Bart,
als Huib over zijn melige bui heen is kan hij wellicht wat indicaties geven waar je op moet letten.
Het subframe zelf zal wel goed zijn, maar het gaat om de bevestigingen daarvan. Wanneer deze speling vertonen gaat carrosserie (spatborden) de bewegingen opnemen die er niet zijn als alles nog een rigide geheel is.
doorgescheurde steunen spatborden Fulvia Zagato
Re: doorgescheurde steunen spatborden Fulvia Zagato
Wat mijn ervaring is (alleen van kijken, zoek zelf al een tijdje naar een Fulvia Sport maar met mijn budget zit ik op de rand verrotte exemplaren en heb er dus ook al een stuk of 6 gezien, omschrijving redelijk tot goed allemaal verotte subframeophangingspunten bij het punt waar dorpel begint) is dat een eerste indicatie een scheur is die te ontstaat in de lak onderaan de voorstijlen van de voorruit, als deze er zitten nog geen ramp maar wel een eerste indicatie - daarna scheuren in lak bovenin de wielkast en top van boog buitenspatbord (zeg maar recht boven het hoogste punt van het wiel).
Huib, zijn er nog meer punten die van buiten makkelijk zichtbaar zijn dat jij weet?
groet,
Jorn
Huib, zijn er nog meer punten die van buiten makkelijk zichtbaar zijn dat jij weet?
groet,
Jorn
Nou zijn de Zagato's nooit een rigide geheel geweest. Misschien hoor het wel zo, dat de spatboren breder en smaller worden bij gasgeven of loslaten. Misschien heeft iemand de auto te goed gerestaureerd en hier en daar verstevigd waardoor alle beweging die er nu eenmaal in een auto moet zitten op een plaats terecht komt en daar schade veroorzaakt. Wie zal het zeggen. Niemand heeft Roentgen ogen. Niemand kan met 100% zekerheid zeggen wat de oorzaak is al staat ie naast de auto. Dus van achter een computer kan al helemaal niemand zeggen wat de oorzaak is als er al een enkele oorzaak is. Het is een complexe constructie waar alle delen een steentje bijdragen. Het subfreem zelf, de schermen met hun (Romeinse) boog constructies, de schuine balkjes (die een kastenbouwer ook gebruikt om stevigheid aan te brengen) en lasnaden (die soms driedubbel zijn en soms dubbel), de rubbers (niet alleen van subfreem, maar ook van motor en bak), de dorpels, de doosjes, de gehele A stijl constructie.
De Fulviaatjes zijn 30 tot 40 jaar oud. Ze zijn allemaal op andere manieren onder andere omstandigheden en met andere kilometrages in andere klimaten gebruikt, Er zijn er die van prima staal gebouwd zijn. Er zijn er die van 2e rangs gerecycled schroot gebouwd zijn. Ze zijn door verschillende mensen in elkaar gelast op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag. Misschien werd er in die tijd in Italie zelfs ook nog op zaterdag morgen gewerkt. Ik bedoel maar te zeggen dat er duizend en een mogelijke oorzaken zijn die in alle mogelijke combinaties kunnen samenspannen en dan weten we nog steeds niet of er een duizend en tweede mogelijke oorzaak is.
Het is gevaarlijk en averechts om mogelijke oorzaken te noemen. Hier dubbel gevaarlijk. Uit bovenstaande bleek al een communicatie storing en Bart staat aan het begin van de leercurve. Het risico is te groot dat het per definitie te beperkte opgesomde aantal van mogelijke oorzaken een eigen leven gaat leiden. Bart is een enthousiaste Fulvista en een aanwinst voor de Fulvia gemeenschap, maar daarmee is die Zagato nog niet in orde. Mijn beste advies is echt om bij Luc langs te gaan (of iemand anders die de auto goed kent). Misschien is er helemaal niks aan de hand en is de auto prima in orde.
De Fulviaatjes zijn 30 tot 40 jaar oud. Ze zijn allemaal op andere manieren onder andere omstandigheden en met andere kilometrages in andere klimaten gebruikt, Er zijn er die van prima staal gebouwd zijn. Er zijn er die van 2e rangs gerecycled schroot gebouwd zijn. Ze zijn door verschillende mensen in elkaar gelast op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag. Misschien werd er in die tijd in Italie zelfs ook nog op zaterdag morgen gewerkt. Ik bedoel maar te zeggen dat er duizend en een mogelijke oorzaken zijn die in alle mogelijke combinaties kunnen samenspannen en dan weten we nog steeds niet of er een duizend en tweede mogelijke oorzaak is.
