Nog een keer: benzine

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Nog een keer: benzine

Unread post by Huib Geurink »

Mijn Fulvia's reden al een tijdje op euro 95 zonder problemen.

Elena, een van de 1967 rally 1.3 coupe's, had al sinds ik haar kocht er last van dat het stationair toerental vaak op 1200 tot 1400 toeren bleef hangen. Ik had al 3 keer het hele mechaniek tot en met het gaspedaal uit elkaar gehaald en gangbaar gemaakt, carburateurs gewisseld etc. Het probleem bleef. Met de originele Solexen C35PHH2, met andere C35PHH2's en met de Dellorto DHLB35's die ik van Tina, die in de restauratie is, had geleend. Niets hielp. Normaal is het best snel opgelost. Of de mengsel schroeven moeten beter worden afgeregeld of het mechaniek moet gangbaar worden gemaakt.

Ik heb uiteindelijk een set spiksplinternieuwe Dellorto DHLB35's gemonteerd. Dat hielp. Stationair toerental is nu rotsvast 800 toeren. Echter, de auto pingelde daarna bij 1500 toeren. Met pompsproeier 45 leek het iets minder te zijn dan met 35. De standaard pompsproeiers van Dellorto spuiten recht naar achter. Ik zal nog 45's proberen die naar beneden spuiten.

Vanmorgen is er euro 98 in de tank gegaan en het probleem was over.

Moraal van het verhaal: let goed op of je auto pingelt. Zo ja ga dan over op euro 98. Of tank altijd euro 98. Let op in Duitsland. Daar heb je drie soorten ongelood. Normaal is daar minder dan 95 octaan. In Italie hebben enkel de Shell stations benzine van meer dan 95 octaan. Het heet daar V Power en is 99 octaan.

Niettemin blijft gelden dat een auto het beste en zuinigste loopt als ie net tegen pingelen aan zit ofwel wanneer de klopvastheid (octaangetal) net voldoende is. Aan de andere kant wil je natuurlijk geen gaten in je zuigers branden.

Elena liep altijd voortreffelijk. Ik vond het iedere dag opnieuw een wonder dat een 36 jaar oude auto met 1300 cc motor zo voortreffelijk liep. Met die nieuwe Dellorto's en de euro 98 loopt ze nog beter. Wat komt er boven wonder? Een mirakel???

Ik hoor graag jullie ervaringen.
Erwin

Re: Nog een keer: benzine

Unread post by Erwin »

Ik heb in de afgelopen 2 jaar 8000 km afgelegd met mijn Fulvia 1.3S 2e serie. Ik tank alleen ongelood 98 en voeg geen octaanboosters of loodvervangers toe. De ontsteking is volgens de originele gegevens afgesteld. De auto loopt er prima op, hij pingelt nooit. Omdat ik ongelood tank heb ik, uiteraard, de klepspeling in de gaten gehouden, maar ik heb ze in tussentijd 1 keer moeten stellen. Ik heb niet het idee dat het gebruik van ongelode benzine verhoogde klep- en klepzittingsslijtage veroorzaakt. Hoor graag de ervaring van anderen.
Arno Elert

Hoe kunnen jullie dat horen, met al dat motorgeluid om jullie heen ??

Unread post by Arno Elert »

Mijn Benzine Tank gebruik ik als een soort “Cocktail Shaker” Ongelode benzine met een Octaanbooster “Millers VSP+”, oftewel volgens mijn echtgenote C8 H18.

Meestal rij ik om de tank met een octaangehalte van 95ron en dan weer 98ron, en meestal dus ook met de toevoeging van de “Millers VSP+” En een enkele keer laat ik dat dan ook weer achterwege. Ik ben me er van bewust dat ook ik waarschijnlijk ooit eens mijn kop moet laten aanpassen, geen idee of het ooit al eens gebeurd is want helaas kan ik die historie van de auto niet meer achterhalen maar ik ga er dus vanuit dat het dan ook niet veranderd is. Ik gebruik de toevoeging van “Millers VSP+” enkel nu om de revisie aanpassing van mijn kop uit te stellen.

“Millers is gewoon duur en een kop revisie ook”, En je kan natuurlijk een eenvoudig rekensommetje makken waarin je het geld voor de “Millers” uitspaart en deze gebruikt voor je Koprevisie, maar nu mij fulviatje nu eindelijk heerlijk rijd kies ik dus eventjes voor het genieten.

Oohh Jaahhh, Ik heb de bergpasjes en wat heuvellandschappen in Italië ook met de V-power van Shell gereden. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat het leuk knettert.

Maar wat ik mijzelf afvraag, heeft iemand ervaring met de “Shell Pura”??, ikzelf heb deze ook meerdere malen gebruikt, maar ik heb niet het idee dat dit zo goed is voor een Klassieker en ben er daarom ook maar van afgestapt.

Groetjes Arno
Bob

gelood

Unread post by Bob »

Ha

Mijn ervaring: ik tank 98 met loodvervanger, met mijn eerste serie nu 25000 km in een kleine twee jaar.

