Koppakking kaduuk...?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jan vos

Re: Koppakking kaduuk...?

Unread post by Jan vos »

Huib,

Toevoegingen voor de chauffeur keur ik niet af, maar dan alleen als die niet meer hoef te rijden.
Helaas met de standby-dienst van de afgelopen maand was het niet raadzaam eraan te beginnen.
Je weet maar nooit wanneer je moet uitrukken.
Ik heb dus nog veel in te halen.

Jan vos
almelo Twente
jan

Re: Koppakking kaduuk...?

Unread post by jan »

Olie in het koelwater en ook olie lekkage? Op de as van de waterpomp zit een seal die de waterzijde moet scheiden van de oliezijde. Als die seal lekt kan er dus olie bij het water komen (of andersom). Bij mijn Fulvia lekte die seal van de oliezijde naar buiten, waardoor er olie lekte uit één van de kleine gaatjes (ca 1 mm diam.) aan de onderkant van het pomphuis. Gaf een enorme smeerboel aan de voorzijde van de motor. Met een nieuwe waterpomp was het probleem opgelost.
Jan
Peter Coolsma

Waterpomp

Unread post by Peter Coolsma »

Ik heb een waterpomp met een ±drie maanden oude seal & lager. Die klus hebben we aangepakt toen het subframe er toch onder vandaan moest om de hele front-ophanging, demping en vering te reviseren. Niets is onmogelijk natuurlijk, maar dit is bij mijn auto in ieder geval onwaarschijnlijk.

Toch bedankt voor de suggestie, alle input is/blijft welkom!
Bert Ewalds

Re: Koppakking kaduuk...?, waarom laat je het niet even testen ?

Unread post by Bert Ewalds »

Peter,

Dat zijn lange verhalen die jullie schrijven over een mischien lekkende koppakking.
Ik vraag me echter af waarom je het niet even laat testen ?
Een ouderwetse garagist moet nog wel een CO tester voor de koelvloeistof hebben.
Dit is een glazen apparaatje (o.a gemaakt door Midlock) met daarin twee kamers die je vult met een vloeistof (ik dacht blauw)
Het apparaatje druk je op de vulopening van de radiateur. Een kamer met vloeistof staat in verbinding met de radiateur de andere niet.
De vloeistof verkleurt onder invloed van CO en dat komt alleen in je koelcircuit als de koppaking lekt.
De kamer die niet in contact staat met de radiateur dient als ijkkleur.
Bij mij nam de hele test pakweg 5 minuten in beslag en daarna kon ik aan de gang met de twee koppen van de Flavia.

Overigens het schijnt dat je het ook kunt meten als je een moderne CO tester in plaats van in de uitlaat, in de vulopening van je radiateur houdt bij lopende motor. Hier heb ik echter geen ervaring mee.

Succes,

Bert
Peter Coolsma schreef:
>
> Ik ben met Huib al een klein weekje aan het
> heen-en-weer mailen over een verdacht fenomeen met mijn S1
> coupe. Ik reed laatst met mooi weer met pakweg 110 op de
> snelweg, toen ik -heel kort- een wit rookwolkje meende te
> zien achter de auto. 100% zeker weet ik het niet eens,
> daarvoor ging het te snel. Ik dacht meteen aan de koppakking,
> maar wist ook dat je dan de rest van de rit met een
> blauwwitte walm achter je aan rijdt waar Chinese
> stoomlocomotieven uit de Ochtendgloren-klasse nog een puntje
> aan kunnen zuigen. Dat was dus niet het geval.
>
> Ik bleef er mee rondlopen en checkte de volgende dag de
> koelvloeistof. Daar lag een onmiskenbare, vettige "waas" op
> het oppervlak. De eerstvolgende rit startte en liep Emeralda
> echter beter en gretiger dan ooit tevoren, en ook
> rookontwikkeling bleef eigenlijk volledig uit, behalve wat
> benzine-walm bij wegrijden van stoplichten. Mijn R5'je deed
> even later precies hetzelfde op weg naar huis, dus dat zal
> o.a. door de luchtvochtigheid extra zichtbaar zijn geweest.
>
> Maar goed. Heb ik nou een lekke koppakking, of niet! De
> radiator is begin dit jaat chemisch gereinigd, dus losgeraakt
> vuil kan het haast niet zijn. Ik heb op Huib's advies een
> flesje radiator lek-bestrijder (Wynn's) erin gemikt en zal de
> komende tijd goed het vloeistofpeil in de gaten houden.
>
> Hebben meer mensen wel eens een vettig laagje op het
> koelwater, zonder dat er verder iets ernstigs aan de hand
> lijkt te zijn...?
Bob

Re: Oeps.

Unread post by Bob »

Hallo Peter

Op dit moment zit Victor in Brazilie voor 3 weken, (tot 21 november)
Tot die tijd doe ik het beheer van de stalling. Ben er dan ook bijna volcontinue.

Wil je gebruik maken van de stalling en / of brug, dan kan je mij even bellen om te kijken of de brug vrij is en om toegang te krijgen.

ciao
Bob
Huib Geurink

tester

Unread post by Huib Geurink »

Peter,

Ik heb zo'n tester. Als je in de loop van de dag langs de loods komt, zullen we even kijken. Is wel zo, dat als ie onraad "ruikt" dat betekent dat je koppakking inderdaad lek is. Als de vloeistof niet verkleurd wil dat niet zeggen dat je koppakking gegarandeerd niet lek is. Hij kan altijd lekken tussen twee cilinders of tussens cilinder en oliekanaal of tussen water- en oliekanalen.

Huib
Peter Coolsma

OK

Unread post by Peter Coolsma »

Was een goed idee, Bert. Koelwater bleek perfect in orde. Wellicht dat het hele kleine lekje dat er, ergens, was (...?) wel degelijk door die Wynn's anti-lek gedicht is. Auto reed en rijdt ook veel te goed om echt een probleem te hebben.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”