Montage van zwaarder dynamo

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Joop Stevens

Montage van zwaarder dynamo

Unread post by Joop Stevens »

In mijn Fulvia 1.6 wil ik een zwaarder dynamo plaatsen omdat ik meer licht-
opbrengst wil hebben.
Wie heeft hier ervaring mee of adviseert iets anders te doen waardoor ik
meer lichtopbrengst krijg.

Alvast bedankt,
Joop
Huib Geurink

Re: Montage van zwaarder dynamo

Unread post by Huib Geurink »

De standard dynamo levert 35 ampere. Je zou nog tot 40 a 45 Ampere kunnen gaan. Dat is het maximum voor een V snaar van het type als gebruikt op de Fulvia's. Zeker met aluminium poelies zou ik niet boven 40 Ampere gaan. Moderne auto's hebben wel zwaardere dynamo's, maar die worden aangedreven door veel bredere multi V snaren. Ook de bedrading trouwens opnieuw berekenen als je een zwaardere dynamo plaatst.
Al die extra amperes krijg je niet gratis trouwens. Die komen van de motor en uiteindelijk uit de benzinetank. Dus minder PK's voor de wielen, een hoger benzineverbruik, zwaardere belasting van de V-snaar, sneller slijten van de aluminium poelies, kans op brand door te dunne bedrading.

Ik zou het eerder zoeken in optimaliseren en het elimineren van verliezen. Op mijn 3e serie coupe heb ik een op het oog legale maar in feite flink illegale verlichting, die veel meer licht geeft dan de standaard verlichting terwijl de totale stroomafname niet hoger is.

Het illegale laat ik even buiten beschouwing, maar veel winst is er te verkijgen door de spanning aan de lamp te verhogen en het optische systeem goed in orde te hebben.

De spanningsregelaar dient op precies 14.2 volt te zijn afgeregeld. Niet hoger want dan wordt het risico van een kokende accu te groot.
Zorgen dat de dynamo met een goede gevlochten aardstrip is geaard aan het motorblok.
Motorblok met een goede gevlochten aardstrip verbinden met de carrosserie, bijvoorbeeld tussen een bout waar de bak mee aan de motor zit en een opgelast draadeind zoals bijv van de rembekrachtiger.
De plus draad van dynamo naar start relais controleren op overgansgweerstanden (zit in het milliohm bereik) en zonodig vernieuwen met professioneel aangekrompen terminals.
Zorgen dat de accukabels perfect in orde zijn en goed contact maken.
Bij gloeilampen (ook halogeenlampen) is het zo, dat de levensduur verdubbeld voor iedere 5% spanningsverlaging. Dat is misschien de reden dat automobielfabrikanten nogal wat weerstand inbouwen door lange en niet al te dikke draden te gebruiken voor de lampen.
Halogeen lampen geven ineens veel meer licht als je de spanning verhoogt. Dit gaat dus wel ten koste van de levensduur, want voor iedere 5% dat de spanning omhoog gaat halveert de levensduur.
Meestal zit je als de standaard bedrading in orde is met zo'n dikke 2 volt spanningverlies. Als ie niet in orde is veel meer.
Dat spanningsverlies is best terug te brengen tot vrijwel niks. Een deel van de verliezen hebben we juist weggewerkt met de aardstrips en de prima de luxe accukabels.
Een groot deel werk je verder weg door de lampen ieder met een eigen relais te schakelen, dat je direct achter de lampen monteert. De plus afpakken of van de plus van de accu of van de bout op het startrelais. Zekeringen MOETEN ertussen, helaas, maar dan ook weer een zekering per lamp om verliezen te beperken. Heel listig is om twee zekeringen parallel te zetten per lamp. Dus liever twee 4 Amp zekeringen parallel dan een 8 Amp zekering.
Ook de massa verbinding van de lamp dient perfect in orde en voldoende dik te zijn. Bij voorkeur vastmaken aan een opgelast draadeind. Gebruik op electrische schroefverbindingen altijd nieuwe kartel ringen om door lak en oxyde lagen heen te schrapen.

Lamp units zelf dienen nieuw te zijn. Ook al zien de originele er goed uit, na zoveel jaar is toch de licht transmissie van het glas en de efficiency van de reflector afgenomen. Units van een goed merk (Hella bijv) gebruiken, zodat glas en reflector niet allen goed zijn maar ook de mechanische constructie zo is dat de gloeidraad van de lamp precies in het brandpunt staat.
Enkel Philips lampen gebruiken. Daar kun je 100% van op aan dat de gloeidraad op de juiste plaats staat. Dat is cruciaal. Je hebt alles voor niets gedaan als de gloeidraad niet exact in het brandpunt komt.
Die nieuwe Philips lampen met verhoogde lichtopbrengst gebruiken. Ik ben de naam even kwijt. Zijn wel duur maar werken echt.

Kortom, met verstand de verliezen wegwerken en optimaliseren zowel electrisch als optisch geeft zeer goed resultaat en hoort ook bij een Lancia en een Lancista. De mensen die dikke dynamo's monteren passen beter bij een Corvette.

2 stuks 100 watt lampen monteren voor het groot licht kan net met die 35 ampere dynamo, maar die moet je dan met beleid gebruiken en ook de andere groot verbruikers zoals electrische achterruit en kachel ventilator.
Om het volle profijt te hebben van de 100watt lampen zou je eigenlijk een "Fanalone conversie" moeten toepassen en de groot licht units vervangen door units met een grotere diameter. Voor het optische deel van de lampunits geldt hetzelfde als voor camera objectieven: hoe groter de diameter, hoe meer licht ze doorlaten.

Eigenlijk zou je een electronische schakeling moeten maken of een NTC weerstand van de juiste waarde moeten zoeken om de inschakel piek op te vangen. Bij mij is dat er nog niet van gekomen.
jojo

Re: Montage van zwaarder dynamo

Unread post by jojo »

Om een lang verhaal kort te maken ,het monteren van een "zwaardere dynamo"(meer amp.) heeft dus geen resultaat voor je licht opbrengst.
Je verteld niet of je nog een gelijkstroom dynamo gebruikt, als dat het geval is ,wil het nog wel eens helpen om een wisselstroom dynamo te plaatsen.(die blijven met lagere toerentallen nog wel op spanning)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”