Banden 13 inch

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Thomas

Banden 13 inch

Unread post by Thomas »

Heeft iemand ervaring met Pirelli P3000 banden dan wel met het merk Falken op Fulvia S1? deze bestaan met 8 cm wanghoogte. Hoor graag.
Thomas
erwin

Re: Banden 13 inch

Unread post by erwin »

Over welke bandenmaat praat je dan? 145x14 zou het beste kunnen worden vervangen door 165x13 (ongeveer dezelfde omtrek). Ik heb alleen ervaring met Toyo's 330 in de maat 175x13 op Cromodora's 6jx13. Deze bevallen goed, maar komen niet in de buurt van de oorspronkelijke Michelins XAS. 165x13 is volgens mij ook nog leverbaar als Michelin MX, dat lijkt mij de beste oplossing.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Je zet er niet bij wat voor S1 Fulvia.

Ik neem aan dat het om een S1 Zagato gaat.
Op 13" velgen kun je het beste 165x13 monteren (ook wel 165/80x13 genoemd volgens de moderne notatie). De afrolomtrek daarvan komt zoals Erwin al zegt goed overeen met die van de originele 145x14.

De maat 165x13 is in de Michelina XAS uitvoering gewoon leverbaar. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Verder is de 165x13 ook leverbaar in de Michelin Classic serie. Geen vergelijk met de XAS maar nog steeds vele malen beter dan Pirelli of Falken of alle andere C t/m Z merken.

In Michelin MX uitvoering is hij er denk ik niet. Mocht dat wel zo zijn dan hoor ik het graag.

Ik neem aan dat je opmerking inzake de 8cm voortkomt uit een foute interpretatie van de notatie /80. /80 wil zeggen dat de hoogte van de wang 80% is van de breedte van het loopvlak. De breedte is in dit geval 165mm. De hoogte van de wang 132 mm.

Als het 6J velgen zijn kan het zijn dat de bandenhandelaar meent dat er geen 165 brede banden op kunnen. Hij is dan abuis. 165 is de minimum breedte voor een 6J velg
Thomas

Unread post by Thomas »

Bedankt voor info.
Zijn binnenbanden noodzakelijk voor de 13 inch cromodorra's?
Huib Geurink

Als het ventiel past zijn binnenbanden niet noodzakelijk.
Ik zou het echter toch niet durven.
erwin

Unread post by erwin »

MX is inderdaad uit productie. Op de Michelin site (Duitse versie) zag ik wel dat de Energy MXT leverbaar is in 165/80x13. Ik heb geen ervaring met deze band.
Thomas

Unread post by Thomas »

Mijn ervaring met ENERGY banden (op moderne auto) is dat ze harder zijn (moet ook om de geclaimde 5% energiebespaing te krijgen) maar keerzijde is dat zodra het wegdek nat is de adhesie bijna nul wordt. Zo ben ik enkele keren kruispunten overgegleden in plaats van ervoor te stoppen. Als er energy op staat hoef ik het niet.
Huib Geurink

Dat wordt dan een bijbaantje zoeken om de XAS te betalen. Ca. 150 euronen per stuk
Arno Elert

Unread post by Arno Elert »

Ik ben met Thomas een, Energy banden laat ik nu ook liggen. maar daarnaast vond ik de wand/wang opbouw van de Michelen Energy Band..te slap..
Pieter Singelenberg

Unread post by Pieter Singelenberg »

Huib, als ik hieruit moet lezen dat je bang bent om zonder binnenband te rijden, wordt het dan niet eens tijd om alle nadelen van binnenbanden de revue te laten passeren? of lees ik jouw antwoord verkeerd?
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”