pruttelpot

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Johan De Meester

pruttelpot

Unread post by Johan De Meester »

De laatste tijd heeft mijn coupeeke last van buikkrampen denk ik want ze produceert winden in de uitlaat !! Bij het gas lossen onder het rijden b.v. voor een bocht , prutteld de uitlaat bijna konstant. Zou de oorzaak kunnen liggen aan de afstelling van de carbs ? Het zijn natuurlijk nog de good old Solex carbs.

Is er nog een dokter op het web ?
Carlo

Re: pruttelpot

Unread post by Carlo »

Lijkt op ontsteking die van tijd is, waardoor er z.g. na-verbranding ontstaat...
Remedie: ontsteking op tijd zetten, maar kamillethee met droge beschuit
wil ook wel eens helpen...

Sterkte

Carlo
Johan De Meester

Plopperdeplop, ja met die thee probeer ik het nog wel. Maar de ontsteking is onlangs in de garage op tijd gezet (delco was los gekomen) en dat is wel het belangrijkst - het lawaai - zijn niet van die knallen en zo luid als een verkeerd ingestelde tijd het is echt pruttelen en mompelen. De wagen start ook onmiddellijk en rijdt vlot. Het is wel zo - hoe hoger het toerental hoe meer geprutel bij het gas lossen.
Nu we toch aan de klaagmuur staan, welke ontdekking doe ik vandaag !!!
Ik kocht mijn coupeeke als een bouwjaar 1976 / 3 serie. Maar op de papieren die van Italie komen
(ze is geimporteerd in 1991) staat ze ingeschreven als 2 serie !
De nummers die mij belangrijk lijken zijn fabrikage-nummer 818.630 en het motor-nummer 818.303, weet iemand kenmerken hoe te zien wanneer het een 2 of 3 serie is ?? Straks is mijn Italiaanse vamp nog ouder dan ik dacht .

Een Fulvia met vraagtekens ?
Johan
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Strikt genomen -technisch- is er geen serie 3. Dat er FULVIA 3 achterop staat is wat dat betreft misleidend. De papieren zijn dus hoogstwaarschijnlijk wel in orde, net als de ouderdom van je auto. Uiterlijke kenmerken zijn dus dat genoemde plaatje achterop, het plastic stuur, hoofdsteunen, witte klokken en een onuitpoetsbaar hardnekkig terugkerende bruine waas op het plaatwerk. ;-) Zolang je 'm maar binnen stalt en pekelvrij houdt gaat het echter nog lang goed over het algemeen.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Meest voorkomende oorzaken zijn lekke flenspakking (tussen spruitstuk en voorste pijp) of lekke spruitstukpakking of lek spruitstuk of verkeerd afgestelde carburateurs.
Johan De Meester

Eeuwige dankbaarheid voor de goede raad, vooraleerst toch die carbs bij laten regelen. Er zijn wel problemen met de uitlaat maar dat is binnenkort verleden tijd.
En dan de cruciale vraag hoe oud is ze ? ......... jaaa ze heeft hoofdsteunen, heeft een plastiek stuur jakkes (heb toch voor een 'houten' stuur gekozen serie2) en heeft witte wijzerplaten ...... waarschijnlijk is ze zo oud als ze er uit ziet van 1976 dus. En ja liters Tectil zijn er gebruikt en ze slaapt altijd binnen etc... kortom er is geen vrouw die zo vertroeteld wordt !
Huib Geurink

Serie 2 heeft een imitatie houten plastic stuur.
Johan De Meester

Is maar al te waar, kan ik zien aan de mooi barst naast de spaak. Daarom schreef ik 'houten' stuur ;.-)
Een oud Lancia dealer beweerde dat de 1 serie een andere stuurnaaf heeft dan serie 2 & 3 en dus niet paste als dat niet klopt heb ik me laten beetnemen. Want een echt houten stuur lijkt me een stuk mooier
maar ja ik wil wel graag bij een origineel Lancia stuur blijven !
Huib Geurink

Het klopt dat de naven van S1 en S2/3 anders zijn.

Op de duurdere S2 Fulvia's (1600 en ik dacht ook de Sport) zat wel een echt houten stuur. Ook op de S2 Flavia coupe's. Die zouden moeten passen.
Johan De Meester

Heeft iemand nog zo'n stuur in goede staat ?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”