Naar aanleiding van m'n eigen eerdere postings over de Shell Helix ben ik de Helix 15W40 mineraal in gele bus ook zelf maar eens uit gaan proberen op Elena. Dat is precies een auto. Ik pretendeer dan ook geenszins wetenschappelijk bezig te zijn. Maar de motor loopt gewoon een heel stuk beter. Het is abnormaal zo rap als Elena nu is. En het olie verbruik is vrijwel nihil.
In Nederland is dat stik dure olie. Ik haal het bij een mannetje in Etten Leur. Die rekent 4euro50 per liter. Flink minder dan de Shell pomp maar nog steeds stik duur. Echter, in Frankrijk ligt het bij de supermarkten voor een eurootje of 2 per liter.
Kunnen we niet een pendeldienst op zetten?
Shell Helix
Re: Shell Helix
huib,
klinkt goed, trouwens ik heb geen idee welke olie er in mijn fulvia zit. Feit is wel dat er wat bij moet. Kan ik gewoon 15 w40 toevoegen of zou ik het hele spul moeten verversen. (olie zit er sinds december in).
klinkt goed, trouwens ik heb geen idee welke olie er in mijn fulvia zit. Feit is wel dat er wat bij moet. Kan ik gewoon 15 w40 toevoegen of zou ik het hele spul moeten verversen. (olie zit er sinds december in).
P.s. de gele Helix is 10W40. Gebruik het zelf ook, en kan Huib's bevindingen grotendeels onderschrijven.
Die gele bussen is toch echt 15W40. Zowel die in Frankrijk als die ik in Etten Leur haal. Volgens mij haalt die man het ook weer in Frankrijk. Kan wel zo zijn dat de officiele nederlandse uitvoering 10W40 is.
Ik vermoed dat je alles (en het filter) moet verversen. Vaak is het zelfs zo dat dat soort dingen pas na de tweede keer verversen effect heeft. Ik heb het logboek van Elena hier niet bij de hand. Het kan best zijn dat ik bij haar ook intussen twee keer ververst heb te oordelen aan de voorraad die ik nog heb staan.
De eerste keer dat ik die Helix 15W40 heb gehaald is best al een tijdje terug. Pas de laatste 2 weken valt het me op dat de auto sneller is.
De eerste keer dat ik die Helix 15W40 heb gehaald is best al een tijdje terug. Pas de laatste 2 weken valt het me op dat de auto sneller is.
Hm. Staat echt 10W40 op mijn olie. Lijkt inderdaad ook ietsje dunner dan de Castrol GTX 15W40 die ik gebruikte. Never mind, smeert wat beter bij koude motor in elk geval.
o.k.
Weet ik wat me te doen staat. Ik las dat je de olie om de 3000 km moet vervangen, kun dus geen kwaad om er eens naar te kijken.
Weet ik wat me te doen staat. Ik las dat je de olie om de 3000 km moet vervangen, kun dus geen kwaad om er eens naar te kijken.