Bevroren Fulvia-remsysteem na eerste lange snelwegrit...? (lang verhaal)

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Bevroren Fulvia-remsysteem na eerste lange snelwegrit...? (lang verhaal)

Unread post by Peter Coolsma »

Hallo iedereen;

als nieuwe Fulvia-bezitter - een donkergroene serie 1 met bruin interieur, 1970, 95% concoursstaat - kwam ik gisteren tijdens mijn eerste rit als nieuwe eigenaar, van de Achterhoek naar Rotterdam, tegen het einde van mijn reis tot een vrij angstaanjagende ontdekking. Ik heb ooit op rijles aangeleerd om zoveel mogelijk op de motor te remmen; tevens houd ik ruim afstand op de snelweg zodat ik daar vrijwel nooit de rempedaal gebruik. Totdat ik met de Fulvia, bij mijn eerste rode licht - en dus eerste serieuze remhandeling sinds een uur of zo - in Rotterdam, bijna doorrolde.

Mijn op dit moment nog slechts WA-verzekerde bolide dreigde dus meteen al zwaar beschadigd te raken... Op het allerlaatste moment bedacht ik: DE HANDREM!!! Die heb ik de rest van de rit consequent gebruikt. De rempedaal raakte volledig de bodem en deed helemaal niets meer. Een flinke domper op de feestvreugde dus! Meteen de volgende ochtend Lancia-dealer Van Dijk/Schouten gebeld. Maar ho ho, zij werken niet aan "dat soort auto's". Letterlijk citaat. Dan toch maar weer gewoon de Kwik-Fit! Kosteloze, uitvoerige remmencheck en visuele inspectie leverden het commentaar "maar meneer, alles werkt perfect en alles is nieuw. Ik zou niet weten wat ik moest vervangen..." Op mijn rit naar de K-F - de Fulvia STARTTE dus gewoon bij min 6! - kwam ik al snel tot de ontdekking dat de klauwen gewoon weer braaf toehapten op het staal. Ook op de terugrit - uiteraard, de uitkomst van de test voorspelde dat al.

Nu is mijn vraag natuurlijk: Herkent iemand het kennelijke feit dat bij een lange snelwegrit bij matige vorst, er blijkbaar iets in het remsysteem bevriest - wellicht door de extreem lage gevoelstemperatuur - bij de remleidingen - die optreedt bij hogere snelheden? In dat geval is de auto dus onbruikbaar in de winter. Niet dat ik 'm nou gekocht heb om lekker door de gepekelde natte sneeuw-blubber te crossen; ik ben heel blij dat ik 'm nog schoon heb kunnen houden van onderen, en ben al naarstig op zoek naar droge stalling.

Ergens knaagt toch ook de vraag: LAG het wel aan de kou, en kan dit alles niet ook straks in de zomer gebeuren...?
Als iemand trouwens in regio Rotterdam een garage weet waar ik met een gerust hart de Fulvia naar toe zou kunnen brengen - voor die dingen waar de K-F gewoon niet aan begint, dan hoor ik dat graag - per e-mail. Ik besef dat veel "basic" handelingen ook prima zelf uit te voeren zijn, en zal me daar binnenkort eens wat in verdiepen.

Bij voorbaar dank voor reacties; groet, Peter
Huib Geurink

Oei

Unread post by Huib Geurink »

Hallo Peter

Allereerst, proficiat met je mooie auto!
Gauw laten taxeren en all risk verzekeren. Mijn 1st serie coupes zijn op € 11.365 getaxeerd. All risk kost ca € 200. Een ligt momenteel uit elkaar, met de andere rijd ik dagelijks rond. Alles werkt prima. Zelfs de kachel wordt loei heet.

De remmen zouden gewoon moeten werken. Het is wel zaak om ze uit elkaar te halen na ruim 30 jaar dienst. Het zijn de eerste generatie schijfremmen. De afdichtingen zitten op de zuigers en niet zoals bij moderne remmen in de cilinderwand.
Het kan zijn (en is zeer waarschijnlijk ook zo) dat de cilinder wanden ernstig gecorrodeerd zijn. Er zitten waarschijnlijk putjes in. Bij het verslijten van de blokken verplaatsten de zuigers zich naar buiten. De afdichtingen kunnen plots op een slecht stuk komen. Ze gaan dan lekken en er kan lucht in komen.

Ze moeten uit elkaar om te zien waar de putjes zitten. Afhankelijk van je portemonnaie kun je dan beslissen of je de wielremcilinders vernieuwt of bijv alleen met nieuwe blokken rijdt of alleen met bijna versleten blokken.

De remvloeistof moet om de 2 jaar worden ververst. Is dat gebeurd? En ook in het verleden steeds gebeurd?

De hoofdremcilinder is van aluminium. Als de remvloeistof niet iedere twee jaar ververst geweest is, kan het teveel water zijn geworden en het aluminium hebben aangetast en roest hebben veroorzaakt op de plunjers. Gezien ijzer oxide (roest) meer plaats in neemt dan ijzer, veroorzaakt roest op de plunjers krassen in de clinderwand. Ook de zuren uit de rubbertjes in de hoofdremclinder tasten de moleculaire oppervlakte structuur van aluminium aan. Ik ga er altijd maar van uit, dat hoofdremcilinders na ruim 30 jaar vervangen moeten worden.

De rembekrachtiger is waarschijnlijk ook gaar.

Bel mij maar op 06-53458044.

