motor MC vastgelopen

Discussie en vraagbaak over Beta berlina, Beta coupe, Beta HPE, Beta Trevi, Beta spider, Beta Monte Carlo en de Gamma
Gamma WW Registry
bert

motor MC vastgelopen

Unread post by bert »

Ik heb een 1981 Montecarlo waar door de vorige eigenaar pakweg 12 jaar geleden een motorblok "uit de krat" is ingezet, daarna is er 7 jaar niet mee gereden en heb ik 'm gekocht. Na een jaartje rijden liep op de Autobahn bij Frankfurt het blok vast. Dit was in 2001 en sindsdien heb ik er nog niet naar omgekeken. In de aankomende vakantieweken wil ik 'm echter weer rijklaar maken. Wat zijn mijn opties? Bestaande motor onderblok laten reviseren (waarschijnlijk alleen krukas slijpen + lagers?), een ander gebruikt onderblok, heeft iemand nog wat liggen of welk blok van een Fiat ofzo is geschikt? Kun je door een geschikte keuze van een ander onderblok een hoger compressie verkrijgen? Op de cilinderkop heb ik de dubbele DCNF webers. Alle adviezen welkom.
http://www.cuore-sportivo.co.uk/bert/montecarlo.jpg
Merijn

Re: motor MC vastgelopen

Unread post by Merijn »

Het allerbeste zal natuurlijk reviseren zijn, maar mijn ervaring is dat er met deze motoren (mits goed onderhouden) weinig mis kan gaan. Verder weet ik in elk geval dat blokken uit andere lancia Beta's niet direct passen, er moet een motorsteun bevestiging afgezaagd worden. Hoe het met Fiat blokken zit weet ik niet.

Ik heb zelf nog een origineel montecarlo blok (incl kop, maar daar zaten kromme kleppen in) liggen. Deze motor staat wel al lang stil, maar zuigers en cilinders zien er nog goed uit. Mocht je belangstelling hebben, kun je natuurlijk mailen!

Succes met de reparatie!
Post Reply

Return to “NL80 Beta, Gamma, Monte Carlo”