Vanochtend bij de Belgische APK werd Chiara afgekeurd op te laag afgestelde lampen. Ik heb in de manual wel zien staan hoe een en ander moet qua verstellen, ik herinner me vaag een verhaal uit het franse blad "gazoline" over een donkere garage, een meetlint en wat electriciteitstape, en ik heb het verschil op tien meter nagevraagd. Het lijkt mij verder ook geen rocket science maar hoe moeilijk is het nu eigenlijk om de afstelling goed te krijgen zonder zo'n machine infernale? Ik wil het graag een keer proberen, maar als ik per definitie weer naast de pot pis, kan ik ze net zo goed bij de garage langsbrengen. De grens is -1.5% en de auto werd afgekeurd omdat het ergens in de buurt van -3% was.
Brengt iedereen zijn auto gewoon naar de garage (met zo'n machine dus) voor het afstellen van de lichten?
De man met de hamer (hamertje) vond alles trouwens wel o.k.
Overigens was de CO 2.5%, wat houdt dat in (oftewel kan het beter). Ik had de idle stand wel wat omlaag gedraaid.
Hartelijk dank,
Olivier
Afstelhoogte lampen
Re: Afstelhoogte lampen (antwoord op m'n eigen)
De andere optie is om een zak mest van 50 liter achterin te leggen, werkt dat, of is de meting relatief?
Re: Afstelhoogte lampen
Dimlicht moet 1cm per meter zakken gebruik ik als vuistregel.
We kunnen ook die 1,5 graden omrekenen. Voor kleine hoeken is de tangens gelijk aan de hoek in radialen. 1,5 graden is 0,026525 radialen, De tangens is dan 0,026. Da's dus 2,6 cm per meter zakken. Vind ik wat veel.
Met een stationair toerental van 800 is die 2,5% wat aan de lage kant voor een vroege S2. 4,5% zou beter zijn.
We kunnen ook die 1,5 graden omrekenen. Voor kleine hoeken is de tangens gelijk aan de hoek in radialen. 1,5 graden is 0,026525 radialen, De tangens is dan 0,026. Da's dus 2,6 cm per meter zakken. Vind ik wat veel.
Met een stationair toerental van 800 is die 2,5% wat aan de lage kant voor een vroege S2. 4,5% zou beter zijn.
Huib,
Bedankt voor je antwoord, maar of je berekening klopt...Ik heb het op de boerenmanier gedaan: bij het station nagevraag en "ze zeiden" 12.5 cm lager op 10 meter voor de gewone lichten; 5 cm voor de grote lichten.
Is het verder mogelijk om dit een beetje nauwkeurig te doen met de "toontje hoger toontje lager" methode, of is deze huis-tuin-keuken manier per definitie hopeloos?
Op de co en carbs afstellen kom ik nog eens terug; de grens voor de apk voor auto's van deze leeftijd is trouwens 4%, maar da's pas weer over een jaar
Groet uit Brussel, Olivier
Bedankt voor je antwoord, maar of je berekening klopt...Ik heb het op de boerenmanier gedaan: bij het station nagevraag en "ze zeiden" 12.5 cm lager op 10 meter voor de gewone lichten; 5 cm voor de grote lichten.
Is het verder mogelijk om dit een beetje nauwkeurig te doen met de "toontje hoger toontje lager" methode, of is deze huis-tuin-keuken manier per definitie hopeloos?
Op de co en carbs afstellen kom ik nog eens terug; de grens voor de apk voor auto's van deze leeftijd is trouwens 4%, maar da's pas weer over een jaar

Groet uit Brussel, Olivier
mijn lampen stonden ook verkeerd, ik heb toen bij de apk gezorgd dat de koplampsierdelen eraf waren, stelschroeven nakend dus, en de juiste schroevedraaier in mijn binnenzak en die uitgereikt aan de controleur zogauw hij met dat mooie apparaat ging meten
dan is het zo weinig werk voor zo iemand dat tie dat wel even doet
ciao
Bob, Delft
dan is het zo weinig werk voor zo iemand dat tie dat wel even doet
ciao
Bob, Delft
Verkeerd gelezen
Oei. Je hebt het in je eerste posting over max 1,5%. Ik had dat p.o. gelezen als 1,5 graden.
