10 % meer koppel cq vermogen uit standaard blok

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Vincent

10 % meer koppel cq vermogen uit standaard blok

Unread post by Vincent »

Afgelopen week met een redacteur van Autovisie in een Donkervoort gereden (leuke auto, maar in de stromende regen helemaal niets waard met 800 kg, 210 pk en zeer brede banden...), maar wij hebben het uitgebreid gehad over het feit dat uit de meeste auto’s met weinig moeite 10 % meer koppel cq vermogen gehaald kan worden bij lage kosten. Nu is dat niet altijd waar, want ik heb zelf een Porsche 924 gehad en daar zijn alle randapparatuur rond het kale blok optimaal afgestemd om van de kale 90 pk (Audi 100 motor) naar 125 pk te komen, zonder aanpassing van compressie, nokkenas of cilinderkop. Alle tuningsdelen waar gerenomeerde tuningsbedrijven van zeiden dat het winst opleverde, gaf op de rollerbak op z’n hoogst gelijke waarden en meestel zelfs lager!!! (hiervan veel op internet te vinden)

Mijn vraag is wat werkt er echt om bij een Fulvia 1,3 (of 1,6) een stap(je) te maken die ook betaalbaar is voor de gewone man/vrouw. Bruikbaar vermogen is het doel en dat is iets totaal anders dan het verhogen van het maximaal toerental!! (geeft alleen piekvermogen) Het gaat om het gebied tot zo’n 4500 rpm. In de loop der jaren heeft er ongetwijfeld veel (huis, tuin en keuken) tuning plaatsgevonden aan het Fulvia blok, maar waar hebben de lezers goed ervaring mee.
Als basis ga ik wel vanuit dat de auto goed volgens de fabriekswaarden is afgesteld (kleptiming, ontsteking, stnd uitlaat en luchtfilter(huis). Via deze site worden bv (ongetwijfeld zeer goede maar ook) zeer dure uitlaatsystemen aangeboden, maar ik zoek meer de doe het zelf methode, waar alle lezers gebruik van kunnen maken. Als mogelijk aan te passen delen zal ik wat mogelijkheden opnoemen, maar ik heb géén ervaring in de gevolgen van de aanpassing ervan. Ben vreselijk benieuwd welke reacties er gaan komen. Wie weet willen zelf de 'echte' tuners wel de eerste winsten laten zien in de hoop dat als er meer winst gezocht wordt zij daaraan mee mogen dragen (= geld verdienen)

- luchtfilterhuis (vorm/positie v/d luchtinlaat/grote v/d luchtinlaat/ soort filter/ gevolg per kelk eigen filter
- vorm, diameter en lengte van de inlaatkelken
- aanpassingen aan de huidige carburateurs
- isolatie carburateurs van motorwarmte/ nu aanwezige voorverwarming carburateurs
- uitlaatsysteem (nu aanwezige tegendruk/ bv één demper ipv 2 stuks/ invloed grotere diameter uitlaat/ wijziging huidig uitlaatspruitstuk/ isolatie van het uitlaatspruitstuk
- andere timing kleppen
- andere afstelling ontsteking/ soort bougies/ invloed elektronische ontsteking
- ongetwijfeld nog vele andere mogelijkheden

Met groet Vincent
Zwolle
Huib Geurink

Re: 10 % meer koppel cq vermogen uit standaard blok

Unread post by Huib Geurink »

Als ik het goed heb heeft de 924 een 2 liter motor. Met 125pk is dat 62,5pk per liter.
De Fulvia 1.3S doet met 90pk uit 1.3 liter al 69 pk per liter. Dat is dus al 10% beter.

Je hebt in principe 3 zaken:
1. trekkracht aan de wielen ofwel koppel
2. topsnelheid ofwel maximaal vermogen
3. throttle response

1. Het koppel van de motor kun je vergroten (bij gelijk blijvend toerental) door meer cilinder inhoud of meer compressie. Het koppel aan de wielen kun je vergroten door het koppel van de motor te vergroten of de eindoverbrenging te verkleinen. Het laatste gaat ten koste van je topsnelheid.

