Cilinderkop

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bob Mesman

Cilinderkop

Unread post by Bob Mesman »

Kun je de cilinderkop er gewoon afhalen en later terugzetten, of moet je dan vanalles opnieuw stellen? Heb hem er nog nooit afgehad, en ben nieuwsgierig. Ik begrijp dat op de CD's is terug te vinden in welke volgorde de bouten moeten worden aangedraaid bij het terugzetten, maar hoe kun je de kracht meten waarmee je ze aandraait?

Bij voorbaat dank, Bob
Huib Geurink

Re: Cilinderkop

Unread post by Huib Geurink »

Flinke klus.
Carburateurs en uitlaatspruitstuk moeten er af. Sommigen laten deze zitten maar dan moeten ze er naderhand af.
Ketting moet los of tandwielen van de nokkenassen af.

Dan moet de kop gevlakt worden voordat je hem terug zet. Er zijn er die de (of een) oude koppakking gebruiken. Ik pak altijd een nieuwe.
Dan de kopbouten erin. Let op, twee ervan zijn iets dikker en zijn pasbouten
Als ze weer vastzitten (met juiste koppel en in juiste volgorde) dan de ketting er weer op.
Nokkenassen op tijd zetten. Kleppenstellen.
Ontsteking er eventueel weer terug in en op tijd stellen.
Carbs etc er weer op en afstellen.

Alles bij elkaar best wel een klus dus

Om de kracht of liever gezegd koppel te meten, heb je een zg moment sleutel nodig. De betere zijn best duur. Je stelt daarop het gewenste koppel in. Het ding klikt dan als ie het ingesteld koppel heeft bereikt. Ik zie hier en daar wel eens ouderwetse sleutels met veren liggen. Ik denk dat dat ook momentsleutels zijn die werken met een soort unster.

Waarom zou je het kopje willen snellen?
Bob Mesman

Alleen om te kijken hoe het eronder uitziet, verder nog niks
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Lekker laten zitten lijkt me... Kleppendeksel kan er volgens mij wel probleemloos op en af. Dat gaat met een 10mm inbus, die ook niet heel veel meer dan handvast aangedraaid hoeven te worden.
Bob Mesman

ok ga ik die er eens afpakken, kan ik ook genoeg zien voorlopig natuurlijk.
Bart

Momentsleutels

Unread post by Bart »

Momentsleutels zijn inderdaad prijzig. De ouderwetse, die Huib bedoeld, bestaan uit een een kop waar je dop op past, met daaraan twee stangen. Aan de ene zit een handvat op een scharnier, de andere zit los. Als je een bout aanspant buigt de stang waar het handvat aan zit krom, de andere stang beweegt langs een schaalverdeling waarop je kan zien hoe groot het moment is wat je op de buout uitoeffend. Als je zo'n ding gebruikt moet je er op letten dat het handvat nog vrij heen en weer kan scharnieren, omdat je anders met het handvat de buiging van de stang onbeheerst beinvloedt. Mits goed gebruikt werkt zo'n ding prima.

Bart

PS Wat die kop betreft: if it ain't broken, don't touch it!
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”