Gisteren hield een van de bougies er mee op, omdat deze te vet was. Nou heb ik de bougies nog niet zo lang geleden vervangen, dus dit is niet goed! Omdat dit volgens mij met de ontsteking te maken (kan) hebben, wil ik de verdeelkap en eventueel de bougiekabels vervangen.
Ik heb een verdeelkap van een 2e serie liggen. Is dit dezelfde als van een 1e serie en kan ik deze gebruiken voor een 1e serie?
Heeft iemand nog andere tips waar het eventueel aan kan liggen?
BVD,
Lolke
Vette bougies
Re: Vette bougies
Hallo
Een vette bougie kan veroorzaakt worden door een versleten of gebroken olieschraapveer van betreffende cylinder,in de verbrandingsruimte zal dan ook een vette koolaanslag aanwezig zijn.
Het kan ook zijn dat er een carburatie probleem is waardoor er teveel benzine in de cylinder komt,
maar dan moet er een sterke benzine lucht te ruiken zijn.
Gr. Koos uit Tuk
Re: Vette bougies
Vette bougies ontstaan meestal door een van de twee volgende oorzaken
-Mengselafstelling te rijk
-verkeerde bougie gemonteerd, warmtegraad
Pas als je die twee zaken hebt bekeken, moet je verder gaan zoeken en je zorgen maken
Wat betreft mengselafstelling: Ik weet niet om welke auto het precies gaat, maar als je bijvoorbeeld op de choke hebt gereden en de auto hebt uitgezet, voordat het chokemechanisme was uitgezet (hand of automatisch (weet niet precieswat voor auto het om gaat ) dan kan het al prijs zijn.
Als je vekeerde bougies hebt gemonteerd kan het ook mis gaan, verder is het ene merk bougies er gevoeliger voor dan het andere Champions slaan bijvoorbeeld eerder vet dan NGK's
Als je een Flaminia rijdt lig je van een vette bougie niet wakker, je draait er gewoon een nieuwe in en rijdt door, het gebeurt mij 2 a 3X per jaar.
Dus, goede nieuwe bougies van het juiste type, evt je carburateurs af stellen en de auto niet uitzetten als hij nog op de choke loopt, en je zal wel geen last meer hebben
succes ermee
Bert
-Mengselafstelling te rijk
-verkeerde bougie gemonteerd, warmtegraad
Pas als je die twee zaken hebt bekeken, moet je verder gaan zoeken en je zorgen maken
Wat betreft mengselafstelling: Ik weet niet om welke auto het precies gaat, maar als je bijvoorbeeld op de choke hebt gereden en de auto hebt uitgezet, voordat het chokemechanisme was uitgezet (hand of automatisch (weet niet precieswat voor auto het om gaat ) dan kan het al prijs zijn.
Als je vekeerde bougies hebt gemonteerd kan het ook mis gaan, verder is het ene merk bougies er gevoeliger voor dan het andere Champions slaan bijvoorbeeld eerder vet dan NGK's
Als je een Flaminia rijdt lig je van een vette bougie niet wakker, je draait er gewoon een nieuwe in en rijdt door, het gebeurt mij 2 a 3X per jaar.
Dus, goede nieuwe bougies van het juiste type, evt je carburateurs af stellen en de auto niet uitzetten als hij nog op de choke loopt, en je zal wel geen last meer hebben
succes ermee
Bert
Re: Vette bougies
Een S2 stroomverdelerkap past zonder meer op een S1. Ook een Flavia stroomverdelerkap past, alleen moet je de aansluitingen omnummeren omdat de ontstekingsvolgorde anders is. Ook de 1.6HF kap (die is heel goedkoop) past, maar je moet dan waarschijnlijk langere bougiekabels monteren.
De juiste bougies zijn NGK BP7ES. Je kunt als lapmiddel BP6ES proberen als de BP7ESsen vet slaan. Met de BP6ES zou ik alleen niet vol gas rijden om gaten in de zuigers te voorkomen. Zelf gebruik ik BPR7EIX iridium bougies.
Niettemin is er iets niet goed als je zoveel aanslag krijgt, dat ie er er mee uitscheidt.