2. Het maximale vermogen is koppel maal toerental. Je kunt het dus verhogen door of je koppel te verhogen als in 1. Of door je koppelkromme te verhuizen naar een hoger toerental. Maar let op als je dat laatste doet. De snelheid neemt lineair toe met het toerental. De luchtweerstand neem echter quadratisch toe met de snelheid dus ook met het toerental. Als je niets aan de eindoverbrenging doet zal de auto "doodvallen". De eindoverbrenging moet worden verkleind met de vierkantswortel uit de gerealiseerde toerental toename voor het maximum vermogen.
Het verhuizen van de koppelkromme naar een hoger toerental doe je in principe door het verbeteren van de ademhaling, dwz luchtfilter, kelken, carburateurs, inlaatkanalen en uitlaatkanalen, nokkenassen, kleppen.

Je bent slim bezig als jij bijv 10% meer koppel combineert met 10% hoger toerental. Je hoeft dan niet de eindoverbrenging te veranderen. Je hebt bij 10% meer toeren een 20% hoger vermogen en een 10% hogere topsnelheid.

3. De throttle response kun je verbeteren door verlaging van het gewicht en door montage van bijv Dellorto carburateurs die beter werkende acceleratie pompen hebben en het mengsel beter atomiseren.
De verlaging van het gewicht geldt voor de hele auto, maar zwaar tellen snel bewegende zaken als vliegwel, zuigers en drijfstangen. De kinetische energie is tenslotte 1/2 mv2.

Je kunt bij een Fulvia motor gaan tot 101 pk per liter. Bij een 1298 cc dus tot 131 pk. Je kunt de 1300 opboren naar 1400cc en daarmee naar 140pk gaan.

De 1.3HF met 100pk en zelfs de 1600HF met 115pk werden geleverd met hetzelfde luchtfilter, dezelfde uitlaat en dezelfde nokkenas als de 1.3S. Daaruit kun je al concluderen dat er daarmee tot 115pk niets of niet veel te verdienen is. Dat hoor ik ook van mensen die veel Fulvia's getuned hebben en iedere actie op de rollentestbank hebben gecontroleerd.

Jij praat over 4500 toeren, dus vermogens in de orde van 60 tot 70pk. Dus daar is er al helemaal geen winst te halen met luchtfilter e.d.

Het beste plan lijkt me om de specs van de 1.3HF als streven te nemen. Desnoods die van de HF speziale.
Het is in de regel een slecht plan om een motor die al een flinke boodschap heeft gedaan op te voeren. Je moet dan eigenlijk alles vernieuwen. Voor die 10% meer koppel betaal je dan een complete revisie plus het extra om aan de 1.3HF of 1.3HFS spec te komen.

Voor normale Fulvisti is zulks eigenlijk alleen te overwegen als de motor toch gereviseerd moet worden. En dan wel laten doen door iemand die er al tientallen met goed resultaat heeft gedaan. Ik ken er wel een paar die er al honderden gedaan hebben en dan ook nog eens voor een redelijk bedrag. Dus laat maar horen als je zover bent. Denk er echt niet te makkelijk over. Die 90pk is al veel voor een 1300. 100 of 110pk is heel veel. Het vereist echt een totaal aanpak van iemand die de Fulvia motor door en door kent.

De koppel en vermogenskrommen kun je vinden op
www.viva-lancia.com/fulvia/qanda/engine/curves.php

De Fulvia coupe 1.3S heeft een 818.303 motor. De 1.3 HF motor is 818.342
Pieter

Unread post by Pieter »

Vincent,

Het engelse Evocars doet een mooi uitlaatspruitstuk. Evo cars is het bedrijf van Barry Waterhouse, die destijds zelf met een 1.6 HF heeft gerallied. Zie www.evocars.com. Tegenwoordig leeft Barry als een god op Sardinie en worden de honours waargenomen door Paul Leclerq. Een ware Fulvia enthousiast die je vast meer wil vertellen, post eventueel jouw vraag ook op het forum van lancisti (www.lancisti.com), dat is wat internationaler dan hier.

Ik geloof dat Paul v/d Berg uit Haarlem ook speciale nokkenassen heeft om de 1.3 motor op te voeren.