Huib
Pieter

Re: Bevroren Fulvia-remsysteem na eerste lange snelwegrit...? (lang verhaal)

Unread post by Pieter »

Peter,

Achterhoek? Was deze auto te koop in Vroomshoop?

Dan heb ik de auto ook wel eens bekeken. Vraagprijs rond de 5400 Euro of zo?

Groet, Pieter
jojo

Re: Bevroren Fulvia-remsysteem na eerste lange snelwegrit...? (lang verhaal)

Unread post by jojo »

Begin eerst maar eens met het vervangen van de rem vloeistof ,zo als je zelf al aangaf ,had je later geen problemen meer ,dus het verhaal van Huib is in dit geval denk ik niet van toepassing......
Huib Geurink

Re: Bevroren Fulvia-remsysteem na eerste lange snelwegrit...? (kort verhaal)

Ik heb er intussen mee gereden. Pedaal gaat al zowat op de bodem bij "normaal werken" en de auto remt dan slecht. Hoofdremcilinder sowieso gaar zou ik zegen. Ik denk dat de temp onder de motorkap net het verschil uitmaakte tussen bijna op de bodem en een beetje remmen en helemaal op de bodem en niet remmen.

Rempedaal mag m.i. normaal niet veel verder dan ca halverwege gaan anders heb je ook niks aan het gescheiden voor / achter circuit. Als een van beide circuits lek gaat moet je op het andere nog kunnen remmen en daarvoor voldoende slag over hebben. Heeft iemand daar al eens proeven mee gedaan?

Ik adviseer toch iedereen die een S1 Fulvia koopt met de Dunlop remmen om de cilinder wanden visueel te inspecteren als je tenminste niet in Toscane ineens met lekkende remmen wilt komen te staan. Alhoewel, misschien goede reden om er maar meteen te blijven wonen. En altijd een setje reserve blokken in de koffer. Dan kun je onderweg lekkende remmen altijd oplossen door er een nieuw remblok in te doen. De wegenwacht steekt trouwens een fietskogeltje onder de aansluitnippel.
Lucas

Re: Bevroren Fulvia-remsysteem na eerste lange snelwegrit...? (kort verhaal)

Unread post by Lucas »

*** Gemodereerd. Aub geen gratis reclame voor commerciele bedrijven.****
Huib Geurink

Bevroren Fulvia-remsysteem (het verhaal)

Ondertussen heb ik Peter z'n remmetjes uit elkaar gehaald. De hoofdremcilinder was totaal gaar. De slechtste die ik tot nu toe gezien heb en dat zijn er heel wat. Komt een nieuwe op.
De wielremcilinders voor waren ook verrot. Zouden na het plaatsen van nieuwe blokken slechts een paar duizend km goed hebben gewerkt. Dan zouden ze vastlopen en / of gaan lekken. Komen ook vier nieuwe op.
Wielremcilinders achter zijn ook gaar. Worden verbust. Remdrukbegrenzer is ook gaar.
Kortom alles eigenlijk zoals de remmen van de gemiddelde 1ste serie er na ruim 30 jaar bij staan.
Nog een paar dagen en dan mag iedereen een wedstrijdje remmen doen met Peter. Ook degenen met een S2 of S3 met de zogenaamde goede Girling remmen zijn van harte welkom. Ik wed dat Peter met z'n S1 coupe een 10% kortere remweg heeft dan wie dan ook met een S2 of S3 coupe.
Lucas

Reclame

Unread post by Lucas »

Beste Huib,

Als berijders van Lancia's goede ervaringen hebben bij een bepaald bedrijf, zonder daar aandeelhouder of vennoot in te zijn, en een andere Lancia rijder vraagt om een kundig en betrouwbaar adres, lijkt het mij niet ongepast om hem daar van op de hoogte te brengen. Zeker niet nu de dealerlijst van de importeur zo beperkt is geworden.

Met groet,

Lucas
Huib Geurink

Re: Reclame

Hoi Lucas,

Ik kan je standpunt best begrijpen, maar....

Al meerdere malen is op dit forum de financiele support van viva-lancia.com ter sprake geweest. Als ik verkapitaliseer wat ik er uit eigen zak heb ingestoken kom ik aan zo'n € 300.000 en dat wordt iedere dag meer. Het is niet de bedoeling van deze site dat bedrijven er geld aan verdienen ten koste van mij en mijn gezin al is het maar een euro. Punt.

Er is de mogelijkheid om te adverteren. Een banner op dit forum kost € 50 per maand. Voor een goed en daardoor zakelijk succesvol bedrijf zou dat geen probleem moeten zijn.

Er zijn goede bedrijven die wel betalen voor banners op deze site. Dat maakt het dubbel unfair om voor anderen gratis reclame te maken.

Wat er al dan niet op dealerlijsten van de importeur staat is voor deze site niet van belang. Bij Fiat is men nu eenmaal niet in staat om zijn werk goed te doen. Dat zeg ik niet. Dat zeggen ze zelf iedere keer als ze hun resultaten bekend maken. Je hoeft er alleen maar nuchter naar te luisteren en niet tegen beter weten in blijven hopen of, zoals m'n moeder doet, alles goed praten.
Als ik met deze site werk moet doen wat Fiat / Lancia niet doet of niet kan, dan wil ik daarvoor best offerte aan ze maken. Ze kunnen dan vooruit betalen want ze krijgen nog geen seconde crediet.
Zoals ik ze nu ken, distantieer ik me liever van ze.

Huib
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”