Conversie Dunlop naar Girling met bekrachtiger

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Lucas

Conversie Dunlop naar Girling met bekrachtiger

Unread post by Lucas »

Ik ben voornemens om een bekrachtigd remsysteem op mijn 1st serie Fulvia Coupe te installeren. Weten jullie welke aanpassingen dit vergt, of heeft iemand dat misschien al eens gedaan?
Jos

Re: Conversie Dunlop naar Girling met bekrachtiger

Unread post by Jos »

Op mijn Berlina 1e seie heb ik Dunlop remmen met een rembekrachtiger, en ik weet na mijn leerzame bezoek bij Huib dat hij die ook heeft op zijn coupé 1e serie. Het was een optional in die tijd voor dames zonder kracht in het been zullen we maar zeggen.

De bekrachtiger is overigens alleen op de voorremmen als ik mij niet vergis.

Het beste lijkt mij persoonlijk zo'n bekrachtiger te zoeken (ookal remt de auto naar horen zeggen net zo goed zonder bekrachtiger). Deze bekrachtiger is los van de pomp, en ernaast gemonteerd zodat hij niet zover naar voren komt. (de 2e serie bekrachtiger is nogal een lang ding om te monteren)

Misschien mag ik vragen wat het werkelijke probleem is? Remt de auto niet goed genoeg naar uw zin?? Als dit het geval is lost u het probleem niet op met een rembekrachtiger! Dan is het beter de remklauwen (heb ik afgelopen week gedaan) uit elkaar te halen en eens een goede opknapbeurt te geven. Rubbertjes, cilinderwand, rubber slangen, blokjes ed. vervangen. Is wel een hele toer, maar ik weet uit zéééér goede ervaring dat Huib er een ster in is, en het is ook niet zo duur als bekrachtiger kopen, slangen buigen ed. ... EN DE AUTO BLIJFT ORIGINEEL!
(Ik heb de ingreep gedaan nadat Huib mij heeft laten voelen hoe de auto eigenlijk moet remmen)

Het resultaat van deze ingreep doet je versteld staan! De auto remt als een nieuwe uit deze tijd!

Huib als je dit leest.... Heb ik gelijk??

Als u wilt heb ik een foto van de bekrachtiger zoals die in mijn auto zit. Moet u even uw e-mail adres naar jos_ohmstede@hotmail.com sturen.

Saluti uit Italie (23°C)

Jos
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Jos

Je was me voor met het antwoord. Ik moets even lang de fysiotherapeut. Komt van al dat gekruip onder die Fulviaatjes zullen we maar zeggen.

Achter in het boek met Technische Gevens van de Fulvia staan de homologatie gegevens inzake de remmen van alle Fulvia modellen. De remweg van de eeste serie modellen met de Dunlop remmen is ca 10% korter dan de remweg van overeenkomstige S2/3 modellen met de Girling remmen.

De Girling remmen zijn prima. De Dunlop remmen net iets beter. Een S2/3 Fulvia remt als de meeste moderne auto's. Een S1 Fulvia remt beter dan de meeste moderne auto's. Als tenminste alles in orde en origineel is.

Uiterst belangrijk is ook de juiste remblokken. Bij blokken van het merk Mintex weet je zeker dat ze goed zijn. Ik heb voldoende voorraad Mintex asbestvrije blokken a 40 euro per setje. Hele goede blokken. Toch nog een pietsie beter zijn de asbest houdende ouderwetse blokken. Met name de Mintex M69FF en M58FG zijn fabuleus. Tina (nu dan wel in de restauratie) staat normaal op M69FF en Elena (nu m'n dagelijks auto) staat op M58FG. Als iemand bereid is om een exorbitante prijs te betalen kan ie bij mij nog wel 2 setjes M69FF halen uit m'n voorraad voor eigen gebruik. Niet allemaal tegelijk want ik moet voldoende overhouden voor een miljoen kilometer.

De Dunlop remmen zijn ouder dan de Girling remmen dus nu allemaal aan een grondige revisie / vervanging toe. Maar let op, de Girling remmen komen nu ook aan de beurt. Zijn eigenlijk al aan de beurt. Een revisie van de Girling klauwen kost ook een flinke duit, dwz dus stralen, chemisch vernikkelen, nieuwe roestvrij stalen zuigertjes, nieuwe nippels, nieuwe cups en stofkapjes. Daarbij moet de ruimte op de zuigers voor de stofkapjes nog iets verder uitgestoken worden onder 15 graden want helaas zijn de matrijzen voor de orginele kleine stofkapjes vernietigd. De alternatieve kapjes zijn iets hoger.

