Waterpomp

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Jos

Waterpomp

Unread post by Jos »

Geachte heren.....,

Een vraag over de waterpomp. Ik heb er twee (Praat over tweede serie coupé 818.303)

Ik heb het hele spul eens gedemonteerd en het is mij niet helemaal duidelijk wat de engineers nu precies wilden.

Probeer het uit te leggen:

We beginnen vanaf de as die in het cilinderblok steekt:
- De as heeft een passing en aanslag zodat je hem in het lager steekt die in het pomphuis geperst zit. De as kan niet verder naar 'binnen' in het pomphuis.
- Tussen het lager en de vernauwing (ring waar de rubber dichting tegenaan komt) zit een een bronzen bus die en een aanslag heeft tegen het lager en een 'lengte' waar de as doorheen gaat, en waar de rotor van de pomp tegenaan drukt met daartussen nog een ring (hiermee wordt de plaats van de rotor tov. het huis bepaald(?).
- De rubber afdichting en dan de rotor met ring, beveiliging en moer.
- Het hele huis + rotor met een coating bedekt om afzetting (en cavitatie(?)) te voorkomen.

2 vragen:
1: Waar het water naar binnen / buiten gepompt wordt is de afwerking niet helemaal wat het zijn moet van de wand van het pomphuis, maar als ik de randjes mooi glad afwerk (om het rendement van het systeem te verbeteren haal ik plaatselijk de coating weg... Is dit een probleem? Ik kan mij voorstellen dat het in de buurt van de rotor niet het beste is, maar de leidingen daarna zijn ook niet behandeld (blok, radiator etc.)
Dus de in en uitgang??

2: Een van de twee geopende pompen heeft de rotor geheel afgesleten aan de kopse kant. Die heeft tegen het deksel van de pomp aan staan draaien. Dit is trouwens wel de mooiste rotor. (maar nu zonder coating plaatselijk) Na enig zoeken naar hoe kan dit nu weer....
De plaats van het lager bepaalt de afstand van de rotor tov. het huis zoals boven te lezen... Maar het lager zit tegen een aanslag aan geperst??? (heb het lager niet gedemonteerd) Achter zit het lager gesloten met een veerring, maar voor (richting deksel?) Ik vind het een beetje een rare constructie. Dat kan degelijker...

De coating, kan ik die ergens vinden?

Jos
Loesio Ferrari

Re: Waterpomp

Unread post by Loesio Ferrari »

Hoi Jos,

Volgens mij maakt het niet veel uit, hoe netjes het oppervlak afgewerkt is. Als je kijkt naar de rest van het koelsysteem, lijkt me de pomp niet de zwakste schakel.

Het lager zit tegen een aanslag in het huis. De rubber seal met de koolstof afdichtring is verend gemaakt en onbelast iets dikker dan de vrije ruimte tussen de ziting van de afdichting en de rotor.

Een niet versleten pomp draait met wat(nieuw behoorlijk wat)wrijving. Als je de pomp dus kunt rondgooien, is de seal versleten.

Als de rotor tegen de deksel aangelopen is, denk ik dat de rotor losgelopen is. (dan werkt de pomp ook niet) Een deuk in de deksel zou ook kunnen, maar dat moet je zien. Een te smal lager gemonteerd zou ook nog kunnen, ook dan is de werking van de pomp nihil.

De coating weet ik niet.

Lucas
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”