Groet, Pieter

p.s. ben benieuwd naar jouw bevindingen dus hoop die hier terug te lezen
Vincent

Unread post by Vincent »

Hallo Pieter& Huib en de andere lezers,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord en ik hoop dat er nog veel meer ervaringen betreffende dit onderwerp volgen.
Ik zelf bezit een 1,3 S uit '72 (818.303) van 90 pk. De auto wordt op de meest belangrijke delen van de auto (remklauwen, hoofdremcilinder, stuurhuis, schokbrekers, bladveren en corrosiebescherming) grondig aangepakt.

Ik vraag mij nu af wat het technische verschil is tussen de 1,3 HF (818.340) en de 1,3 S die ik nu heb. Zover ik in de documentatie heb kunnen vinden is het wezenlijke verschil een compressie van 10,5:1 ipv 9,5:1. Is dit met een andere koppakking of door gebruik van andere zuigers??

Het resultaat is in ieder geval 12 % meer vermogen en 13 % meer koppel... dat klinkt al goed.

Lezers...Wat is het technische verschil tussen deze specificaties van 1,3 motoren???

Gr. Vincent
Zwolle
Huib Geurink

Er zijn nog al wat verschillen in de specificaties van diverse onderdelen. Zo is bijvoorbeeld de krukas gehard. Je zou door het S1 onderdelen boek en het boek met de technische gegevens moeten spitten.

Uit de gegevens blijkt al dat de compressie hoger is.
Verder zijn de in- en uitlaatkanalen geflowed. Kun je al zien aan het feit dat de koppelkromme bij 6000 rpm hoger ligt en verder doorloopt.

Over nokkenassen is er weinig bekend. De fasering kun je wel in de boeken terug vinden maar niet de hoogte van de lift. Men zegt dat die 342 nokkenas ook in de rallye 1.3S is gebruikt. Toch heb ik het gevoel dat er verschil is tussen de S1 en misschien vroege S2 nokkenassen en de latere nokkenassen.

Toevallig is er net op het Italiaanse Fulvia forum ook een discussie over nokkenassen (alberi a camme).

Bij de HFS zijn ook krukas, drijfstangen, vliegwiel etc bewerkt. Ik vermoed ook een verdere flowen van de kop en hoger lift.
Vincent

Unread post by Vincent »

Hoi Huib,

Bedankt voor het antwoord, maar het resultaat is niet wat ik hoopte te bereiken. Ik was op zoek naar mogelijkheden op de prestaties van de motor (koppel&vermogen) te kunnen verbeteren, zonder dat het innerlijke van het blok aangepast moet worden. Vele mensen (zoals ik) hebben niet de kennis, de ruimte, of de pesos (het geduld kan ook nog...) om dit uit te voeren (flowen, nokkenas etc).
Pieter gaf de voorzet van een spruitstuk van Evocars die volgens hun 6 pk én meer koppel geeft en ook nog past op een resterend standaard systeem. Nu ik de vraag, heeft hier iemand ervaring mee, want juist de werkelijke ervaringen en niet de mooie verhalen van de verkopers wil ik boven tafel krijgen.
Het spruitstuk kost overigens 450 pond ex BTW. Tevens bied HF-ricambi voor € 151,- een "2 tlg. verstärkte Sportanlage mit Chromendrohr" aan, wat een goede combi zou kunnen zijn. ....Voor een uitlaatsysteem vanaf het spruitstuk voor een minder courante auto vind ik dit overigens zeer schappelijk geprijst.....

Voor de carburatie beveelt Huib Dell orto aan, maar ik heb geen indicatie wat een set nieuwe of gebruikte moet kosten (inclusief aanpassingen tov solex). Heeft iemand een indicatie??

De conclusie kan ook zijn, dat ondanks de voortschrijdende inzichten er weinig verbetering mogelijk is binnen een krap budget/technische vaardigheid van dit mooie blok, maar ik blijf benieuwd naar reacties.

Groet Vincent
Zwolle
Huib Geurink

Hoi Vincent

Het antwoord wat je bedoelde gaf ik eigenlijk al.

Je kunt aan de buitenkant niets meer bereiken behalve dan misschien met een sessie op de rollentestbank om de sproeier bezetting te optimaliseren voor de benzine die je nu gebruikt.

Klik hier om het resultaat van een dynotester sessie te zien..

