R E M P R O B L E E M...

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Carlo

R E M P R O B L E E M...

Unread post by Carlo »

Mijn achterrem (Dunlop) zit nagenoeg vast, kan met veel moeite mijn wiel nog draaien.
Is er iemand die mij kan vertellen wat de beste manier is om de boel weer los te krijgen?
Ik bedoel niet de truc met de klauwhamer...

Alvast mijn dank!

Carlo
Lucas Geheniau

Re: R E M P R O B L E E M...

Unread post by Lucas Geheniau »

Je zult toch moeten proberen om de blokken terug te duwen. Als je de twee bouten losdraait waarmee de klauw vastzit en dan voorzichtig met een kunststof of rubber hamer wat tikken uitdelen.
Daarna zuigers eruit en de binnenzijde inspekteren en evt glad maken. Als je daar zelf geen ervaring mee hebt, kun je dat beter door een kenner laten doen(Huib b.v.)

Succes,

Lucas
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Je hebt dus meer een rijprobleem dan een remprobleem.
Ik kan zo een vijftal mogelijke oorzaken bedenken voor het vastzitten waarvan ik er vier vermeld en 1 de meest voorkomende is..
1. roest op de cilinderwanden van de wielremcilinders
2. roest op de geleiding van de blokken
3. uitzetten van de blokken door vochtopname
4. ventielwerking van de slangen (slang te oud). Achter zouden ze dan allebei vast moeten zitten.

Dunlop remmen zijn de eerste generatie schijfremmen. Remmen prima mits in orde. Volgens de homologatie gegevens van de fabriek zelfs beter dan de S2/3 Girling remmen. Wat ze echter niet van te voren bedacht hebben is corrosie. Helaas, helaas om ook nog eens roestbestendig te zijn, zijn ze precies verkeerd om ontworpen. Ze zijn bijzonder gevoelig voor roest. Achteraf zou je zelfs kunnen zeggen “De Dunlop boys hebben hun uiterste best gedaan om remmen te ontwerpen die roesten als een gek”. Het hele vervelende is ook nog dat het probleem onverwachts toeslaat. Het is niet zo dat ze eerst een beetje last geven zodat je een revisie kunt plannen voor over 3 maanden. Integendeel door het verslijten van de blokken schuift de zuiger langzaam op en komt van het ene moment op het andere op het slechte stuk.

Je kunt de boel demonteren en met een schuurpapiertje de boel wat opfrissen. Met geluk werkt dat weer een paar maanden. Je weet trouwens niet hoeveel keer dat al gedaan is, dus de speling tussen zuiger en cilinderwand groeit steeds groter. Dan gaat ie nog lekken ook. Corrosie gaat bij een beetje zweten zelfs al veel sneller omdat remvloeistof water aantrekt. Maar zonder dat roest het al lekker. De temperatuur van remmen varieert continu. Waar temperatuurvariatie is, is condens. Waar condens is, is roest.
Als je gaat schuren, wel behoorlijk gereedschap maken (o.a. om de cilinder op te spannen op de draaibank) anders wordt ie ovaal en conisch.

Wat wel wordt gedaan is de cilinders verbussen. Ik ben te oud om Russische roulette te spelen en weiger dus te verbussen. Ik sprak onlangs iemand die al jaren z'n Dunlop remmen verbuste. Er was er pas een uitgekomen.

Nieuwe kosten een hoop geld en die beginnen ook meteen te roesten.

Wat ik doe is:
- parelen van cilinders en andere onderdelen van de klauw
- cilinders slijpen op overmaat
- vernikkelen. Niet verzinken, dat gaat er vrijwel even snel af als dat je het er op krijgt en bovendien lukt het niet om de cilinderwanden te verzinken
- overmaat zuigers draaien
- binnenwerk van de zuigers over zetten

Bij het draaien van de zuigers moet de diameter van de zitting van de afdichting niet lineair worden vergroot om de originele rubbers nog te kunnen gebruiken.

Als je het voor het eerst doet zitten er best nog al wat adders onder het gras. Ik doe het regelmatig en heb de gereedschappen. Kost ca de helft minder dan nieuwe en gaan vele malen langer zonder problemen mee.
Carlo

Unread post by Carlo »

Bedankt voor de Tips heren, dat is een aardige ingreep Huib,
Ik kan een hoop zelf maar dit gaat me iets te ver, en ben overigens ook niet in het bezit "
van de juiste 'tools' Ga eerst de boel maar eens zorgvuldig kuisen zoals beschreven.
Mocht het allemaal niet lukken, klop ik toch weer bij jou aan Huib! (ga me bijna schamen).

Groetjes
Carlo
michele

Unread post by michele »

*** moderated ****.

Schoonmaken en polijsten wil vaak al eens helpen en dan nieuwe blokken, dan staat de zuiger ook weer in een andere stand. In principe is het verhaal van Huib juist
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”