dynamo verwijderen - absolute beginners
dynamo verwijderen - absolute beginners
Na het laten reviseren van de startmotor van m'n 2e serie Fulvia coupe is het nu de beurt aan de dynamo/regulator. Ze laden slecht, het haalt wel 14 volt maar valt naar 10 volt naar beneden als je bijvoorbeeld grootlicht aan doet, en lopt dan maar langzaam naar boven, met horten en stoten. Ik heb nu net lafjes een beetje alle contacten nagelopen, maar het zal me verbazen als dat de oplossing is.
1. Heeft het zin om alleen de regulator te vervangen (aangezien je daar 1-2-3 bij kan), of zijn dat twee handen op een buik?
2. Ik neem aan dat de makkelijkste manier om bij de dynamo te komen is om de luchtkast eraf te halen - vier trompetjes aan de binnenkant plus steun eraf (of toch gewoon via de zijkant en eerst de ventilator eraf?)
Een beetje een domme vraag maar je zult zien dat ik linksom begin om te merken dat het gewoon weer terug kan en recthsom moet, van de repair manual wordt ik niet wijzer.
Grazie, Olivier
1. Heeft het zin om alleen de regulator te vervangen (aangezien je daar 1-2-3 bij kan), of zijn dat twee handen op een buik?
2. Ik neem aan dat de makkelijkste manier om bij de dynamo te komen is om de luchtkast eraf te halen - vier trompetjes aan de binnenkant plus steun eraf (of toch gewoon via de zijkant en eerst de ventilator eraf?)
Een beetje een domme vraag maar je zult zien dat ik linksom begin om te merken dat het gewoon weer terug kan en recthsom moet, van de repair manual wordt ik niet wijzer.
Grazie, Olivier
Re: dynamo verwijderen - absolute beginners
Ook hier een reactie op m'n eigen bericht (aangezien ik te vroeg iets geroepen heb)
Na een nacht aan het infuus te hebben gelegen bleek de batterij naar z'n grootje te zijn: je zag het voltage achteruithollen. Even langs de kwik-fit (al heet dat hier Midas) een nieuwe gehaald.
Het meten (is weten?) levert nu op. 13 volt bij motor uit. 12.8 tot 12.9 bij stationair draaien. 12.4 bij groot licht en dan verder naar 12.2 met de ventilator van het kacheltje erbij. Verbruikers uit en het voltage loopt uit zichzelf op tot 12.7 en wil niet hoger dan 13.2 bij een flink toerental. Zijn deze cijfers o.k. of zo-zo en sta ik over een half jaar weer bij kwik-fit voor een batterij? (Het te lage toerental duidt dan op een gare dynamo, dacht ik zo. . .
Olivier
Na een nacht aan het infuus te hebben gelegen bleek de batterij naar z'n grootje te zijn: je zag het voltage achteruithollen. Even langs de kwik-fit (al heet dat hier Midas) een nieuwe gehaald.
Het meten (is weten?) levert nu op. 13 volt bij motor uit. 12.8 tot 12.9 bij stationair draaien. 12.4 bij groot licht en dan verder naar 12.2 met de ventilator van het kacheltje erbij. Verbruikers uit en het voltage loopt uit zichzelf op tot 12.7 en wil niet hoger dan 13.2 bij een flink toerental. Zijn deze cijfers o.k. of zo-zo en sta ik over een half jaar weer bij kwik-fit voor een batterij? (Het te lage toerental duidt dan op een gare dynamo, dacht ik zo. . .
Olivier
Re: dynamo verwijderen - absolute beginners
Ha Olivier
Volgens mij zijn deze waarden niet top maar wel goed genoeg om te rijden.
Echter zou ik als ik jou was de dynamo uit voorzorg laten reviseren, dan heb je weer een 'nieuwe'. En dan weet je dat dat deel van je auto goed zit.
En volgens mij is het slim om ook de spanningsregelaar meteen maar te laten doen.
groet van Bob uit Delft
Volgens mij zijn deze waarden niet top maar wel goed genoeg om te rijden.
Echter zou ik als ik jou was de dynamo uit voorzorg laten reviseren, dan heb je weer een 'nieuwe'. En dan weet je dat dat deel van je auto goed zit.
En volgens mij is het slim om ook de spanningsregelaar meteen maar te laten doen.
groet van Bob uit Delft
Re: dynamo verwijderen - absolute beginners
Beste Bob,
Bedankt voor je "post". Vanochtend vroeg even langs de dynamo-man gereden, een nieuwe (elektronische) Bosch spanningsregelaar ertussen gehangen en het is nu 13.8: joepie! Volgens dynamo-man zou het nog wat toenemen als de batterij helemaal is opgeladen. Ik zal de dynamo uit voorzorg toch na laten kijken, maar er lag nog zo'n stapel bij de dynamo boer dat ik eens wacht tot het warme seizoen voorbij is.
Groet, Olivier
Bedankt voor je "post". Vanochtend vroeg even langs de dynamo-man gereden, een nieuwe (elektronische) Bosch spanningsregelaar ertussen gehangen en het is nu 13.8: joepie! Volgens dynamo-man zou het nog wat toenemen als de batterij helemaal is opgeladen. Ik zal de dynamo uit voorzorg toch na laten kijken, maar er lag nog zo'n stapel bij de dynamo boer dat ik eens wacht tot het warme seizoen voorbij is.
Groet, Olivier
Re: dynamo verwijderen - absolute beginners
13.8 is perfect ,hoef je niets meer aan te doen.
