Olie-poll

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Helix...?

Unread post by Peter Coolsma »

Zit wat in Arno. Het regelmatig verversen van goedkope(re) minerale olie i.p.v. het veel langer laten zitten van synthetische is voor mijn gevoel ook prettiger. Altijd benieuwd hoe vuil de afgewerkte olie eruit komt. Het beetje olie dat Emeralda lekt is trouwens nog opmerkelijk schoon, hoewel deze er nu zo'n 1000 km in zit. De druppels die op de lekbak vallen zijn echt nog kanariegeel. Zou wellicht kunnen dat de huidige filter (Fram i.p.v. een min of meer merkloos, maar wel "cool" oranje ding dat ik toen bij MW gekocht had) gewoon effectiever is.

Maar nu! Je gebruikt die Helix dus niet in je Fulvia neem ik aan, want Helix is zo synthetisch als wat. Correct me if I'm wrong. Ik gooide Helix altijd in m'n vorige Renault 5, die zoop olie: 1 op 1000. Ik herinner me dat Helix gewoon synthetisch was.
Huib Geurink

Helix!

Unread post by Huib Geurink »

Helix is een familie van olieen. Er zitten minerale, half synthetische en vol synthetische bij. De 15W40 is mineraal.
Peter Coolsma

Re: Helix!

Ah.

Bij de volgende grote beurt dan maar!
Huib Geurink

Re: Olie-poll

Volgens mij (maar ik wordt hier en daar al Huib Altzheimer genoemd) heb ik toch altijd multigrade olie gebruikt en ik kocht toch m'n eerste auto in 1966.
Huib Geurink

Re: Helix!

Zie

http://www.shell.com.au/oneshell/nz/hel ... super.html

http://www.shelldea-direct.net/doc/schm ... e_pkw.html

http://www.bestsyntheticoil.com/amsoil/ ... tfour.html

http://www.oilmaintenance.com/ml/200109/risk.asp (aanrader)

Op zich is er ook helemaal niks aan te merken op de olie van de Hema. Prima olie en heel goedkoop.
Als ik af en toe Helix roep, is het omdat ik "olieverbruik" en "lekkage" hoor. En ik heb me wijs laten maken dat Helix daar best goede additives voor heeft.
Peter Coolsma

Link's

Hee Huib, je links klikken niet "aan". Wil ze ook best intikken in een nieuwe browser hoor...
Jan Vos

Unread post by Jan Vos »

Huib,

In de periode 1966-1970 was ik werkzaam in de automobielbranche
Eerst bij een lokale vw dealer waarbij ik de introductie van het model 411 heb meegemaakt, en daarna bij NSU wat later Audi is geworden.
Deze garage had meerdere merken in onderhoud waaronder een Aurelia, Jaguar,Corvair, Pontiac, Fiat 124 coupe, DKW en div Ford Taunis
Daar heb ik ook de kans gehad om de RO80 uitgebreid mee te maken, welke overigens uitstekend reed.
In beide bedrijven werd uitsluitend Singlegrade-olie toegepast die in vaten werd aangevoerd.
Ik heb mij daarna beroepsmatig op een geheel andere branche gericht niet omdat ik auto's niet leuk vond.
zeker wel want wie had toen een auto en wanneer kreeg je de kans om met een te rijden.
Maar het toekomsperspectief was in mijn optiek te slecht dus heb ik voor iets anders gekozen.
Juist dit soort kleinigheden als het wisselen van olie met de seizoenen en de lage kilometrages zijn mij bijgebleven, want slechts een enkeling gebruikte zijn auto voor het woon/werkverkeer in die dagen.
Ook was een km-stand van 100.000 km een respectabel aantal om met dezelfde motor af te leggen.

Groeten

Jan Vos

Almelo Twente
Huib Geurink

Re: Link's

Copy paste werkt ook prima
Cuno

Unread post by Cuno »

Ik heb anderhalf jaar lang een 15W40 minerale olie gebruikt (goedkoop merk)
Totdat ik ergens las dat de de Castrol classic oil een 20W50 olie is.
Nu gebruik sinds kort een goedkope 20W50 minerale olie, heeft hier iemand ervaring mee
of kan ik beter bij de 15W40 olie blijven ???

Cuno
Koos v.d.Linden

Unread post by Koos v.d.Linden »

peter je moet terug naar 8-5-03 motor en olie verversen en er staat nog wat op13-08-03 onder nog 1x benzine dus even zoeken
Gr. Koos uit Tuk
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”