Kan een te rijk mengsel zijn of olieverbruik zoals Koos al zegt. Een olieverbruik van 1 op 1000 is acceptabel als het gelijk verdeeld is over alle vier. Olieverbruik kan langs de zuigerveren of langs de klepgeleiders. In die tijd zaten er geen seals op de klepgeleiders. Zodra je wat speling krijgt tussen klepsteel en geleider van de inlaatklep gaat het hard. Bij een koprevisie worden nieuwe klepgeleiders vaak "vergeten". MTM kan fosfor brons inserts plaatsen met de vereiste precisie. Ik laat op de inlaatkleppen ook altijd nog seals plaatsen.
Je woont niet zover van Breda heb ik begrepen. Je kan altijd even langskomen.
Huib, Breda
De juiste bougies zijn NGK BP7ES. Je kunt als lapmiddel BP6ES proberen als de BP7ESsen vet slaan. Met de BP6ES zou ik alleen niet vol gas rijden om gaten in de zuigers te voorkomen. Zelf gebruik ik BPR7EIX iridium bougies.
Niettemin is er iets niet goed als je zoveel aanslag krijgt, dat ie er er mee uitscheidt.
Kan een te rijk mengsel zijn of olieverbruik zoals Koos al zegt. Een olieverbruik van 1 op 1000 is acceptabel als het gelijk verdeeld is over alle vier. Olieverbruik kan langs de zuigerveren of langs de klepgeleiders. In die tijd zaten er geen seals op de klepgeleiders. Zodra je wat speling krijgt tussen klepsteel en geleider van de inlaatklep gaat het hard. Bij een koprevisie worden nieuwe klepgeleiders vaak "vergeten". MTM kan fosfor brons inserts plaatsen met de vereiste precisie. Ik laat op de inlaatkleppen ook altijd nog seals plaatsen.
Je woont niet zover van Breda heb ik begrepen. Je kan altijd even langskomen.
Huib, Breda
Re: Vette bougies
Bedankt voor de tips!
Ik ga nu eerst kijken of ik de goede bougies heb. Jullie hebben het geen van allen over de verdeelkap / bougiekabels. Dit is geen mogelijke verbetering?
Ik moet zeggen dat er zaterdag ook wat olie bij de bougie zat. Dus wellicht zijn die seals ook wel een idee. Moet ik dan meteen denken aan een kop-revisie (onder het motto we zijn nu toch bezig) of is het een relatief makkelijke ingreep?
Om de informatie volledig te maken: Het gaat over een Fulvia Coupe 1.3 Rallye uit 1968. Ik heb er nog niet zo heel veel kilometers mee gereden, dus ik kan nog niet echt wat zeggen over het olieverbruik.
Lolke
Ik ga nu eerst kijken of ik de goede bougies heb. Jullie hebben het geen van allen over de verdeelkap / bougiekabels. Dit is geen mogelijke verbetering?
Ik moet zeggen dat er zaterdag ook wat olie bij de bougie zat. Dus wellicht zijn die seals ook wel een idee. Moet ik dan meteen denken aan een kop-revisie (onder het motto we zijn nu toch bezig) of is het een relatief makkelijke ingreep?
Om de informatie volledig te maken: Het gaat over een Fulvia Coupe 1.3 Rallye uit 1968. Ik heb er nog niet zo heel veel kilometers mee gereden, dus ik kan nog niet echt wat zeggen over het olieverbruik.
Lolke
Re: Vette bougies
Nieuwe S1 Fulvia's met fabrieksgarantie zijn al 32 jaar niet meer te koop. Er is dus altijd werk aan. Helaas is de Fulvia ernstig ondergewaardeerd waardoor bijna niemand de auto echt restaureert. In de regel blijft het bij wat lapwerk hier en daar.
Gelukkig is de Fulvia ernstig ondergewaardeerd zodat je er voor een redelijk prijs een kunt kopen. Water is gratis. Daar maak je je borst mee nat en dan ga je aan de slag om er wel een goede auto van te maken. Dan moet je eerst voor jezelf beslissen of je het in een keer goed doet of liever jaren blijft dweilen met de kraan open.