Die inclinatie van 1,5% spreekt voor zichzelf. Het wil zeggen dat de bundel maximaal 1,5cm per meter mag zakken. Ofwel 15cm op 10 meter.
Voor zover mij bekend voor dimlicht:
Als de hoogte van de koplampen boven de grond niet meer dan 80cm bedraagt, moet de inclinatie tussen 1,0% en 1,5% liggen.
Jij kreeg door 12,5cm per 10meter. Dat zit precies in het midden en is dus het makkelijke antwoord.
Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie kun je dichter bij die 1,0 of dichter bij de 1,5 gaan zitten. Zaken die je mee kunt laten tellen zijn o.a.
1. is op het moment van meten de tank vol of leeg
2. heb je meestal meer of minder bagage bij je
3. de koplampen van een Fulvia coupe zitten dicht bij de grond (dus meer richting 1% af stellen)
4. rijd je veel in de stad of op verlaten buitenwegen
5. zijn je koplampen goed of gaar (dus een scherpe afscheiding of veel verblindend strooilicht)
Je kunt dan afstellen door met een stuk karton of op een muur de hoogte vlak bij de auto te meten en dan 10 meter verder te meten.
Alternatievelijk kun je, als het centrum van uitstraling op de lampen staat aangegeven, de hoogte t.o.v de grond daarvan meten en dan vervolgens uitrekenen op welke afstand voor de auto de bovenkant van het horizontale deel van de bundel de grond moet snijden.
Die inclinatie van 1,5% spreekt voor zichzelf. Het wil zeggen dat de bundel maximaal 1,5cm per meter mag zakken. Ofwel 15cm op 10 meter.
Voor zover mij bekend voor dimlicht:
Als de hoogte van de koplampen boven de grond niet meer dan 80cm bedraagt, moet de inclinatie tussen 1,0% en 1,5% liggen.
Jij kreeg door 12,5cm per 10meter. Dat zit precies in het midden en is dus het makkelijke antwoord.
Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie kun je dichter bij die 1,0 of dichter bij de 1,5 gaan zitten. Zaken die je mee kunt laten tellen zijn o.a.
1. is op het moment van meten de tank vol of leeg
2. heb je meestal meer of minder bagage bij je
3. de koplampen van een Fulvia coupe zitten dicht bij de grond (dus meer richting 1% af stellen)
4. rijd je veel in de stad of op verlaten buitenwegen
5. zijn je koplampen goed of gaar (dus een scherpe afscheiding of veel verblindend strooilicht)
Je kunt dan afstellen door met een stuk karton of op een muur de hoogte vlak bij de auto te meten en dan 10 meter verder te meten.
Alternatievelijk kun je, als het centrum van uitstraling op de lampen staat aangegeven, de hoogte t.o.v de grond daarvan meten en dan vervolgens uitrekenen op welke afstand voor de auto de bovenkant van het horizontale deel van de bundel de grond moet snijden.
Re: Afstelhoogte lampen (antwoord op m'n eigen)
Ik heb het ooit met een paar kratten bier geprobeerd maar die verhuisden langzaam naar voren. Dat werkte dus niet.
Zak mest zou moeten werken. Alhoewel, met die in Belgie wonende Nederlanders weet je maar nooit.
Zak mest zou moeten werken. Alhoewel, met die in Belgie wonende Nederlanders weet je maar nooit.
combi-deal
bedankt voor de reacties. ik zal eens zelf eerst wat afstellen, dan daarna een paar kratten bier achterin leggen en er eentje aanbieden aan de goede man bij de keuring als hij even de lampjes afstelt...
groet, olivier
groet, olivier