motor lopend krijgen

Discussie en vraagbaak over Beta berlina, Beta coupe, Beta HPE, Beta Trevi, Beta spider, Beta Monte Carlo en de Gamma
Gamma WW Registry
Jasper Tamboezer

motor lopend krijgen

Unread post by Jasper Tamboezer »

Hallo allemaal,

Ik heb een Beta coupe uit '79 op het oog. Hij staat alleen al 5 jaar stil. De motor loopt dus niet. De startmotor slaat wel aan, maar krijgt het blok niet rond. Heeft er iemend tips hoe ik die motor draaiend kan krijgen (bougies eruit > olie in cylinder? /// kleppendeksels eraf > alles olien? /// brandstof in systeem? /// in versnelling zetten en aanslepen/duwen (klink vrij heftig meteen, durf ik niet zo 1,2,3)). Graag reacties, dan komt er binnenkort misschien een Lancista bij.

Vr Gr
Jasper
Bart

Re: motor lopend krijgen

Unread post by Bart »

5 jaar is natuurlijk al wel lang he,
ik ken een familielid die 2 weken geleden z'n motor van beta spider erin heeft gelegd en die was meteen weg en die heeft ook 5 jaar stilgestaan, zo zie je maar!
kan gewoon een beetje vastzitten hoor, het slepen is misschien wel eens het proberen waard, ook een beetje diesel (mazout) erbij doen zou iets kunnen uithalen.
Misschien is je startmotor wel niet meer zo goed? Want het zijn zware blokken om rond te krijgen hoor, als ik van jou was, zou ik die eerst eens laten nakijken alvorens andere kosten te doen!

Succes!

Bart
Bart

Unread post by Bart »

5 jaar is natuurlijk al wel lang he,
ik ken een familielid die 2 weken geleden z'n motor van beta spider erin heeft gelegd en die was meteen weg en die heeft ook 5 jaar stilgestaan, zo zie je maar!
kan gewoon een beetje vastzitten hoor, het slepen is misschien wel eens het proberen waard, ook een beetje diesel (mazout) erbij doen zou iets kunnen uithalen.
Misschien is je startmotor wel niet meer zo goed? Want het zijn zware blokken om rond te krijgen hoor, als ik van jou was, zou ik die eerst eens laten nakijken alvorens andere kosten te doen!

Succes!

Bart
Jasper Tamboezer

dank voor je antwoord, maar hij doet het alweer. rustig alles geprobeert en het blok liep na drie keer proberen. alleen is de benzinepomp kaduuk. maar daar werk ik nu aan.

jasper
Sander

Unread post by Sander »

ik heb ook net een lancia beta gekocht, ZE is van 81 en heeft twee jaar stil gestaan. Het starten ging vrijwel probleemloos, maar de motor tikte zeer luid, bijna kloppen. Ik dacht aan een te grote klepspeling en liet de motor dus even draaien tot deze wat warm werd. Het tikken stopte na een tijdje, maar enkel bij stationait draaien, want als ik een heel klein beetje gas geef, begint het tikken terug!!

Is het toch de klepspeling, of zou het ernstiger zijn? Wie kan mij helpen?

Vriendelijk bedankt Sander
Jasper Tamboezer

Je kan de klepspeling natuurlijk even meten, dan weet je of dat het is. Klepspeling meten is niet zo'n hele ingewikkelde klus. Ik neem aan dat je weet wat de speling moet zijn.

Overigens even iets over het "geslacht" van een auto. Naar mijn mening is een auto gewoom mannelijk. Een wagen, om het zo maar te zeggen. Er zit nota bene een verbrandingsmotor in; ik vraag me af wat daar vrouwelijk aan is. Maar goed het maakt niet veel uit natuurlijk. Succes met je Beta.

Jasper
Sander

Unread post by Sander »

Ik ben bijna zeker dat het een drijfstang is, of toch tenminste een drijfstanglager.
Nu vraag ik me af of ik er via het carter aan kan, of moet de motor er geheel uit?
Post Reply

Return to “NL80 Beta, Gamma, Monte Carlo”