wisserprobleem opgelost; nu de bekleding

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Marc de Jong

wisserprobleem opgelost; nu de bekleding

Unread post by Marc de Jong »

Wissers wapperen weer zoals 't hoort. Wilde vanmiddag de schakelaar openmaken, maar bedacht me dat stekkerblokken ook vaak een bron van storingen zijn. Het blok bij de wissermotor maar eens opengemaakt. Toen ik 'm oppakte viel er al een draad uit; Van een van de verbindingen was niet meer over dan een groene klont, die door de WD40 in een groene drab was veranderd. 'k Heb maar een bypass langs de stekker gezet, want repareren kon niet meer. Ach, en zo zullen garages 't in die tijd misschien ook wel gedaan hebbben.... In ieder geval doet de boel 't weer.

Ben vanmiddag ook maar eens aan de bekleding begonnen. Mijn Fulvia3 heeft cognackleurig kunstleer. Staat erg mooi bij het donkerblauw van de auto en het groene tapijt. Kunstleer is nog prima, op de zitting van de bestuurdersstoel na. Die is echt gescheurd. (als iemand nog een cognackleurige skai zitting heeft of weet, houd ik me aanbevolen; 'k geloof zelfs dat de zittingen in alledrie de series hetzelfde zijn) Maar het grote probleem is het in de loop der jaren volledig vergaan van de stiksels. De bekledingsstukken van de rugleuningen zijn over tientallen centimeters los van elkaar. Vanmiddag dus van een leuning de bekleding afgehaald. Valt nog best mee. Zit met enorm veel krammetjes vast, maar 't middenstuk kan eruit, en onder 't sierlijstje pulk je zo de krammetjes eruit. 'k Zit nu een beetje te dubben. Mijn schoenmaker durft de klus wel aan, maar ik ben bang dat het skai dan verzwakt wordt doordat er nieuwe gaten bijkomen. Of moet ik zelf maar eens een paar avonden degelijk handwerk gaan verrichten, om de zaak er weer zo origineel mogelijk uit te laten zien. Heeft iemand hier ervaring mee?

Marc
Huib Geurink

En de bonkgeest???

Unread post by Huib Geurink »

Mooi dat de wisser gerepareerd is!

De bekleding komt ook wel weer goed. Heb ik alle vertrouwen in.

Maarre, hoe zat dat nou met dat gebonk?
Marc de Jong

Re: En de bonkgeest???

De bonkgeest is er nog; gisteren een beetje tegen de uitlaat geschopt, en toen raakte 'ie wel 't vinnetje van de handrem. Misschien is dat 't wel. Maarja, 't geluid kwam van voor, dus ik denk nog steeds meer aan verdroogde subrubbers ofzo. Maar bij stilstaand schudden, duwen of trekken doet 'ie niks raars. En 't rare blijft; het is snelheids en toerental onafhankelijk, koppeling in of niet maakt ook niks uit, en ik heb laatst die lange motorsteun (die verstelbare tegen 't kantelen) laten repareren, dus het blok staat nu ook stabiel.(merk je ook bij schudden aan de motor.) Ik weet ook niet of 't kwaad kan; een uitlaat zal wel, maar misschien is er wel iets vreselijk aan 't loslopen of scheuren. (misschien heb ik wel zo'n gevreesd knikblik!!) En het rare is: er is niets aan de auto veranderd en opeens deed 'ie 't. Het enige dat met dat ritje anders was, was dat we er met twee volwassenenen en een kind (totaal zo'n 200 kilo) inzaten. Maar sindsdien doet 'ie 't (ook -maar minder- als ik er alleen in zit)
Ik snap er niks van.
Huib Geurink

Rubbers van de stabilisatorstang?
Rubbers van de draagarmen?
Marc de Jong

Zat ik ook aan te denken, maar de rubbers van de stabistang zitten er net 'n paar jaar onder en bovendien zou 'ie dan niet moeten bonken als je stilstaat, toch? Precies dezelfde bonk. Niet harder en niet zachter. Dus dan moet het toch een overbrenging van het schudden van de motor zijn, lijkt me.
Uitlaat zit er ook net 'n jaar onder, maar misschien is een van de ophangrubbers verschoven of uitgerekt. Ze zijn nog wel heel.
Huib Geurink

Heb je er al onder gekeken? Zo ter hoogte van de voeten van de bestuurder. Of de uitlaat daar niet tegen de wagenbodem komt.
Als het een knikblik is kantelt het subfreem naar voren en komt de uitlaat daar tegen de bodem.
Marc de Jong

Lijkt het ook niet te zijn; De pijp is vrij van de vloer. Hij loopt wel verdacht dicht langs de wielophanging linksvoor. Dat is bij het rechthoekige blokje waar de onderste A van de ophanging in zit. Maar ik ontdek geen deuken ofzo in de pijp zelf.
Huib Geurink

Uitlaat loopt inderdaad dicht langs de wielophanging maar zou goed moeten gaan.
Als je een keer in de buurt van Breda bent, kom dan even langs.
Marc de Jong

Goed plan, ik heb na vrijdag vakantie, en Utrecht-Breda is wel te doen. Waar zit je precies?
Huib Geurink

Ik heb je plattegronden gemaild.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”