Het is gevaarlijk en averechts om mogelijke oorzaken te noemen. Hier dubbel gevaarlijk. Uit bovenstaande bleek al een communicatie storing en Bart staat aan het begin van de leercurve. Het risico is te groot dat het per definitie te beperkte opgesomde aantal van mogelijke oorzaken een eigen leven gaat leiden. Bart is een enthousiaste Fulvista en een aanwinst voor de Fulvia gemeenschap, maar daarmee is die Zagato nog niet in orde. Mijn beste advies is echt om bij Luc langs te gaan (of iemand anders die de auto goed kent). Misschien is er helemaal niks aan de hand en is de auto prima in orde.
Als ie rijdt kun je je vinger op de spleet tussen stuurwiel en stuurkolom leggen en dan gas geven / gas loslaten en voelen wat die spleet doet. Of kijken naar de beweging van de versnellingspook bij gas er op / gas los.
Ik denk dat je het beste kunt accepteren dat ze allemaal meer of minder rot zijn. Meteen kaal trekken. stralen en goed in orde maken.
Ik denk dat je het beste kunt accepteren dat ze allemaal meer of minder rot zijn. Meteen kaal trekken. stralen en goed in orde maken.
Beste Fulvisti
Ik dank jullie allemaal van harte van de buitengewone hulp die me te beurt valt.
Ik vrees het ergste eigenlijk; rechtsvoor is aan de raamstijl idd een scheurtje te bespeuren.
Misschien voel ik me beter thuis in de Nederlandse Lancia-club. De Belgische club was blijkbaar m'n ding niet. Ik ben 28 jaar; dus voor veel van die Belgische Lancisten nog een absoluut broekie. Huib, ik denk dat jij me hiermee wel aan de nodige gegevens kan helpen hé.
Ik ga eens een afspraakje maken met Luc; hij heeft m'n wagen destijds ook onder handen genomen voor het motornazicht (ketting; carburatie; ontsteking....)
Hij heeft trouwens nog altijd een ritje te goed met m'n wagen. (belofte maakt schuld)
't Zal wel iets voor over enkele weken worden; drukke weekendplanning; en bougiekabel die stuk is houden me tegen. Misschien als ik wat vroeger gedaan heb met werken; you never know......
Ik hou jullie op de hoogte van de uitslag van dokter Hermans.
Carissimo Fulvista
Ik ben benieuwd en hoor het wel.
Soms denk ik wel eens dat een Fulvia, die niet verkocht wordt door een eerste eigenaar die naar het bejaarden tehuis moet, eigenlijk al een knikblik is. De oude eigenaar schrikt van de kosten en verkoopt 'm gauw met een mooi verhaal. Een Fulvia die in orde is, rijdt dermate fijn, dat ik me niet kan voorstellen, dat je die verkoopt. Maar ja, ik ben bevooroordeeld en het zal allemaal wel niet waar zijn.
ik ben trouwens geen lid van de nederlandse noch de belgische Lancia club. Jan Van Hoorick, de voorzitter van de Belgische Lancia Club is nochthans en goede vriend
Ik ben benieuwd en hoor het wel.
Soms denk ik wel eens dat een Fulvia, die niet verkocht wordt door een eerste eigenaar die naar het bejaarden tehuis moet, eigenlijk al een knikblik is. De oude eigenaar schrikt van de kosten en verkoopt 'm gauw met een mooi verhaal. Een Fulvia die in orde is, rijdt dermate fijn, dat ik me niet kan voorstellen, dat je die verkoopt. Maar ja, ik ben bevooroordeeld en het zal allemaal wel niet waar zijn.
ik ben trouwens geen lid van de nederlandse noch de belgische Lancia club. Jan Van Hoorick, de voorzitter van de Belgische Lancia Club is nochthans en goede vriend
Hi ,
Kunnen we niet eens vergelijken met de mijne ?
Antondeja
Kunnen we niet eens vergelijken met de mijne ?
Antondeja