Motorkapkabel Fulvia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Motorkapkabel Fulvia

Unread post by Peter Coolsma »

Zoals iedereen wel zal weten wordt de motorkap geopend d.m.v. een staalkabel, die door een flexibele buitenkabel loopt. Nadat ik bij Bob's Gabriela deze kabel brak vlak voordat ik de accu daar voor 1 dag uit wilde slopen (de mijne was leeg...), bedacht ik dat een goede oplossing zou zijn om er een derailleur-versnellingskabel voor een racefiets voor te gebruiken. Omdat ik ook een 2-wielige Italiaanse schone heb staan hier, had ik nog enkele kabels liggen. Aangezien dit uit vezels opgebouwde staalkabels zijn, zijn ze veel flexibeler en duurzamer dan de door Lancia gebruikte massieve kabels. De truc werkte prima bij Bob's auto, dus heb ik deze - preventief - bij mijn Emeralda er ook maar uitgevoerd. De zwakste plek is het bevestigingspunt bij de "trekker"; door het heen en weer buigen iedere keer dat je de kap opent treedt er onherroepelijk metaalmoeheid op bij een massieve kabel.

Een versnellingskabeltje kost een paar euro voor een merkkabel, Shimano of - te prefereren uiteraard :-) - Campagnolo. Een remkabel kan ook, maar heeft een fractie meer rek - een derailleurkabel rekt absoluut niet op. Houd er rekning mee dat je een ZEER degelijke kabelknipper moet hebben om 'm "clean" doormidden te krijgen. Even een aluminium kabeleind-stop erop en die even aanknijpen voor een perfecte afwerking! Experimenteer een beetje met de afstelling voordat je de kabel definitief vasttrekt.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”