Nooit geen probleem en sinds de aankoop de kleppen niet meer hoeven stellen.

Met mijn tweede serie ook 98 met loodvervanger, sporadisch 95 met Millers. Ook nooit een probleem.

Ik ben altijd geneigd Huib te volgen, dus nu ook geen loodvervanger meer, maar toch in deze ga ik voor "never change a winning team".

Ik rijd ook flink door op zijn tijd, 140 km / uur zeker in het buitenland.

tot zover mijn ervaring

groets
Bob, Delft
Koos v.d.Linden

Re: gelood

Unread post by Koos v.d.Linden »

Hoi
Ben met de Fulvia naar Toscane geweest ,heb dus diverse keren in het buitenland moeten tanken ,daar heb ik 92 getankt met oktaan booster,ook 95 zonder en met oktaan booster en 98 ,geen last gehad van -pingelen,geen verschil in trekkracht gemerkt ook niet op 14% hellingen en diverse bergpassen o.a. de Stelviopas.
Voor deze trip had ik alleen nog maar op Assen met de auto gereden,en in de vakantie is er nog 4500km bij gekomen ,1litertje olie verbruikt,knap he ! het motortje loopt als een zonnetje.
Veel lol gehad in Italie omdat er blauwe platen op zitten,vooral omdat de voorste de maat van de Italiaanse plaat heeft,,je wordt dan niet als nederlander herkend.
Groetjes uit Tuk van Koos
Arno Elert

1 litertje Olie !!

He Koos, dat is absoluut keurig .... enkel maar 1 litertje.. ..en een V4'tje wat als een zonnetje loopt.

Dit doet me trouwens denken aan een verhaaltje van Donald Duck, waar zijn neefjes Kwik Kwek en Kwak zonnebloemolie hadden gebruikt voor het auto'tje van Donald...... was trouwens geen Succes..(Don't do this at Home Kids)

Toen ik in Toscane was (nu een kleine 2 weken geleden, en ik wil nu al weer terug) leek het wel of mijn "Koepeke" de gehele tijd op bedrijfstemperatuur was door de hete zon en de olie er eigenlijk bijna vanzelf uitliep, helaas heb ik het dus met meerdere 1 litertjes moeten doen. Wat ik trouwens daar ook achter ben gekomen is dat al mijn "tecty"l en "Waxxen" en noem maar op ... weer eens tot leven is gekomen, moest op een gegeven moment zelfs oppassen dat de bagage niet helemaal onder die "Rotzooi" kwam te zitten......eigenlijk dus geweldig om volgend jaar paar spuitbussen WAX meet te nemen..het loopt dan ik elk hoekje en kiertje....

groetjes arno
Erwin

Re: 1 litertje Olie !!

Unread post by Erwin »

Na een rit lekt mijn Fulvia de laatste tijd één of twee druppels olie. Wanneer hij weer afkoelt houdt het lekken op. Iemand enig idee?
Peter Coolsma

Een paar druppels...? Met 30 graden en meer buitentemperatuur...?

Unread post by Peter Coolsma »

Lijkt me een kwestie van een stalen lekbak onder je auto schuiven - als je 'm binnen hebt staan. Mijn blok, bak en stuurhuis lekken best wat druppels per week en da's echt volkomen normaal voor een 25-35 jaar oude auto. Na een rit is de olie natuurlijk bijna zo dun als water en zoekt ieder spleetje en gaatje op om doorheen te lekken. Niets aan de hand denk ik.
Arno Elert

Een Motor Moet een beetje Huilen..

Klopt.helemaal met ..Peter eens, beetje olielekkage en verbruik hoeft helemaal niet verontrustend te zijn. Een Motor moet een beetje huilen, dan weet je dat ze leeft.

In een andere auto waarmee ik rij, wordt zelfs voor een Oliereservoirtje het advies gegeven om deze te controleren wanneer deze niet meer lekt, want dan zal deze waarschijnlijk leeg zijn..

Ach hoe dan ook, het is leuk om te horen dat Koos een Fulviatje van Nederland naar het hete Toscanne brengt, en daar nog eens lekker door het berglandschap heef gescheurd en weet terug rijd naar Nederland en dan totaal een Half litertje olie heeft verbruikt. Dit geeft je toch vertrouwen in zo’n mooi motortje …..
Hein Reedijk

Re: Nog een keer: benzine

Unread post by Hein Reedijk »

Nog eens wat anders over het benzineverhaal: ik heb juist met het hele gezin 3500km door het snikhete Frankrijk gekruist, niet met een fulvia maar met mijn flavia berlina (eerste serie). Steeds kostte het mij moeite om bij het tanken (euro 95) niet te knoeien: alleen als ik het vulpistool er half in stak, en dan ook nog schuin, lukte het om geen benzine uit het overloopkanaal te laten komen.
Is dit een structureel Lanciaprobleem, of is er iets mis met de vulbuis van mijn flavia?
Groet van Hein.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”