inbouwen elektrische brandstofpomp

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Lolke

Re: inbouwen elektrische brandstofpomp

Unread post by Lolke »

vincent schreef:
>
> Ik verbaas mij er altijd weer
> over dat daar een 1,4 8V inzit met 86 pk ook bij zo'n 6000
> rpm inzit, maar die veel meer dan 7% koppelverschil heeft
> tussen de 2 en 3000 toeren. Het verschil voelt aan als een 40
> tot 50%!! Toch wel het voordeel van injectie.
>


Daar is een hele makkelijke oplossing voor: niet onder de 3000 toeren komen :)

is best snel hoor, zo'n Fulvia. En met de perfecte wegligging, kun je op een bochtige weg veel auto's achter je laten....
Huib Geurink

Re: inbouwen elektrische brandstofpomp

Unread post by Huib Geurink »

Ik ben juist weer terug van de Tulp. Daar een week zonder m’n eigenste koepeke een stuk zwaarder is dan een week zonder computer heb ik me bij de schuur laten af zetten. Ik heb niet exact getimed hoe lang het duurde om Elena na een week weer aan de praat te krijgen, maar het lag dichter bij 10 seconden dan bij een minuut.

De mechanische pomp van de Fulvia is prima. Er rijden er nog rond met de originele pomp. Veel rijden er rond met allerlei alternatieve mechanische pompen. Vorig jaar heb ik bij een heel stel Fulvia’s met allerlei pompen de druk eens opgemeten aan de ingang van de carburateurs. Die bleek in alle gevallen exact 0,35 bar. Precies de juist waarde voor Solex carbs.

In de mechanische pomp zitten al twee kleppen die terugstromen van de benzine verhinderen. Zelf denk ik eerder aan verdampen.

Het lijkt me dat een mechanische pomp betrouwbaarder is dan een elektrische vanwege het geringere aantal onderdelen en er zitten geen koolborstel in.
Uiteindelijk moet de aandrijving voor beide pompen van de krukas komen. Bij een mechanische pomp is dat vrij direct. Bij een elektrische zit daar veel meer tussen zoals een V snaar, een dynamo en twee keer koolborstels. Als je V snaar of je dynamo kapot gaat blijf je met een mechanische pomp nog 20 uur rijden (zonder licht). Met een elektrische pomp haal je dat op geen stukken na.

Verder heeft een elektrische pomp het grote nadeel dat die door blijft pompen in geval van een ongeluk. In jou geval komt daar als nadeel mogelijk bij dat je een ander probleem verdoezelt.

Je kunt geen pomp voor injectie gebruiken. De druk is veel te hoog. Facet heeft een range prima Solid State benzine pompen met de juiste druk. Wil je toch een elektrische pomp dan kun je die aansluiten op de rode draad waar de bobine ook mee gevoed wordt.

Ik kan me niet voorstellen dat er in een plastic filter klepjes zitten. Het lijkt me dat de stroomrichting er enkel op staat om er voor te zorgen dat je aan de buitenkant kunt zien of ie vuil is.

Het voorstel van Thomas om een handpomp te monteren is prima. Ik had ze indertijd ook op m’n buitenboordmotoren. Het zijn rubberen ballen die qua grootte tussen een tennisbal en een golfbal in zitten. Gevoelsmatig zou ik die niet binnen monteren met lang slangen.

Bij vervanging door een electrische pomp de oude pomp gewoon laten zitten en de in en uitgang doorverbinden met een slangetje om te voorkomen dat ie vuil wordt van binnen.

Als je er echt niet mee kunt leven dat het een tiental seconden duurt om de auto te starten dan zou je een elektrische pomp parallel aan of in serie met de mechanische pomp kunnen zetten en aansluiten op de draad die ook de Bendix aan stuurt. Zolang je de startmotor bedient werkt de elektrische pomp en helpt hij de mechanische pomp. Zodra de motor loopt en je de sleutel loslaat stopt ook de elektrische pomp. Een bijkomend voordeel is dat je de elektrische aansluiting kunt omprikken naar de rode draad van de bobine wanneer de mechanische pomp kapot zou gaan en dan rijd je weer. Je moet het dan wel goed aanpakken. Op de drukken letten. Voor het zeker ook een drukregelaar monteren en goed testen of de volgende combinaties ook daadwerkelijk werken in de praktijk:
1. enkel mechanische pomp
2. enkel elektrische pomp
3. mechanische en elektrische pomp werken beide. Het lijkt of deze combinatie niet voor kan komen maar dat is schijn. Het kan zijn dat je compressie meet of de ontsteking werkt om andere redenen niet. Je wilt dan niet dat de boel verzuipt.
Huib Geurink

mogelijke andere oorzaak

Unread post by Huib Geurink »

Het kan zijn dat je benzineleiding deels verstopt is of het filter in de tank. Als er super met loodvervanger getankt is, is de kans dat er bruine vellen in zitten best groot. Vooral de Zwitserse LRP was wat dat betreft erg slecht.

Je zou de leiding met perslucht door kunnen blazen. Bij de pomp losmaken, vuldop er af en van voren naar achter doorblazen.

Beter is om de aftap dop onder aan de tank er af te halen. Op de dop zit het filtertje met in de bovenkant een gat wat precies past om de benzineleiding die de benzine uit de tank zuigt. Je kunt dan het filter controleren en afwisselend van voor naar achter en achter naar voren blazen wat toch wel nodig is in geval die bruine vellen er in zitten.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”