Bij de Solexen is het niet simpel om daar wat mee te doen op de tester. De hoofdsproeier zit onder. Je moet dan eerst de carbs er af slopen en de acceleratiepomp er af halen om er bij te kunnen. Van boven kun je enkel bij de stationair sproeier en de remluchtsproeier. Bij de Dellorto's zitten alle sproeiers boven onder het kleine dekseltje. Ook de emulsiebuis.

Die 69 pk per liter is al best veel. Heel veel eigenlijk. Zou goed kunnen dat er toen niet eens andere (standaard) autoos waren die meer specifiek vermogen hadden.

De eerste Fulvia's (t/m 1200) hadden een vrij simpel 4 naar 1 spruitstuk. In het kader van het HF project (de voorloper van de 1300's) is de uitlaat veranderd in 4 naar 2 naar 1 en dat is ie gebleven. Bij zowat alle andere automerken zou je dat al een spaghetti uitlaat noemen.

Die speciale uitlaatspruitstukken kunnen inderdaad een winst van ca 5 pk geven maar dan moet je al boven de 130 pk zitten. Onder de 120 a 130 pk heeft het echt geen zin om iets aan uitlaat of luchtfilter te doen.

De speciaal voor Fulvia ontworpen Dellorto's worden al een tijdje niet meer gemaakt. Niettemin lukt het me nog steeds om nieuwe te pakken te krijgen. Zijn een beetje dagprijzen, maar de laatste keren heb ik ze geleverd voor ca 800 euro incl de speciale kelken die in het luchtfilter passen.
Je kunt ze zo monteren op de plek van de Solexen. Enkel de benzineslangetjes moet je iets verlengen. De choke aansluiting zit ook iets anders maar ik sluit die nooit aan.

De spindeltjes lopen keurig op kogellagertjes waardoor de spindels en gaskleppen niet slijten. De acceleratie pompen atomiseren perfect en voor het hoog vermogen gebied zit er een power jet.

Iedere buis heeft een eigen vacuumaansluiting. Dus met een 4 koloms vacuummeter kun je de boel perfect balanceren. Die lever ik er meestal bij voor uit m'n hoofd gezegd 80 euronen.

Op mijn drie coupes zitten Dellorto's.
Op twee daarvan zaten Solex C35PHH2 carbs. Die werden in 67 / 68 gemonteerd en waren zo slecht nog niet. Daarna was iedere nieuwe versie slechter. Dat ik ze toch verving door Dellorto's was omdat ze door slijtage op spindels en gaskleppen niet meer stationair af te regelen waren. Als je dat allemaal moet laten reviseren en verbussen etc etc ben je evenveel en misschien wel meer geld kwijt dan voor nieuwe Dellorto's.

Wat een pietsie winst oplevert is de montage van gordijnringen op de inlaatkelken van de Solexen. Kelken horen 7 graden open te staan (zoals bij de Dellorto's). Die van de 35 mm Solexen zijn hardstikke recht. Als je passende dikke houten gordijnringen zo monteert dat de inlaat echt helemaal glad verloopt win je iets. De leverancier van gordijnringen zal je ongetwijfeld vertellen dat dat 6 pk is.
Olivier

Unread post by Olivier »

En ik wilde al de in de keuken de cilinderkop gaan gasflowen, maar nu blijkt dat ik door de gordijnen van de roeden af te trekken al winst kan boeken! Inderdaad huis tuin en keuken tuning, als daar nou eens een TV-programma over was op de zondagmiddag in plaats van over een kinderledikant van MDF in elkaar schroeven ;)

Olivier
Henk

Unread post by Henk »

Was er maar een televisie autorubriek, waarin de kijker ook voor vol wordt aangezien en niet alleen maar standaard gehakt, mag het ietsje meer zijn, kijk alweer een nieuwe Skoda, een nieuwe grill op een Astra, ingesproken door een zichzelf auto journalist noemend manspersoon.
Allemaal eenheidsworst, als je ziet hoeveel liefhebbers er zijn op allerlei autogebied en hoe vol de beurzen lopen, dan moet er toch ook een markt zijn waarin de kijker wel serieus wordt genomen.
Een programma waar je allemaal iets aan hebt en waar je nog iets kan opsteken over techniek, maar helaas, we zullen het moeten blijven doen met een producent/presentator ene Pilarcyk en de oude Bob de Jong die alles van een blaadje voorleest, hoop voor betere tijden, Henk
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”