Nieuw Girling klauwen zijn niet te koop. De 2 1/8 wielremcilinders van Dunlop zoals op de voor as zit, worden nog wel gemaakt en kan ik zo leveren.

Het overbouwen van Girling remmen op S1 gebeurt wel. Je moet dan o.a. fusees en achteras van een S2 monteren. Daar gaat dan je mogelijk prachtige lichtgewicht Fanalone achteras.

Een auto noemt men over-remd als de wielen bij een noodstop achter eerder blokkeren dan voor. Dat is afhankelijk van de remkracht achter (=remdruk maal oppervlak wielremcilinder), de gewichtsverdeling en de snelheid. Het is uiterst gevaarlijk om in een overremde auto te rijden. De RDW keurt er (terecht) op af.

Lancia loste dit probleem bij de S1 op door voor de verschillende modellen achter een andere diameter wielremcilinder toe te passen. Bij de S2/3 zat er achter een remkrachtbegrenzer met een voeler naar de achteras. Je moet dus ook de remkrachtbegrenzer overbouwen. Zonder remkrachtbegrenzer is de diameter van de zuigers achter veel te groot.

Sommige S1 modellen hadden een losse rembekrachtiger die alleen op het circuit voor de voorwielen was aangesloten. Dat betekent dat je minder hard op het pedaal moet trappen om voor de gewenste remwerking te krijgen. Dat betekent dat je achter te weinig druk hebt (want die druk komt uit dezelfde hoofdremcilinder waar je nu minder hard op trapt). Om toch achter de gewenste remwerking te verkijgen werden er achter bij de betreffende modellen grotere wielremcilinders gemonteerd. Dan krijg je het probleem, dat als door losschieten of lek raken van de vacuumslang of anderszins de bekrachtiger er mee uit scheidt je opeens een zwaar overremde auto hebt. Derhalve werd er op die S1 auto's dan ook een (uiterst primitieve) remdruk (dus niet remkracht) begrenzer gemonteerd.

Door ombouw naar Girling wordt de auto zwaarder. Fulvias' zijn toch al te zwaar. Dus iedere kilo extra zijn er twee te veel want je had je tijd beter kunnen besteden aan het lichter maken (remt ie nog beter).

Wat mij betreft gaat er niks boven een onbekrachtigd Dunlop systeem met 18mm hoofdremcilinder en Mintex blokken. Uiterst effectief, uiterst betrouwbaar, uiterst simpel en het lichtste.
Lolke

Unread post by Lolke »

Ik kende de term over-remd nog niet, maar heb het wel eens meegemaakt. Met een Beta 2000 Coupe op het circuit. Dit kwam door gladde banden achter. Bij echt hard remmen begon de achterkant te kwispelen. Gevaarlijk? tja misschien als je het niet verwacht of als je er niet mee om kunt gaan. Of de voor- of achterkant nou blokkeert, het effect en de oplossing zijn hetzelfde. Je hebt wel gelijk dat dit niet wenselijk is en dat je dan minder hard kunt remmen. Ik ben er in ieder geval nooit mee van het circuit gegaan (iig niet als gevolg van het remmen :) )
Koos v.d.Linden

Unread post by Koos v.d.Linden »

De term overberemming is wat men hanteerd bij de R.D.W. en ook ter sprake komt bij de apk.
Op de remmenbank word gemeten de remkracht voor en achter,dit word in een formule omgerekend naar een percentage v/a,of dit goed is hangt af van de plaatsing van de motor en de aandrijving.
Bij blokkerende achterwielen is de auto inwezen onbestuurbaar,de kans is heel groot dat de achterkant de voorkant inhaald.
Koos uit Tuk
Lucas

Unread post by Lucas »

Dank voor al jullie info. Ik ga dan toch proberen de handel origineel te houden. Ik reed echter laatst in een Fulvia zonder bekrachtiger en vond de remmende werking van het geheel erg mager. Ik hou jullie op de hoogte.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Dan waren de remmen niet in orde. Je moet trouwens wel even wennen aan de hogere pedaaldruk en je stoel zo zetten dat je precies goed uitkomt. Je remt met je rechterbil als het ware. Als je het een keer gewend bent wil je niet anders meer.
Henri Finkers

Unread post by Henri Finkers »

Mijn Fulvia 1e serie heeft dunlop remmen zonder bekrachtiging. Ik sluit me aan bij Huib: dit remt PRIMA.
Dat wil zeggen tot dat de remleiding het begeeft. Deze wordt nu gerepareerd. Ik gam maar direct het gehele rem systeem aanpakken en de De Carbon schokbrekers er op monteren. Nadat ik in Huib's Fulvia heb gereden kan ik niet wachten totdat het klaar isvolgende week.

Henri
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”