Re: klokie
klokie gaat van kortsluiten niet defect (als je het achter op he klokje hebt gedaan) dan is er als't goed is een zekering overleden.
Spanningsregelaar en dynamo
Er kan een Ducellier of Bosch dynamo met bijbehorende spanningsregelaar op zitten. Bij vroege S2/3's een Bosch, bij latere een Ducellier.
Voor de Ducellier zijn er universele (meestal made in Singapore) electronische equivalenten te koop.
Bosch heeft twee typen electronische vervanging voor de regelaar. De ene kun je achter in de dynamo bouwen. Hij is mechanisch compatibel met de unit waar de aanlutingen en koolborstels aan zitten. De andere is mechanisch compatibel met de originele unit en komt op de plaats daarvan.
Ik geef zelf de voorkeur aan de regelaar die je achter in de dynamo bouwt. Maar let op!!!!!! De originele regelaar en de bedrading (3 draden) daar naar toe vervallen dan. De zwarte draad van de drie is tevens de electrische verbinding van de min (massa) tussen motor en carosserie. Je moet dus een nieuwe massa verbinding aan brengen tussen motor en carosserie. Ik pak daarvoor zo'n gevlochte strip.
Als de massa verbinding ontbreekt of niet goed is gaat de stroom andere paden zoeken zoals bijvoorbeeld de choke kabel. Je krijgt dan rare verschijnselen. Het is bovendien gevaarlijk omdat je kans op vonken hebt op de met benzine gevulde carburateurs.
Ik streef naar een laadspanning van 14,2 volt. 13,8 is wel een minimum. Bij 14,5 volt wordt het risico dat de vloeistof in de accu gaat koken te groot.
Als de dynamo er een beetje moeite mee heeft kan het zijn dat een of meer diodes kapot zijn. Met simpele meet apparatuur lijkt het of alles goed werkt, maar in feite is de capaciteit flink teruggelopen.
Een truuk om de capaciteit van de dynamo op te voeren is de vervanging van het accu lampje op het dashboard door een met een hoger wattage. De stuurstroom wordt dan hoger en dus ook de geleverde stroom. Je moet dit echter alleen doen als de dynamo mechanisch, electrisch en electronisch perfect in orde is en de koeling van de dynamo niet beperkt wordt.
Er loopt ook een draad van de motor / bak naar de balk van de veer. Dat is NIET de massa verbinding tussen motor en carosserie. Het subfreem hangt immers in rubbers. Dat draadje is de min verbinding naar de claxons.
Voor de Ducellier zijn er universele (meestal made in Singapore) electronische equivalenten te koop.
Bosch heeft twee typen electronische vervanging voor de regelaar. De ene kun je achter in de dynamo bouwen. Hij is mechanisch compatibel met de unit waar de aanlutingen en koolborstels aan zitten. De andere is mechanisch compatibel met de originele unit en komt op de plaats daarvan.
Ik geef zelf de voorkeur aan de regelaar die je achter in de dynamo bouwt. Maar let op!!!!!! De originele regelaar en de bedrading (3 draden) daar naar toe vervallen dan. De zwarte draad van de drie is tevens de electrische verbinding van de min (massa) tussen motor en carosserie. Je moet dus een nieuwe massa verbinding aan brengen tussen motor en carosserie. Ik pak daarvoor zo'n gevlochte strip.
Als de massa verbinding ontbreekt of niet goed is gaat de stroom andere paden zoeken zoals bijvoorbeeld de choke kabel. Je krijgt dan rare verschijnselen. Het is bovendien gevaarlijk omdat je kans op vonken hebt op de met benzine gevulde carburateurs.
Ik streef naar een laadspanning van 14,2 volt. 13,8 is wel een minimum. Bij 14,5 volt wordt het risico dat de vloeistof in de accu gaat koken te groot.
Als de dynamo er een beetje moeite mee heeft kan het zijn dat een of meer diodes kapot zijn. Met simpele meet apparatuur lijkt het of alles goed werkt, maar in feite is de capaciteit flink teruggelopen.
Een truuk om de capaciteit van de dynamo op te voeren is de vervanging van het accu lampje op het dashboard door een met een hoger wattage. De stuurstroom wordt dan hoger en dus ook de geleverde stroom. Je moet dit echter alleen doen als de dynamo mechanisch, electrisch en electronisch perfect in orde is en de koeling van de dynamo niet beperkt wordt.
Er loopt ook een draad van de motor / bak naar de balk van de veer. Dat is NIET de massa verbinding tussen motor en carosserie. Het subfreem hangt immers in rubbers. Dat draadje is de min verbinding naar de claxons.
Re: Spanningsregelaar en dynamo
Nou, het was te vroeg victorie gekraaid. De spanning is nu toch 12.4 volt of lager.
De losse "made in germany" spanningsregelaar, waar dan 14v op staat, lijkt niet veel uit te halen vergeleken met de oude Bosch unit, dus de dynamo moet er toch uit. (moet de complete luchtkast eraf?)
(Garage delta (de dynamo man) merkte trouwens nog op dat bij het opbouwen van de regelaar achterop de dynamo, deze eerste het erg warm krijgt en dat ie dus beter in de dug out aan de zijkant zit.)
De losse "made in germany" spanningsregelaar, waar dan 14v op staat, lijkt niet veel uit te halen vergeleken met de oude Bosch unit, dus de dynamo moet er toch uit. (moet de complete luchtkast eraf?)
(Garage delta (de dynamo man) merkte trouwens nog op dat bij het opbouwen van de regelaar achterop de dynamo, deze eerste het erg warm krijgt en dat ie dus beter in de dug out aan de zijkant zit.)