arm van het stuurhuis
arm van het stuurhuis
Graag advies (Huib?): ik krijg de arm van het stuurhuis niet los. Ik heb een driepoot trekker van het merk kukko (type 45-3), toch niet de minste. Zelfs met een paar krachtige slagen op de (ondersteunde) as wil de arm niet loskomen. Zou het helpen de arm heet te stoken? (Op de koop toe nemend dat de keerring verbrandt?)
Re: arm van het stuurhuis
Hoi Hein,
Ik heb een speciale trekker voor de "pitman arm", meestal lukt het daarmee wel.
Het is een schijfsegment van 180 graden, met twee opstaande kanten en een horizontaal eindstuk met een bout erdoor.
Als je in de buurt van Eindhoven komt, kan ik een demonstratie geven.....
Anders probeer ik wel om een foto van het gereedschap te maken.
Laat maar horen.
Lucas
Ik heb een speciale trekker voor de "pitman arm", meestal lukt het daarmee wel.
Het is een schijfsegment van 180 graden, met twee opstaande kanten en een horizontaal eindstuk met een bout erdoor.
Als je in de buurt van Eindhoven komt, kan ik een demonstratie geven.....
Anders probeer ik wel om een foto van het gereedschap te maken.
Laat maar horen.
Lucas
Het is gelukt, de pitmanarm is er af. Toch met de kukko-trekker, en behoorlijk verhitten met een lasbrander. Door enige corrosie zat de arm zo muurvast. Zoals verwacht is de keerring stuk, maar die lekte toch al.
Bij montage toch maar wat kopervet erop.
Ben nog steeds wel benieuwd naar jouw demontagegereedschap Lucas!
Hein.
Bij montage toch maar wat kopervet erop.
Ben nog steeds wel benieuwd naar jouw demontagegereedschap Lucas!
Hein.
Het stuurhuis heb ik nu geopend, maar als eerste valt op dat de maten van de keerringen anders zijn dan die van de fulvia. De keering van de wormas is b.v. 19x35x6. Zijn de maten van de naaldlagers ook anders? Weet iemand de maten? Ik heb ook de voortreffelijke website van de Zahnradfabrik Friedrichshaven AG bezocht, en aldaar om advies gevraagd. Het schijnt dat zij ook veel aan 'aftermarket sales' doen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet van Hein.
Groet van Hein.
Heb je een ZF stuurhuisje dan?
De maten staan overal op.
Ik ben benieuwd wat ze zijn.
Lager in het deksel kun je er met een keilbout uithalen.
De maten staan overal op.
Ik ben benieuwd wat ze zijn.
Lager in het deksel kun je er met een keilbout uithalen.
De naaldlagers zijn van INA, type SN 1816 en SN1812. Op de conische lagers staat niets, behalve op de kooi: STAR C 119, maar daar heb je weinig aan. Zo te zien zijn deze conische lagers nog prima, dus daar hoef ik niet achter aan. Ik ben benieuwd of de INA lagers makkelijk verkrijgbaar zijn. De firma ZF helpt mij in deze niet verder.
Hoe ik het naaldlager uit het deksel moet krijgen met een keilbout zie ik nog niet zo voor mij. Een keilbout van 10mm?, en dan met een bout door het gat in het deksel?
Hoe ik het naaldlager uit het deksel moet krijgen met een keilbout zie ik nog niet zo voor mij. Een keilbout van 10mm?, en dan met een bout door het gat in het deksel?
Voor mij ook nieuw, ik heb al een bout gekocht. M16
Ik neem aan, dat je hem achterste voren in het lager duwt, dan de moer aandraaien tot het lager klem zit. Dan door het gat van de stelbout met een doorslag o.i.d. het handeltje eruit tikken.
Ik ga dat eerdaags n's proberen.
Lucas
Ik neem aan, dat je hem achterste voren in het lager duwt, dan de moer aandraaien tot het lager klem zit. Dan door het gat van de stelbout met een doorslag o.i.d. het handeltje eruit tikken.
Ik ga dat eerdaags n's proberen.
Lucas
Die naaldlagers is normaal geen probleem. Iedere lagerboer kan die in de regel leveren. Let wel op dat je een uitvoering krijgt die helemaal vol zit met naalden.
Die konische lagers zijn meestal nog wel goed. Soms een keer het loopvlak zuiveren. In de regel moeten ze wel opnieuw worden afgesteld dmv shim plaatjes onder de achterkant.
Die konische lagers zijn meestal nog wel goed. Soms een keer het loopvlak zuiveren. In de regel moeten ze wel opnieuw worden afgesteld dmv shim plaatjes onder de achterkant.
Uitproberen is gedaan, helaas geen succes, misschien is er een grotere bout die nog net in het lager past, het idee lijkt me niet slecht,