hulp gevraagd bij motorprobleem

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
Cedric Eekhout

hulp gevraagd bij motorprobleem

Unread post by Cedric Eekhout »

Hallo Lancia liefhebbers

Sinds 3 weken heb ik een Delta hpe hf turbo uit 2000 en in die drie week heb ik nogal wat problemen gehad met deze auto.

Hij vertoont de volgende kuren op zn slechte dagen

1 inhouden/afslaan bij wegrijden bij stoplichten kruispunten ed.
2 schokkend rijden bij bepaald toerental +/- 2000 toeren dit versterkt zichzelf tot je de hoeveelheid gas wat veranderd
3 bij ver gas in trappen lijkt het net of er mengsel in de uitlaat verbrand de auto houd in en het begint te ploffen in de uitlaat.
4 stationair loopt ie een klein beetje onrustig
5 kortom mn goeie stemming onderuitschoppen

Op zn goeie dagen doet ie het volgende:

1 klein beetje onrustig stationair lopen.
2 trekken als een beest
3 bevestigen dat dit toch een geweldige auto is eiglx.

maargoed.....

Ik heb natuurlijk al es even het internet doorgespit of er meer mensen waren die dergelijke problemen hebben gehad. Ik zag dat dit inderdaad het geval was en heb daarop zelf al het een en ander uitgeprobeerd:

1 Ik heb de auto uit laten lezen (1x bij fiat dealer en 1x bij lancia dealer) deze troffen een hele lijst aan met fouten maar konden mij niet vertellen wat er nou precies aan de hand was. daarvoor moesten ze em langer in onderzoek hebben. Ze hebben de fouten gewist en me verteld dat ik maar terug moest komen voor een langer onderzoek wanneer het eufel zich herhaalde,(zo'n onderzoek loopt natuurlijk behoorlijk in de centen) uiteraard waren er de volgende dag alweer dezelfde kuren. helaas heb ik het uitleesrapport niet meegekregen.

2 De bougies en bougiekabels heb ik vervangen.

3 De watertemperatuursensor vervangen

4 De VAE klep uit elkaar gehad en schoongemaakt

5 de (bdp?) sensor die reageert op vier punten aan de krukas op meerdere manieren versteld

Maar helaas nog steeds 0 komma 0 verbetering merkbaar.

Nou vraag ik me af of iemand nog een ander idee heeft waar het probleem aan kan liggen?. Ik begin me redelijk machteloos te voelen ook omdat de auto soms wel goed rijd en de volgende keer weer voor geen meter.

Alle hulp/ideeen zijn welkom

bijvoorbaat dank,

Cedric Eekhout
Andre Pieters

Re: hulp gevraagd bij motorprobleem

Unread post by Andre Pieters »

Dus bij volgas klimt de motor eerst wel in toeren en gaat dan haperen???
Cedric Eekhout

Unread post by Cedric Eekhout »

Inderdaad hij klimt eerst een heel klein beetje in toeren en gaat dan haperen net of er 1 of 2 cilinders niet of niet op tijd ontsteken en dit dan in de uitlaat pas gebeurd.
Andre

Unread post by Andre »

Vervang preventief de twee slangen van de brandstofpomp naar de doorvoer van de brandstofpomp.
Van mij auto leken ze heel, waren echter poreus. Op het moment dat veel brandstof nodig was=acceleren werd er onvoldoende aangevoerd, dus bokken van de motor. Koop aan halve meter brandstofbestendige slang en slangeklemmen. Het proberen waard!

Andre
Sjoerd

Unread post by Sjoerd »

Tsjah, het klinkt als een haperende BDP sensor. Maar om exact de juiste conclusie te stellen, zul je toch echt die onderzoekskosten moeten betalen. Het kan namelijk een draadbreuk zijn in 1 van de sensoren, het kan een defecte ecu zijn, het kan vanalles zijn! sorry, maar ik weet zo 1 2 3 de oplossing ook niet. Wat je zelf heel goed kan controleren is of de sensoren wel een spanning krijgen. de BDP sensor geeft zelf een spanning af, dus die zou je met een ledtester kunnen controleren, Of simpelweg een spannings zoeker...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetz, Sjoerd
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”