Veiligheidsriemen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Veiligheidsriemen

Unread post by Huib Geurink »

Hoi

Ik krijg met een paar dagen weer een nieuwe voorraad 3 punts veiligheidsriemen voor o.a. Fulvia, Flavia en Flaminia binnen. Ze hebben een dubbelwerkende rol automaat die in iedere positie kan worden gemonteerd. Kosten 75 euronen per stuk incl montage materiaal.

Als je vragen hebt, kun je die posten of mij even bellen op 0653458044 (in NL).

Huib
Ron Linssen

Re: Veiligheidsriemen

Unread post by Ron Linssen »

Hoi Huib,

wat is het verschil met een normale veiligheidsgordel en kan je deze ook gebruiken als veiligheidsgordel achterin?

Groetjes Ron Linssen
Huib Geurink

Wat bedoel je met normale gordel?

De meeste Fulvia's hebben van huis uit of een diagonaal gordel (van de linker schouder naar de rechter heup voor de bestuurder) of een heup gordel of een vaste driepuntsgordel. De laatste is best veilig maar je kunt vaak niet meer bij de kachel of de ruitenwisser schakelaar (in een S1).

Ik schat zo'n beetje ten tijde van de S3 kwamen de rolautomaten. Toen had je driepuntsgordels met een rol automaat onder het zijraampje achter. Dat waren enkel werkende rolautomaten die blokkeren als je een ruk aan de gordel geeft.

Daarna zijn er dubbelwerkende rolautomaten gekomen. Die blokkeren zowel bij een ruk of als de auto van stand verandert (omvalt) of een flinke klap krijgt. De rolautomaat is bij dit type horizontaal gemonteerd, meestal op de dorpel. De gordel gaat dan omhoog door een driehoekje heen en dan naar de schouder. Bij oudere auto’s zijn er geen voorzieningen voor een dergelijke montage. Je moet dan de rol op het bevestigingspunt voor de schouder monteren. Die rol staat dan vertikaal en blokkeert dus altijd.

Bij het type wat ik normaal op voorraad heb zitten er een knop op de rol die je afstelt afhankelijk van de montage. Je kunt dan de rol dus monteren op het hoge bevestigingspunt voor de schouder. Wel zo dat de rol niet gaat draaien.

Deze gordels kun je niet achter gebruiken. Dwz niet simpel. Bij de S1 Fulvia zitten er achter sowieso geen montage punten achter. Bij de S2/3 zo uit mijn hoofd gezegd de bevestiging voor een heupgordel. Je zou kunnen proberen de rol op de hoedenplank te monteren.
Henk Broekhuijsen

Crashtest Dummy

Unread post by Henk Broekhuijsen »

Ik ben een groot voorstander van veiligheid in het verkeer, maar zijn gordels in een auto uit de jaren zestig wel een goed idee?
In mijn Fulvia (1969) ben ik niet gordelplichtig, in mijn vorige S1 had ik wel driepunts gordels gemonteerd, maar deze hadden de vervelende eigenschappen zoals beschreven door Huib.
Ik denk dat Lancia met bevestigingspunten voor driepuntsgordels voorop liep, ik herinner mij wel veel heupgordels, zoals in een vliegtuig, dit zorgde er alleen voor dat je vriendin tijdens het rijden niet op je schoot kon kruipen, veilig kunnen ze nooit geweest zijn, je kon net als een knipmes dubbelvouwen met je hoofd tegen een groot plastic omtrokken stalen stuurwiel met chromen claxon ring.
Ik denk even aan een filmpje met crashes van auto’s uit de zestiger jaren dat ik ooit gezien heb, daar werd je niet vrolijk van, ik herinner bijvoorbeeld een Renault Dauphine die er na de crash uitzag als een sardine blik, totaal opgevouwen, voordeel hiervan is dat ze je dan met je grote liefde “aan” kunnen begraven
Ik vraag me daarom af of het wel veilig is met gordels, of geeft het alleen het gevoel, aan kreukelzones had men toen echt nog niet gedacht, wat is jullie gedachte hier over, zonder heeft als bijkomend voordeel dat de keurmeester bij de APK ze niet kan afkeuren op “pluisjes”, zoals dit nogal eens gebeurt tegenwoordig, i.e. extra kosten, mvg Henk, Bantega
Jeroen Fikkert

Unread post by Jeroen Fikkert »

Huib,

Zijn ze ook geschikt voor mijn Fulvia GT (1e serie) ?
Voorin heb ik nu vaste driepuntgordels, die altijd rondslingeren en regelmatig tussen de deur komen (ondanks de aanwezige 'hangertjes').

Als zo'n rolgordel voorin kan, is er dan een mogelijkheid om de vaste driepuntsgordels achterin te monteren (ivm kinderzitjes) ?

