motorschade / distributie

Discussie en vraagbaak over Beta berlina, Beta coupe, Beta HPE, Beta Trevi, Beta spider, Beta Monte Carlo en de Gamma
Gamma WW Registry
Paul

motorschade / distributie

Unread post by Paul »

Al diverse keren de distributieriem van diverse Beta's vervangen. Nu weer en na het vervangen en ook het vervangen van de spanrol kreeg ik de beruchte Beta motorschade, waarbij waarschijnlijk het tandwiel van de benzinepomp een tandje verzet is geweest, met als gevolg schade aan de 3e cylinder.
Alle losse delen zijn inmiddels weer OK, maar nu natuurlijk doodsbenauwd voor herhaling van dit euvel :
Kortom : wie heeft er ervaring met dit fenomeen en wat zijn de do's en dont's en vooral wat is de uitgangssituatie om de timing weer als vanouds te krijgen, met name tandwiel benzinepomp !!
In de boeken kom ik niet verder dan speciaal gereedschap 88013042...heeft iemand dat stukje gereedschap ? Bij voorbaat dank voor de input.
Paul

Re: motorschade / distributie

Unread post by Paul »

Ik ben er al uit, in een Fiatboek over andere Lampredi dubbelnokkers het verhaal gevonden van de 34 graden t.o.v. de moer van de veer voor de spanrol.
Merijn

Re: motorschade / distributie

Unread post by Merijn »

Altijd als je de distributieriem vervangen hebt de motor met de hand 2 omwentelingen (aan de krukas) laten maken. Dus in z'n 4 of 5 zetten en dan voor/achteruit duwen.
Post Reply

Return to “NL80 Beta, Gamma, Monte Carlo”