motor pingelt

Discussie en vraagbaak over Beta berlina, Beta coupe, Beta HPE, Beta Trevi, Beta spider, Beta Monte Carlo en de Gamma
Gamma WW Registry
Bob Zwaenepoel

motor pingelt

Unread post by Bob Zwaenepoel »

Plots krijgt mijn Beta Coupé kuren. Tijdens het rijden begint de motor te stotteren en geraak ik met veel moeite uiteindelijk thuis. In de lage toerentallen trekt zij bijna niet meer, in de hoge toerentallen, na veel geschakel en tegenpruttelen, wil zij het nog wel even doen.
Ik zoek het eerder bij de benzinetoevoer. Een vriend van mij beweert dat het de vacuumvervroeger is waarvan het membraantje stuk zou kunnen zijn. Iemand anders beweert dat het onwaarschijnlijk is dat daar het probleem ligt. Vacuumvervroeger vervangen ???
Chris

Re: motor pingelt

Unread post by Chris »

Hallo Bob,

Heb je dat probleem met het inhouden al opgelost?
Zo ja, wat was 't nou?

Groet,
Chris.
bob zwaenepoel

Unread post by bob zwaenepoel »

Vacuumvervroeger was inderdaad stuk. Bij René de Graaf een andere gaan halen en laten monteren bij een service-garagehouder hier om de hoek. Wagen terug met een ratelend geluid. Ondertussen vertrekt de garage-man op vacantie en staat de Beta te wachten op een nieuwe ingreep. Zelf probeer ik wat te experimenteren met de stroomverdeler, maar zonder resultaat. Ondertussen belooft de pomphouder om de Beta nog eens onderhanden te nemen. De voorbije zaterdag een telefoontje: de motor is vastgelopen !
Hoe kan dat nu; ze heeft het altijd goed gedaan. De Beta staat nu terug in mijn magazijntje. Dit was wel even schrikken. Wat nu gedaan ? Even alles laten bezinken en een strategie uittekenen. Ben er nog niet uit. Zoek bij middel van dit forum natuurlijk ook om een oplossing.
Alle goede raad is welkom.
Chris stelde me de vraag wel op het juiste ogenblik.....
Chris

Unread post by Chris »

Jee Bob, wat sneu voor je!

Blijkbaar heeft dan toch jouw service-garagehouder of de "pomphouder" iets niet goed gedaan (ratelen: misschien de as/pulley van de benzine-pomp= ontsteking) niet goed getimed?
Als dat zo zou zijn, moet je die man in de gelegenheid stellen om de door hem ontstane schade weer te herstellen (althans zo zit het juridisch in NL, correct me if I'm wrong)
Of was het misschien het "experimenteren" met de ontsteking van jou?
Wanneer je de ontsteking te vroeg zet, krijgen de lagerschalen "op hun donder"
"Vastgelopen?" dit zou betekenen dat je schade aan je zuigers/cilinders heb: zou kunnen, maar ik denk eerder dat er lagerschade is ontstaan.
Na inspectie van de krukas en lagerschalen, zou je (hopelijk voor jou) alleen de lagers hoeven te vervangen.
Anderszijds heb ik heb nog wel een 2 Ltr. motor liggen, mocht je geinteresseerd zijn
Bel me eventueel voor meer info: 026-4743803 (overdag)

Groeten,
Chris..
bob zwaenepoel

Chris,

Een vriend van me beweert dat de motor enkel kan vastlopen bij gebrek aan olie. Een te vroege ontsteking kan zulke zware gevolgen nooit hebben, wist hij me te vertellen.
Ik vrees dat de motor er uit moet om de lagerschalen te vervangen, of heb ik het mis.
Ik noteer alvast dat je een blok hebt liggen.
Chris

Unread post by Chris »

Hallo Bob,

Je vriend heeft gelijk; ik schrijf dat ook: (vastlopen? ik denk eerder aan lagerschalen) het is maar net wat je vastlopen noemt.
Maar; vastlopen van zuigers en cilinders zou ook nog kunnen (al denk ik dat je lagerschalen er uit liggen) wanneer je motor geen of heel weinig smering zou hebben gehad.
Kijk nou eerst die lagerschaaltjes maar eens (daarvoor hoeft de motor er trouwens niet voor uit, een hefbrug is wel makkelijk dan!)

Groeten,
Chris.
bob zwaenepoel

Chris,
Na links en rechts nog wat info te hebben verzameld, denk ik dat jij het bij het rechte eind hebt.
Nu nog de boeken erbij om er aan te beginnen. Heb er wel wat schrik. Ben trouwens geen mechanieker, alhoewel ik me met avondcursussen auto-mechanica tracht een beeld te vormen over het motor-gebeuren. Met het Haynes boek hoop ik al een heel eind verder te geraken. Binnen enkele weken weet ik je het resultaat te vertellen.
Alvast bedankt voor de informatie.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Wat ook kan is dat een drijfstanglager zo versleten is, dat de schaal die in de kap zit, mee is gaan draaien zodat er boven twee lagerschalen over elkaar zitten. De zuiger gaat dan hoger en raakt de kop zodat de boel vast komt te zitten.
Drijftstang kun je dan weggooien en de krukas in de regel ook.
vxbob

Unread post by vxbob »

We zijn al weer enige tijd verder en heb ondertussen de motor uitgebouwd.
Door één van de openingen van de uitlaatcollector zag ik al waar de fout zat. Een klep afgebroken en dwars geplet in de opening. Na het wegnemen van de kop werd de ravage pas ècht duidelijk.
In- en uitlaatklep afgebroken en gat in zuiger geslagen. Een puinhoop !Verbrandingskamer ook
naar de kl... Cilinderwand op het eerste gezicht onbeschadigd. 3 andere cilinders en zuigers ook onbeschadigd. Stukjes metaal minuscuul verwijderd.
Hoe is dit in godsnaam kunnen gebeuren?
Valt dit nog te herstellen ? Nu eerst even overleggen en kijken wat er uit de bus valt.

Huib Geurink schreef:
>
> Wat ook kan is dat een drijfstanglager zo versleten is, dat
> de schaal die in de kap zit, mee is gaan draaien zodat er
> boven twee lagerschalen over elkaar zitten. De zuiger gaat
> dan hoger en raakt de kop zodat de boel vast komt te zitten.
> Drijftstang kun je dan weggooien en de krukas in de regel ook.
Post Reply

Return to “NL80 Beta, Gamma, Monte Carlo”