Gevaarlijke staalwol in je Fulvia motor

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Gevaarlijke staalwol in je Fulvia motor

Unread post by Huib Geurink »

In de zwarte potjes op de cilinderkop waar je de motorolie in gooit zit staalwol, ook wel het schaamhaar van de iron lady genoemd.

Het roest. Daardoor komen er stukjes (roestig) staalwol in de motorolie. De zeef onder in het carter houdt ze niet allemaal tegen met als gevolg schade aan de rotors van de oliepomp en aan de krukaslagers.

Het advies is:
Potje opensnijden.
Staalwol er uit
Potje dichtlassen

Degenen die perse wat terug willen stoppen in die potjes, kunnen er een rvs pannenspons in doen.
Koos v.d.Linden

Re: Gevaarlijke staalwol in je Fulvia motor

Unread post by Koos v.d.Linden »

Huib , Is bij je motor zoveel schade ontstaan aan de lagers dat ze hierdoor vernieuwd moeten worden!
Gr koos
P.S de Mille Miglia is vanavond weer van start gegaan ! in ik zit nog thuis.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Er was wel lagerschade door vuil. Ik heb geen deeltjes staalwol aangetroffen. De oliepomp heb ik nog niet opengemaakt omdat ik nog een nieuwe "turbo" olie pomp heb liggen die 20% meer flow en 20% meer druk geeft.

Ik heb vanmiddag cilinderblok, kop, krukas etc weer opgehaald bij Meijerink. Ben de assemblage aan het voorbereiden en kreeg het potje weer in handen vandaar dat ik er aan dacht. Heb het dus onmiddellijk op het forum gezet want er zijn mensen die er wel degelijk flinke schade aan hebben opgelopen.

Het cilinderblok moest trouwens ook gevlakt worden. Er zat 0,05mm verloop in. Dit komt redelijk standaard voor bij narrow V motoren. Ook bij de huidige Volkswagen motoren. Die zijn wat dat betreft niet verder gekomen dan Lancia 30 jaar geleden.

Blok is opgeboord naar 77.2. De krukas is geslepen op 010. Het vuil dat uit de krukas kwam hebben ze er in een plastic zak bij gedaan. De plaatselijke koffieshop kan er een maand mee vooruit.

Koos, ik begrijp het volledig dat je nog thuis zit. Dit forum is een stuk interessanter dan de MM.

Huib in Breda
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Koos,

dan ga je toch gewoon naar www.millemiglia.it
er staan al 38 foto's van vandaag op de site, wel veel "beautiful people"
de site wordt dagelijks bijgehoden, meestal inclusief uitslag

Bert
Henri Finkers

Unread post by Henri Finkers »

Huib,

natuurlijk is sleutelen aan een Fulvia een zeeeer prettige bezigheid, maar de MM is wel het Mekka voor oldtimer liefhebbers. Ook dit jaar hebben we weer genoten van de Lancia's ,Maserati's, Ferrari's, Stinga's etc. Zelfs een oude mercedes is met 25 graden het bekijken waard, niet slaan :).
Wat ons tegen is gevallen is de aanwezigheid van te veel mercedessen in de karavaan, oud en nieuw.

We hebben tijdens de MM maar 2 Fulvia's mogen opmerken (3e serie). Naast een oude schuur stond nog een Fulvia 2e serie onder het stof. Helaas was deze (nog) niet te koop. Op jacht bij sloperijen, garages en pariculieren naar Fulvia's zijn we er ook maar 2 tegen gekomen.

Wellicht is het een idee om volgend jaar met een (groot) aantal Lancia's de MM te bezoeken als tegenwicht voor het duitse geweld al daar....Een leuke karavaan van Fulvia's en andere Lancia's zal de MM volgend jaar zeker opfleuren.

Henri
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Ik was er twee jaar geleden en dat andere duitse merk maakte het nog bonter, ja die Boeren Melk Wagens
Op de markt in Arezzo verstopten ze met een vloot 7 series met airco, waar het enige klassieke aspect de sticker "Mobile Tradition" was de markt op zodanige wijze dat menige echte MM rijder in de problemen kwam, het was 30 graden en de zaak liep links en rechts behoorlijk warm

Zaterdags in Bologna had de organisatie er wat op gevonden, alleen de echte deelnemers mochten over de markt
De doorkomst in Bologna is een aanrader

bert
Pieter

Unread post by Pieter »

Inderdaad, de doorkomst van de Mille Miglia in Ravenna was erg leuk om te zien. Veel Aurelias, Cpes en Spiders, Cabrios.

Leukste was nog die mat waar de autos overheen moesten. Die is wel 375 keer rechtgelegd door iemand van de organisatie.

En Victor Muller (in OSCA) met dat bralhoofd van hem die tegen een andere auto aankwam, moest ik toch wel een beetje om gniffelen.

Gr-P

p.s. weer was geweldig
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”