subframe verwijderen
subframe verwijderen
Ik wil het subframe met motor en versnellingsbak verwijderen maar nu loop ik tegen het volgende probleempje op.
Ik kom op geen enkele manier bij de stuurstang om deze los te koppelen van het stuurhuis.
De enigste mogelijkheid lijkt mij het verwijderen van de hoofdremcilinder met bekrachtiger maar deze wilde ik liever eerst laten zitten om in een later stadium deze te reviseren
Is er een handigheidje om deze verbinding los te krijgen of zal toch de rembeweging er af moeten?
Ook wil het me niet echt lukken om de uitlaat achter het spruitstuk los te koppelen, ik kan niet bij de middelste bout komen.
Ik had al het spruitstuk losgekoppeld zodat de uitlaat iets kon zakken, maar dat leverde niet genoeg ruimte op.
Ook het loskoppelen van de aandrijfas levert niet voldoende resultaat om met een ratel met knikkoppeling bij deze bout te komen.
Is hiervoor een handigheidje of tip te bedenken
MVG
Jan Vos
Almelo Twente
Re: subframe verwijderen
Het moet net kunnen om bij de bout van de stuurkolom te komen met de rempomp er nog op. Laatste tijd werk ik hoofdzakelijk aan 1ste series. Is weer een tijd geleden dat ik bij een S2/3 de boel er af gooide.
De middelste bout van de uitlaatflens lukt met een 1/4 of 3/8 doppenset. Dop 13, flexibele koppeling en lang verlengstuk tussen de 2 pijpen door.
Let op dat het subframe voorover kantelt. Als ik voldoende garage kriks bij de hand heb zit ik er daar een onder. Dan met 2 garage kriks onder de dorpels links en rechts kun je de auto opkrikken. De laatste keer had ik maar een krik. Toen heb ik een potkrikje onder het subframe gezet. Dikke balk dwars onder de auto en de garage krik in het midden. Opkrikken. Bokjes er onder. Met de krik het subframe wegrijden.
Laten zakken met een krik in het midden is lastig omdat de auto dan bijna altijd wel iets opzij gaat door de werking van de krik.
De middelste bout van de uitlaatflens lukt met een 1/4 of 3/8 doppenset. Dop 13, flexibele koppeling en lang verlengstuk tussen de 2 pijpen door.
Let op dat het subframe voorover kantelt. Als ik voldoende garage kriks bij de hand heb zit ik er daar een onder. Dan met 2 garage kriks onder de dorpels links en rechts kun je de auto opkrikken. De laatste keer had ik maar een krik. Toen heb ik een potkrikje onder het subframe gezet. Dikke balk dwars onder de auto en de garage krik in het midden. Opkrikken. Bokjes er onder. Met de krik het subframe wegrijden.
Laten zakken met een krik in het midden is lastig omdat de auto dan bijna altijd wel iets opzij gaat door de werking van de krik.
Re: subframe verwijderen
Huib,
Ik zal een ander opnieuw proberen, maar ik krijg mijn dop-verlengstuk niet tussen de uitlaatpijpen door.
Dat wordt morgen een niew setje halen met dunnere verlengstukken.
Wat betreft de stuurstang ga ik ook een nieuwe poging wagen en desnoods dan maar de rembeweging eraf.
Dit moet toch gedaan worden, maar zoals ik al gezegd had deed ik dit liever op een later stadium.
Anders staat een en ander te lang droog, wat volgens mij niet erg bevorderlijk is voor het geheel.
Voor het laten zakken van het subframe heb ik de beschikking over een verrijdbare takel terwijl de auto op 4 bokjes staat, dus dat moet lukken.
Ik heb nog overwogen om eerst de motor er apart uit te halen, maar ik vrees dat deze niet voldoende vooruit kan om de uitgaande as van de versnellingsbak uit de koppeling te krijgen.
Een en ander moet uiteindelijk gedaan worden om laswerkzaamheden aan de binnenschermen te verrichten.
Je had gelijk toen je op het forum opmerkte dat deze werkzaamheden bij alle fulvia's gedaan moeten worden.
Bij het verwijderen van de underbodycoating kwam ik zoveel problemen tegen dat ik uiteindelijk heb besloten de hele auto te strippen en te laten stralen.
Dan zie je alle ellende en kun je gestructureerd opbouwen en conserveren.