Jeroen
Peter Coolsma

Re: Crashtest Dummy

Unread post by Peter Coolsma »

Henk,

na je beginvraag geef je redenen om juist WEL driepuntsgordels te monteren, waarna je afsluit met of het wel een goed idee is. Ik heb ook bijna anderhalf jaar gewacht met gordels, en hoewel je je de eerste paar ritten een beetje beroofd voelt van je -toch bijzondere- status als legale "gordelverzuimer"; na een aantal ritten kwam bij mij toch echt de omslag: Ik heb er goed aan gedaan. In mijn Renaultje ben ik bovendien ZEER consequent met de gordels, en ik rij er tenslotte in hetzelfde maniakaal agressief gestoorde Hollandse verkeer mee als met de Lancia. De beschreven en aangeboden gordels van Huib zitten nu dus ook in mijn auto en ze voldoen prima. Besef trouwens ook dat de Fulvia juist een van de eerste auto's is met kreukelzones!

Ik ben tijdens mijn tocht heen en terug naar Menton regelmatig vorsend aangekeken door politiepatrouilles; elk Italiaans dorpje heeft wel ergens een paar motoragenten langs de kant van de weg die inspecterende blikken naar voorbijgaande auto's werpen. Ik weet wel dat ik het niet makkelijk zou hebben gehad om met handen en voeten aan ze uit te leggen waarom ik geen gordels droeg. Even zien... Vrijstelling, ontheffing, RDW, Voertuigreglement, auto's van voor 1-1-'71..., in het Engels zou het me net lukken maar da's nou net een taal die men daar gewoon NIET spreekt. Kortom, ik was alleen uit dit praktisch oogpunt al heel blij om ze om te hebben.
Henk Broekhuijsen

Re: Crashtest, not so Dummy

Unread post by Henk Broekhuijsen »

Duidelijk Peter, daar had ik dus niet aan gedacht, het feit dat men in het buitenland niet zo omgaat met gordelvrijstelling, dus hierbij heeft Huib er weer een bestelling bij, mvg Henk
Huib Geurink

Re: Crashtest Dummy

T'is net de verzekering. Je hoopt de gordels niet nodig te hebben. En er zijn best ongelukken zoals je zelf al aan geeft waarbij je beter af bent zonder gordels. Het is van twee kwaden de minst kwade kiezen. Peter zegt het al, de Fulvia was een van de eerste, zoniet DE eerste auto met passieve veiligheidsvoorzieningen zoals kreukelzones. Actieve veiligheidsvoorzieningen zoals prima remmen en uitsekende wegligging hadden ze ook. En vergeet het seinlicht op het stuur niet! De belangrijkste veiligheidsvoorziening van een auto is nog steeds de claxon en daar hoort het seinlicht ook bij.

Ik heb best wel vertrouwen in de kooi constructie van de Fulvia. Ik denk wel eens dat het verplaatsen van de achterste bevestigingen van het subframe van het midden (Fulvia berlina 1C en Flavia's) naar de dorpels (alle Fulvia's na de 1C) te maken heeft met passieve veiligheid.

Curieus is wel de ongedeelde stuurkolom van de 1ste serie Fulvia. Een gedeelde was in die tijd zelfs bij de wet verboden. Bij de Flaminia en Appia zit het stuurhuis heel euthanastisch (als dit het juiste bijvoeglijk naamwoord is van euthanasie) net achter de gril. Bij de Flavia en Fulvia maak je al heel wat minder kans om gespiest te worden. Het stuurhuis zit achter de veerbalk op een zeer solide aluminium gietstuk. De stuurkolom komt zo maar niet naar achter. Nu moet je er alleen nog voor zorgen dat je zelf niet naar voren schiet.

Ik had er al twee klaar liggen voor Elena, maar daar is Henri mee gaan lopen, sorry rijden. Binnenkort gaan ze er dan wel in.

Een week of twee geleden werd ik aangehouden door twee beeldschone politieagentes. Gordelcontrole. Ik vroeg nog "Er onder of er boven?" In Elena zaten toen geen gordels. Nog een tijdje onderhoudend en onderrichtend gesproken met de jongedames en ze voorgelicht. Dat zal ik moet missen.

Mijn eigen veiligheid heeft best m'n belangstelling. Daar heeft het pluisjes verhaal van de RDW weinig mee van doen. Dat ze er bij de RDW geen verstand van hebben weten we intussen. Die onzin van hun kant zou voor mij eerder aanleiding zijn de rechtsbijstand verzekering in te schakelen dan nieuwe gordels kopen.
Huib Geurink

Als ik ze weer binnen heb zal ik eens kijken of ze handig zijn voor de berlina.

Beter zou zijn met een rol op de dorpel en een driehoek op de B-stijl. Maar hoe krijg je de rol op solide wijze op de dorpel geschroefd?

Je zou voor achter moeten kijken of er bevestiginspunten zitten. In de S1 coupe zit er achter niks. Bij S2/3 wel.
koos

Unread post by koos »

Bij dochter lief heb ik achterin een 3 punts rolgordel met de rol op de hoeden plank gemaakt zodat de kleine met zijn maxi cosie stevig verankerd is.
met de m.c. achter de r.v. stoel staat deze stoel helemaal opde voorste stand, nu blijkt dat de voorste gordel te kort is dus hier moet ook weer een oplossing voor komen .
koos uit tuk
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”