Hallo allen,
wederom een technische vraag.
Zoals jullie weten ben ik doende met een complete restauratie. Gezien vorenstaande heb ik een tijd geleden de waterpomp helemaal uit elkaar gehad. Was op zoek naar een keerring tussen het water en het oliegedeelte. Vond deze niet. Wel zijn beide vloeistofgedeelten gescheiden door een lager, een soort kelkje en een koperen busje. De vraag rees bij mij, op welk principe berust de afdichting tussen beide gedeelten. Heb vervolgens alles goed schoon gemaakt en het gedeelte wat in contact komt met het water met kranenvet ingesmeerd. Hopende dat er een goede dichting is ? Of is het raadzaam om toch nog een nieuwe pomp aan te schaffen.
Mogelijk dat er andere techneuten zij die een soortgelijk probleem of ervaring hadden.
Ik hoor het wel,
groetjes Ron.
Waterpomp
Re: Waterpomp
Hoi Ron,
Op de onderkant van de waaier zit een pasvlak, daar loopt een koolstof ring op, die moet zorgen voor de afdichting van de waterzijde. Je moet ervoor zorgen dat de twee lekgaatjes in het pomphuis open zijn, zodat bij een evt. lekkage het water niet in de olie kan komen.
Lucas
Op de onderkant van de waaier zit een pasvlak, daar loopt een koolstof ring op, die moet zorgen voor de afdichting van de waterzijde. Je moet ervoor zorgen dat de twee lekgaatjes in het pomphuis open zijn, zodat bij een evt. lekkage het water niet in de olie kan komen.
Lucas
Dus m.a.w. zoals in mijn geval waarbij ik de gehele pomp goed gereinigd heb, zou voldoende moeten zijn.
Klinkt goed.
Bedankt voor de info,
Ron.
Klinkt goed.
Bedankt voor de info,
Ron.
Als de koolstof afdichting nog goed is, en het lager o.k. , zou het goed moeten zijn. De pomp moet na montage een beetje stroef lopen, als hij te gemakkelijk rondgaat, is de kans op lekkage reeel.
Mocht je twijfelen, een nieuwe pomp is nog te koop.
Groet,
Lucas
Mocht je twijfelen, een nieuwe pomp is nog te koop.
Groet,
Lucas
De seal aan de waterkant is een ronde rubber mantel met daarin een drukveer en op de kop een keramische ring die drukt tegen de impeller.
Ik had ooit een flinke voorraad in Italie op de kop getikt. Voorraad is op en bij het adres in Italie kan ik ze niet meer krijgen.
Onlangs hoorde ik dat de seals standaard producten zouden kunnen zijn. Zulke seals worden ook in wasmachines e.d. gebruikt.
Weet iemand daar meer van? Kan iemand er eens achter aan gaan?
Aan de oliekant wordt de afdichting verzorgd door het kogellager in 2RS1 uitvoering. Dat is een standaard maat lager.
Ik had ooit een flinke voorraad in Italie op de kop getikt. Voorraad is op en bij het adres in Italie kan ik ze niet meer krijgen.
Onlangs hoorde ik dat de seals standaard producten zouden kunnen zijn. Zulke seals worden ook in wasmachines e.d. gebruikt.
Weet iemand daar meer van? Kan iemand er eens achter aan gaan?
Aan de oliekant wordt de afdichting verzorgd door het kogellager in 2RS1 uitvoering. Dat is een standaard maat lager.
Ik heb destijds gewoon alles gereinig en een nieuw lager erin gezet. Jammer dat ik destijds niet van het bestaan van dit forum af wist. Onderling contact betreffende technische vragen is heel constructief en waardevol. Wat ik me kan herinneren liep de waterpomp na demontage weer stroef, zal waarschijnlijk goed zijn. Tegen de tijd dat ik de motor weer kan starten (het subframe is momenteel nog gescheiden van het chassis) merk ik het wel.
Groetjes.
Groetjes.