Helaas zijn er voor de binnenschermranden geen reparatiestukken verkrijgbaar dus ik ga mij verdiepen in de schone kunst van het plaatwerken. het zijn gelukkig kleine stukjes die verbeterd moeten worden maar met moeilijke rondingen
Zo zie je maar weer dat er bij veel auto's die er op het oog en volgens een taxatierapport redelijk uitzien veel mis kan zijn.
MVG
Jan Vos
Almelo twente
Re: subframe verwijderen
Je kunt de motor er ver genoeg naar voren krijgen om hem er uit te halen maar als je toch het subframe dropt kun je hem beter laten zitten. Wel de radiator er uit.
Als je de rempomp er uit haalt, demonteert en invet en ongemonteerd weg legt, gebeurt er niks mee.
Ik kom net bij Jan Jansen de straler vandaan die met Tina bezig is. De bitak laag aan de onderkant en in de wielkasten is er nu af. Alles keihard, origineel en nergens roest. Het werd tijd voor een meevaller.
Jan Jansen, die de inkt van een visite kaartje straalt zonder het papier te beschadigen, zit hier net over de grens in Meer, Belgie. Vanaf Hazeldonk richting Antwerpen de eerste boederij rechts. Het was de tweede boerderij maar de eerste (die met die helihaven) is afgebroken vanweg de HSL. Een koepeke straalt ie kaal voor 250 euro incl verwijderen van de bitak laag aan de onderkant en in de wielkasten.
Even verder in het dorp Meer zelf zit Johan Oostvogels. Restaureert meestal Jaguar carosserieen, maar een koepeke zet ie voor ca 2000 euro in een prima Standox laksysteem. Dwz etsende primer, epoxy primer, plamuur/spuitplamuur, polyester laag, eind lagen. Voor de onderkant heeft ie ook goed spul.
Als je nog veel jaren plezie wilt hebben van je Fulvia moet je hem inderdaad helemaal kaal maken, stralen. eventueel lassen en opnieuw in de lak zetten.
Bij laswerk altijd anti roest gericht denken. Dwz waar gaat het water er uit? Waar spuit ik de anti roest in? Rond de A stijl zitten nog al wat ruimtes waar onder in geen gaten zitten en waar je ook zo met de Tectyl spuit niet bij komt. Op veel plekken heeft Lancia gaten voorzien om water uit te laten en anti roest in te spuiten maar curieus genoeg niet op een aantal cruciale plaatsen.
De restanten van de underbody coating haal je er zo af met spuitbussen Sonax teerverwijderaar en een doek.
Als je de rempomp er uit haalt, demonteert en invet en ongemonteerd weg legt, gebeurt er niks mee.
Ik kom net bij Jan Jansen de straler vandaan die met Tina bezig is. De bitak laag aan de onderkant en in de wielkasten is er nu af. Alles keihard, origineel en nergens roest. Het werd tijd voor een meevaller.
Jan Jansen, die de inkt van een visite kaartje straalt zonder het papier te beschadigen, zit hier net over de grens in Meer, Belgie. Vanaf Hazeldonk richting Antwerpen de eerste boederij rechts. Het was de tweede boerderij maar de eerste (die met die helihaven) is afgebroken vanweg de HSL. Een koepeke straalt ie kaal voor 250 euro incl verwijderen van de bitak laag aan de onderkant en in de wielkasten.
Even verder in het dorp Meer zelf zit Johan Oostvogels. Restaureert meestal Jaguar carosserieen, maar een koepeke zet ie voor ca 2000 euro in een prima Standox laksysteem. Dwz etsende primer, epoxy primer, plamuur/spuitplamuur, polyester laag, eind lagen. Voor de onderkant heeft ie ook goed spul.
Als je nog veel jaren plezie wilt hebben van je Fulvia moet je hem inderdaad helemaal kaal maken, stralen. eventueel lassen en opnieuw in de lak zetten.
Bij laswerk altijd anti roest gericht denken. Dwz waar gaat het water er uit? Waar spuit ik de anti roest in? Rond de A stijl zitten nog al wat ruimtes waar onder in geen gaten zitten en waar je ook zo met de Tectyl spuit niet bij komt. Op veel plekken heeft Lancia gaten voorzien om water uit te laten en anti roest in te spuiten maar curieus genoeg niet op een aantal cruciale plaatsen.
