotor, en steekt de kop op bij - vooral - rustig accelereren, in iets mindere mate bij constante snelheid en in het geheel niet bij gas terugnemen. Bij stevig accelereren is het geluid bijna of helemaal weg. Theorie was onder meer dat het luchtfilter rammelde van binnen - heb ik gecheckt en zit nu echt loeistrak in elkaar. Toerentellerkabel - die zijn soms erg luidruchtig - is slecht te rijmen met het verdwijnen/verschijnen bij al dan niet gasgeven. Ik heb net een flinke toertocht gemaakt over vooral secundaire wegen en het laatste stuk over de snelweg. Ik heb een eindje 140 gereden en het vreemde is dat de intensiteit en de frequentie dan niet of nauwelijks verschillen met rijden in de stad.

Een theorie uit de boeken is dat het de drijfstanglagers zouden kunnen zijn. Dat zou gepaard gaan met een (ik citeer) "klakkend" geluid. Please... Zeg dat dat het niet is. Motortje heeft een vers gereviseerde kop en nieuwe uitlaatkleppen en loopt sindsdien (los van dat geluid dus) niet alleen zeer fraai, maar is nu ook belachelijk zuinig (ruim 1 op 14). Verdere motorische operaties wilde ik graag noch even uitstellen...! Geluid was er al enigszins voor de koprevisie trouwens. Die revisie was noodzaak (kromme kleppen) na een hangend gaspedaal dat enkele seconden 7000 toeren opleverde (gebeurde "tussen" schakelen van 3 naar 4). Kan die overtoeren-marteling in het blok noch ernstige schade hebben aangericht...? Of kan het noch iets anders zijn - ik hoop een beetje op iets uitlaat-achtigs; het is ook niet goed aan te duiden waar het geluid vandaan komt en ik heb een beetje de indruk dat het van onder de auto komt. Versnellingsbak is overigens ook net gereviseerd. En ja, er zit genoeg olie in de motor.
koos

Re: Fulvia Coupe Diesel

Unread post by koos »

stuur mij een cd met het geluid dan kan ik een oordeel geven,uit je verhaal den ik dat het met de zuigers te maken kan hebben,maar is zo moeilijk te beoordelen.
Gr. Koos uit Tuk
Thomas

Unread post by Thomas »

Las een keer in Klassiek&techniek iets over een Alfa waarvan de onderkant van de zuigers tegen de cilinderwand klapten, met daaraan gepaard een bonkend geluid.
Peter

Unread post by Peter »

Peter, klinkt niet best inderdaad! Als je het geluid (bij stilstaande auto....), houd dan een schroevendaaier op verschillende plaatsen op het blok en duw daar je oor tegen. Je hoort dan veel meer lokale geluiden.

Het geluid wat ik ken van drijfstanglagers is juist geklop bij acceleren bij lage toeren. Dit lijkt bij jou niet het geval.

Over die toeren, ik heb zelf ook al een paar keer hangende gaskabel gehad waarbij de laatste keer echt stom was: tijdens het vullen van versnellingsbak (flesje op zijn kop erin), de motor starten staand naast de auto. Gaskabel door fles strak en maximale toeren. Hoor graag van jou wat jij deed.

Ik bouw trouwens een toerentalbegrenser in om toekomstig leed te voorkomen. Wilde deze echter wel op 7500 toeren zetten. Verbaasd me dat bij 7000 je kleppen de zuigers raken. Wellicht was het meer.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Ik denk ook dat het dik meer is geweest dan 7000. De teller loopt maar tot 7000.
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

7500?!? Dear me... Het rood begint bij mij op 6000 (=max vermogen) en loopt tot 6200. Een begrenzer zou ik zelf dus op 6200 of 6300 zetten. Tenzij jij een ultra opgefokte HF o.i.d. hebt...

Ik heb zelf een keer de gaskabel ingekort - dacht "dat mag best wat strakker, zo'n bocht erin is geen gezicht". Theorie is dat vervolgens onder volle belasting het blok - door enkele centimeters te kantelen - de buitenkabel naast de "stop" getrokken heeft. In dat geval heb ik de hele ellende aan mezelf te wijten. Er zit een nieuwe, weer langere kabel - binnen en buiten - op, maar ik durf toch geen inhaalmanoeuvres meer uit te voeren - als het op zo'n moment weer gebeurt tijdens schakelen van 3 naar 4 en je hebt een tegenligger, ben je dood.
elentinos

Unread post by elentinos »

Ik heb een keer bij een oude Peugeot dezelfde geluiden gehoord. Het leek erop of de drijfstanglagers versleten waren (mijn garage had vermoedens in die richting), maar het bleek uiteindelijk de uitlaatpakking te zijn. Check die pakking effe voordat je de boel los haalt...
elentinos

Unread post by elentinos »

Even precies: Ik bedoel de pakking tussen uitlaatspruitstuk en blok...
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

nou, nou, niet zo bang, bij inhalen kun je altijd weer terug naar de plek waar je vandaan kwam, mocht het fout lopen. Je hebt ook nog een rem. (hoop ik)
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Goeie tip. Het spruitstuk is in de laatste 18 maanden een paar keer los geweest. Kan goed zijn dat de pakking een keer te veel hergebruikt is.

Net voor m'n vakantie had ik de kop in orde gemaakt. Ding loopt als de wiederweerga. Als de kopbouten moeten worden nagetrokken kijken we ook even naar het geluid. Kwam op mij niet echt dreigend over. Als het echt niet goed is komt de krukas meestal binnen de 200 km door de motorkap zeilen. Ben ook best benieuwd naar de compressie die voorheen net met de hakken over de sloot was.

Intussen ben ik wel benieuwd naar alle suggesties.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”