stel dat...

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Re: Remmen

Unread post by Huib Geurink »

Zo gaat dat, Henri. Ik weet er alles van. De adrenaline sleept je mee.

Een jaar of vijf terug ben ik bij de SLS behoorlijk gecrasht. Veel te hard, verradelijk spiegelglad gesleten wegdek, gemene bocht, teveel gewicht achterin (gereedschap, 20 liter benzine, olie, koelvloeistof etc etc) en hup daar gingtie. Dat was met Jet, m'n 3e serie coupe uit 1976.
Twee bomen (nou ja boompjes) geveld en onder 45 graden kwamen we tot stilstand op een vuilnisbeltje (heel toepasselijk). Was bij een camping in de Ardennen en er stonden toeschouwers langs de kant. Gelukkig niemand raak gereden. M'n dochter en ik waren enkel wat witjes. Na een half uurtje bijkomen hebben we een boer met een tractor opgescharreld en zijn we door gereden.

Twee jaar later kwamen we met dezelfde auto tijdens de Horneland in de sloot. M'n schoonzoon reed, wel pittig maar niet echt hard. Wel een zelfde soort bocht. Je hebt dan ervaring met crashen dus dat halve uurtje bijkomen kon vervallen. Voordat de volgende er aan kwam hadden we hem er al weer uit. We waren mooi op tijd bij de TC.

Die auto had verder nog wat rare dingen. Rechtsachter bleven de De Carbon schokbrekers kapot gaan. Enkel Monroe bleef heel. Die boink boink dingen die bedoeld zijn voor engelse en zweedse kruisingen tussen nachtkastjes en tractoren. Zelfs een keer een kromme Panhard stang. En de auto bleef af en toe een verradelijke truuk uit halen.

Paar weken geleden heb ik de veren naar Ome Leen gebracht. Die belde me op met de mededeling dat er bij het bovenste blad van een van de achterveren spontaan een stuk uitbrak. Er moet dus al een tijd een barst hebben gezeten in de lengte richting vanaf het gat van de torenbout!

Als ik de auto van bredere banden had voorzien was het probleem van het vreemde gedrag niet opgelost geweest, het zou enkel de grens verlegd hebben en het zou veel harder verkeerd zijn gegaan.

Paar jaar geleden kocht een vriend van mij een Fanalone in Engeland. Daarvan was heel recent de kop opgevoerd. 145pk zou er uit moeten komen. Aan blok / zuigers / draaiend deel was niks gedaan. Dat zat er al bijna 30 jaar en ruim 100.000 km in.
k zou dat ding door de keuring doen. Op de terugweg van de RDW brak er een stuk van een zuiger af.

Van die koepeetjes zijn er indertijd 140.000 gemaakt en verkocht terwijl ze anderhalf keer zo duur waren als de concurrent. Dat was echt niet omdat er een sigarenaansteker in zat, maar omdat ze perfect en uiterst veilig reden. En er natuurlijk leuk uit zagen.

Ik bedoel maar te zeggen, dat modificeren van een 30 jaar oude auto:
a) krachten en belastingen verandert. Als niet alles vernieuwd is gaat dat brokken geven
b) oorzaken van problemen kan maskeren. Als het dan verkeerd gaat is de klap alleen maar harder

Als de auto is zoals ie indertijd ontworpen en gebouwd is, rijdt ie perfect. De auto in de staat terug brengen waarin ze was toen ze uit de fabriek kwam en er mee rijden zoals ze bedoeld is geweest om mee te rijden blijft het beste voor de auto, jezelf, de omstaanders en je portemonnaie.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”