Ik maak me niet zo druk over die verdeelkap. Als ie echt slecht was had je al startproblemen gehad. Tuurlijk moet je goede bougies met juiste gap, goede en juist afgestelde punten, nieuwe condensator, goede kabels etc hebben, maar blijft het feit dat die aanslag ergens vandaan komt. Die komt niet uit de lucht vallen.
Gezien je de auto pas hebt denk ik dat het verstandig is rustig een totaal plaatje te maken ipv uit de heup te schieten.
Wat betreft de motor: kleppen stellen, kopbouten na trekken, nokkenas timing controleren, nieuwe punten (en perfect afstellen) en nieuwe condensator, carburateurs synchroon zetten en mensgel schroefjes afregelen met de CO meter in de uitlaat. Injectors van de acceleratie pomp controleren.
Dan mee rijden. Temperatuur controleren en oliedruk. Als ie warm is de compressie meten.
Als dan mocht blijken dat er een motorrevisie of koprevisie nodig is, dan eerst maar eens even kijken of de carosserie nog structureel in orde is.
Ik zag bij je auto een scheurtje boven een van de voorwielen. Dat is het zwakste punt van de auto. Een scheur daar is keihard het symptoom van structurele zwakte elders. In de regel betekent het dat de bevestiging van het subfreem aan de dorpel / A-stijl verrot is. Kan ook zijn dat de binnenschermen rot zijn of de balken langs de binnenschermen aan de kant van de motor of een combinatie. Reparatie zal meer kosten dan een motorrevisie.
Als je niet exact weet, hoe de constructie van binnendorpel, buitendorpel, A-stijl en subfreembevestiging hoort te zijn begin er dan niet aan. Laat het enkel doen door iemand die precies die constructie kent. Ik ken maar zat Fulvia's waar het verkeerd gedaan is en die na een paar weken weer gaan scheuren.
Gelukkig is de Fulvia ernstig ondergewaardeerd zodat je er voor een redelijk prijs een kunt kopen. Water is gratis. Daar maak je je borst mee nat en dan ga je aan de slag om er wel een goede auto van te maken. Dan moet je eerst voor jezelf beslissen of je het in een keer goed doet of liever jaren blijft dweilen met de kraan open.
Ik maak me niet zo druk over die verdeelkap. Als ie echt slecht was had je al startproblemen gehad. Tuurlijk moet je goede bougies met juiste gap, goede en juist afgestelde punten, nieuwe condensator, goede kabels etc hebben, maar blijft het feit dat die aanslag ergens vandaan komt. Die komt niet uit de lucht vallen.
Gezien je de auto pas hebt denk ik dat het verstandig is rustig een totaal plaatje te maken ipv uit de heup te schieten.
Wat betreft de motor: kleppen stellen, kopbouten na trekken, nokkenas timing controleren, nieuwe punten (en perfect afstellen) en nieuwe condensator, carburateurs synchroon zetten en mensgel schroefjes afregelen met de CO meter in de uitlaat. Injectors van de acceleratie pomp controleren.
Dan mee rijden. Temperatuur controleren en oliedruk. Als ie warm is de compressie meten.
Als dan mocht blijken dat er een motorrevisie of koprevisie nodig is, dan eerst maar eens even kijken of de carosserie nog structureel in orde is.
Ik zag bij je auto een scheurtje boven een van de voorwielen. Dat is het zwakste punt van de auto. Een scheur daar is keihard het symptoom van structurele zwakte elders. In de regel betekent het dat de bevestiging van het subfreem aan de dorpel / A-stijl verrot is. Kan ook zijn dat de binnenschermen rot zijn of de balken langs de binnenschermen aan de kant van de motor of een combinatie. Reparatie zal meer kosten dan een motorrevisie.
Als je niet exact weet, hoe de constructie van binnendorpel, buitendorpel, A-stijl en subfreembevestiging hoort te zijn begin er dan niet aan. Laat het enkel doen door iemand die precies die constructie kent. Ik ken maar zat Fulvia's waar het verkeerd gedaan is en die na een paar weken weer gaan scheuren.