Benzine uit tank aanzuigen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
vincent

Benzine uit tank aanzuigen

Unread post by vincent »

M'n fulvia coupe '72 start als hij een langer dan 1 dag stilgestaan heeft moeilijk. Ik heb het idee dat de benzine echt helemaal uit de tank aangezogen moet worden en zodra de benzine in de vlotterkamers is aanbeland start hij wel goed. Als ik de motor kort heb laten lopen ( 30 sec) en de auto een uur of 4 later opnieuw probeer slaat hij bijna meteen aan.

Zit ik volgens de heren deskundigen een beetje op de goede weg als ik er vanuit ga dat er iets mis is met de brandstofpomp?? Zit daarin een membraam of iets dergelijks waardoor na een 30 jaar veroudering er een licht interne lekkaage ontstaat waardoor de benzine waar naar het laagsgelegen punt (de tank kan afzakken)??

Graag uw mening
Huib Geurink

Re: Benzine uit tank aanzuigen

Unread post by Huib Geurink »

In de benzine pomp zit een membraam wat heen en weer gaat, Het wordt aangedreven door een nok op het asje waar ook de oliepomp op zit. Als dat membraam lek is pompt ie niet meer. Zou misschien kunnen dat als er een heel klein gaatje in zit, dat hij nog wel wat pompt, maar dan komt er ook benzine in het carter.

Dan zitten er verder twee kleine membraampjes met veertjes die als klepjes fungeren. Die aan de inlaatkant laat alleen benzine naar binnen. Die aan de uitlaatkant laat alleen benzine naar buiten. Dan zijn dat er vuil tussen zit zodat ze niet helemaal meer sluiten. De pompwerking is dan ook minder. Je merkt dat in een vroeg stadium al als je verrekte langs moet starten om benzine in de vlotterkamers te krijgen.

Ooit zat er een benzine filter (koper gaasje) onder in de tank. Meestal is dat vergaan. Ik monteer dan ook altijd een plastic benzine filter voor de pomp. Het schijnt dat Omicron die originele benzine filters nog heeft.

Kan ook zijn dat je vlotterniveau aan de lage kant is. Als de benzine langzaam verdampt is eerder het punt bereikt waarop hij niet meer starten wil.
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Heb je niet gewoon een poreuze benzineslang?
vincent

Unread post by vincent »

Hoi Bob,

Als er een poreuze slang zou zijn, dan zou ik volgesn mij ook lekkage tegenkomen (of ruiken) en dat merk ik geheel niet, dus volgens mij zijn de slangen dan nog (lucht) dicht.

Gr. Vincent
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Ik heb hetzelfde probleem, althans de symptomen zijn hetzelfde, en ik houd mezelf voor dat het 's zomers erger is. Bij mij is het nog niet zo erg, en met een paar keer pompen met het pedaal voor het starten is het verholpen. Ik heb eens een brommer gehad die dat probleem ook had. Als ik daarmee reed, lekte hij niet, en als je hem wegzette wel. Als de slang net zo poreus is, dat wat erdoor komt niet drupt, maar meteen verdampt, merk je ook niks van het lekken. De benzine hoeft zelfs niet helemaal te verdampen, als de vluchtige stof eruit dampt, brandt het spul natuurlijk ook niet meer. Ik zeg niet dat dit per definitie het probleem is, maar een rubber slangetje van 30 jaar oud, dat ook nog constant in de benzine zit, heeft niet het eeuwige leven.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je kunt testen of dit het is of niet (behalve door een andere slang te monteren en te kijken of het euvel verholpen is), maar het lijkt me goedkoper en minder werk dan de brandstofpomp uit elkaar halen en evt. vervangen.

Groeten Bob
vincent

Unread post by vincent »

Een brandstofslang kost in verhouding natuurlijk weinig en ik wil er zowiezo een los filter tussen plaatsen. Wat is eigenlijk de de slang waar de brandstof naar de carburateur toe stroomt. Is dat de slang die realatief hoog op de carbs is aangesloten of degene die vrij laag aangesloten is?

Gr. Vincent
koos

Unread post by koos »

hallo Vincent
De ene slang komt vanonder af van de benzinepomp en de bovenste slang gaat van de achterste carburator naar de voorste.
het benzinefilter kun je het beste in de slang naar de benzinepomp plaatsen,als je er niet uitkomt kom ik een keer naar je toe.
Gr. Koos uit Tuk.
Henk Unger

Unread post by Henk Unger »

Vincent,
ik heb hetzelfde probleem,en m'n conclusie is dat het aan de carburateur pakkingen/ringen/ membraam moet liggen.
Alles wat voor de carburateur zit heb ik vernieuwd, zoals slangen ,brandstofpomp etc.
Er zit ook een nieuw filter in de slang en ik heb er een terugslagklepje ingezet.
Het hielp allemaal niet,en ik zag dat de benzine niet uit het filter verdween ,dus deze was vlak voor de carburateur beschikbaar.
Als ik de carburateur openmaakte nadat de auto een paar dagen niet was gebruikt , bleek deze totaal leeg te zijn terwijl er geen benzine aan de buitenkant was weggelekt (althans niet zichtbaar).
Zodra ik even tijd heb ga ik alle carburateur pakkingen etc. vernieuwen.
Nu is het echter zo dat als ik na een paar dagen weer wil gaan sturen, dat ik eerst
via het slangetje, wat bovenop, de twee carburatuurs verbind ik met een klein trechtertje eerst beide carburateurs vul, daarna start ze meestal na een paar slagen.
Huib

Unread post by Huib »

Lijkt ook het meest logische dat het in de carbs zelf zit, Henk.

Ik zou ze ook naar Fourfooz brengen. Tegen iemand ie al 40 jaar carbs reviseert, alle apparatuur, documentatie en onderdelen heeft en nog eens weinig rekent, kun je zelf niet op. Althans ik niet. Ik zou wel willen maar in deze lukt het me niet om mezelf wijs te maken dat ik ook maar enige kans heb. Gelukkig blijft er nog genoeg over.

Om de carbs te vullen kun je bij de watersportzaak een handpompje halen. Buitenboordmotoren, die ook vaak tijden stilstaan, moet je eerst met de hand vol pompen. Het is een soort rubber bal die je in de leiding opneemt.
koos

Unread post by koos »

Wat je ook kunt doen is een electrische pomp achter bij de tank monteren,kun je de ori.pomp laten vervallen .
dit word vaak bij Mini`s gedaan , de pomp is te koop bij de Mini specilalisten,de pomp aansluiten over het contakt met een zekering er tussen
Gr. Koos uit Tuk
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”