oliedrukmeter

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Thomas

oliedrukmeter

Unread post by Thomas »

sinds kort merk ik een vertraging (3-4 seconden) tussen gas geven en oplopen van drukmeter. Heeft iemand suggesties wara dit aan kan liggen?
Bob Rockland

Re: oliedrukmeter

Unread post by Bob Rockland »

ik gebruik zelf mijn drukmeter in zekere mate als oliepeilstok:

als ze niet meer fel reageerd op gas geven moet er (al gauw een halve liter) olie bij, en dat klopt dus ook altijd

niet dat dit een goede manier is, integendeel, maar het is bij mij een uit ervaring aangeleerde gedraging.

groet
Bob
Carlo

Unread post by Carlo »

Nou Bob, ondanks dat er bij mij genoeg olie inzit, is het bij mijn oliedrukmeter "Slappe hap".

Als ik boven de 2000 toeren kom, wordt er pas iemand wakker en blijft het wijzertje ongeveer
op het midden hangen maar zodra ik van het gas afga is de hele handel weer in ruststand!

Dit is altijd al zo geweest, moet ik me toch een beetje zorgen gaan maken???

Groetjes
Carlo
Thomas

Unread post by Thomas »

Dank je Bob, dat ga ik nakijken.

Thomas
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Carlo,

de oliedrukwijzer moet boven de pakweg 3000 a 3500 toeren al helemaal rechts staan en mag alleen bij stationair tegen de nul aanhangen. Normaal gesproken duiden jouw meterstanden op te weinig compressie; kan bijv. liggen aan een verbrande klep. Als de meter bij jou juist aangeeft - en het dus geen probleem is van de meter zelf - moet je beslist in actie komen want te weinig oliedruk vindt een motor niet leuk. Het beste is om de compressie te (laten) meten, dan weet je meer. Succes!
koos

Unread post by koos »

Ho ho peter, je haalt twee dingen door elkaar,Thomas heeft het over de oliedruk en niet over compressiedruk wat heel wat anders is en hier niets mee te maken heeft.
Bij twijfel over de werking van de oliedruk meter ,moet je de oliedruk gaan meten of je vervangt de oliedruksensor door een andere,zo kun je er achter komen waar de fout zit.
als de oliedruk te laag is na het meten van de druk bij stationair en een hoger toerental dan duidt dit op een probleem in de motor b.v.lagers of oliepomp.het oliefilter zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.
Koos uit tuk
Carlo

Unread post by Carlo »

Bedankt voor de Tips heren.

Koos om welke lagers gaat het precies?
Heb in ieder geval weer genoeg te doen!

Goed Weekend
Carlo
Arno Elert

Oliedruksensor !!!

Unread post by Arno Elert »

Als je mijn oliedrukmeter moet geloven dan was mijn motor allang opgehouden met ronddraaien, maar heeft iemand misschien nog een goed werkende oliedruksensor voor mij te koop? zou er best mee geholpen zijn.

M.v.g Arno
koos

Unread post by koos »

ik heb het dan over krukaslagers en drijfstanglagers.
Gr koos
Bart

Re: Oliedruksensor !!!

Unread post by Bart »

Hallo heren

Bij mij is ooit in het donker bij 6000 toeren het hele oliefilter eraf gevlogen. Natuurlijk zit je niet de hele tijd naar je metertje te kijken en hoorde ik het euvel pas na een paar seconden. Te laat natuurlijk. Heeft me een set hoofdlagers en een andere krukas gekost.
Maar om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen heb ik een T stukje gemaakt met daarop de originele oliedruksensor, en op de andere poot van de T een extra aan/uit sensor die schakelt bij 0,5 bar of zo. Die sensor heb ik aangesloten op het lampje van de handrem. Zodra dus mijn oliedruk helemaal wegvalt, gaat er een duidelijke, rode lamp recht voor mijn neus, branden. Vond ik wel zo\'n veilig idee.

Bart
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”