De restanten van de underbody coating haal je er zo af met spuitbussen Sonax teerverwijderaar en een doek.
verstevigingen
Als je met de binnenschermen voor bezig bent zou ik volgende verstevigingen aanbrengen:
schuine las naad waar de remleidingen in de wielkast komen:
aan de motorkant aflassen en aan de wielkant verstevigen dmv van een hoekprofieltje wat je verticaal last met de open kant tegen het scherm. Zo dicht mogelijk bij het gat en zo lang mogelijk. Boven aflassen aan de bovenkant van het binnenscherm. De verticale randen om en om lassen. Van onder open laten zodat je er met de ML spuit in kunt en er water uit kan.
puntlasnaad in de binnenwielboog:
aflassen
ruimte tussen de binnen schermen en de schuine voorpootjes met de subframe bevestiging:
plaat in lassen. Eventueel gaten er in voor de gewichtsbesparing.
schuine las naad waar de remleidingen in de wielkast komen:
aan de motorkant aflassen en aan de wielkant verstevigen dmv van een hoekprofieltje wat je verticaal last met de open kant tegen het scherm. Zo dicht mogelijk bij het gat en zo lang mogelijk. Boven aflassen aan de bovenkant van het binnenscherm. De verticale randen om en om lassen. Van onder open laten zodat je er met de ML spuit in kunt en er water uit kan.
puntlasnaad in de binnenwielboog:
aflassen
ruimte tussen de binnen schermen en de schuine voorpootjes met de subframe bevestiging:
plaat in lassen. Eventueel gaten er in voor de gewichtsbesparing.
Re: subframe verwijderen
Huib,
Dit is weer een hoop informatie waar ik iets mee kan.
De motor wilde ik eerst verwijderen om beter bij de stuurstang te kunnen ( uiteraard is de radiator er al uit).
Ik had in eerste instantie niet zover willen gaan zoals nu gepland is, maar zoals ik al schreef "bij het verwijderen van de bitaclaag", wat ik deed met een kleine haakse slijper met staaldraadborstel kwam ik zoveel ellende aan de uiteinden van de kokers en bij de wielkastranden tegen dat het nu maar compleet moet gebeuren.
Het liefst enigzins gefaseerd in verband met de beschikbare ruimte en het overzichtelijk houden van het project.
De garage word ook voor andere dingen gebruikt (fietsen, tuingereedschap en -meubelen) maar daar ben ik nu een schuurtje voor aan het maken.
Ik had mij nog niet op een straler/spuiter georienteerd, maar nu je er toch over begint.
De prijzen zijn zeker de moeite van het overwegen waard, maar de afstand is nogal ver.
Alleen het transport een punt wat mijn aandacht heeft.
Heb jij een frame gemaakt om de auto op te monteren voor het laswerk en transport?
Ik overweeg zoiets te maken waarbij ik de voorste bevestigingspunten van het subframe en de voorste punten van de bladveer wil gebruiken on een frame van ongeveer 1 mtr hoog met zwenkwieltjes aan te monteren.
Of zijn er betere mogelijkheden.
Jan Vos
Almelo Twente
Re: verstevigingen
Huib,
Het laswerk in de wielkuip op zich is overzichtelijk.
Ik heb even gekeken maar in en om de schuine naad zie ik tot nu toe geen probleem.
Wellicht dat een en ander na het stralen tevoorschijn gaat komen en beter zichtbaar wordt.
Het heeft zeker mijn aandacht, maar met jouw beschrijving van het hoekprofieltje kan ik op dit moment niet uit de voeten.
Ik zal een en ander even laten bezinken en nog even opnieuw gaan kijken.
Voor zover bedankt
MVG
Jan Vos
Almelo Twente
Het laswerk in de wielkuip op zich is overzichtelijk.
Ik heb even gekeken maar in en om de schuine naad zie ik tot nu toe geen probleem.
Wellicht dat een en ander na het stralen tevoorschijn gaat komen en beter zichtbaar wordt.
Het heeft zeker mijn aandacht, maar met jouw beschrijving van het hoekprofieltje kan ik op dit moment niet uit de voeten.
Ik zal een en ander even laten bezinken en nog even opnieuw gaan kijken.
Voor zover bedankt
MVG
Jan Vos
Almelo Twente
Re: verstevigingen
Het Squadra Corsa verstevigde die schuine naad al. Zij slaagden er bij een rally al in om de lasnaad los te krijgen. 30 jaar gewoon rijden lijken hetzelfde te doen.
Re: verstevigingen
Ik heb je fotoos gekregen. Dank. Volgens mij ken ik die muizen die er aan hebben gezeten.