Koplamp

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
Frank (HPE 1.6)

Koplamp

Unread post by Frank (HPE 1.6) »

Hoi,

ik heb een barst in het 'glas' van m'n linkerkoplamp. Weet iemand of ik alleen het 'glas' kan vervangen? Of moet ik een complete unit bestellen?

Frank
Forzamies

Re: Koplamp

Unread post by Forzamies »

Is een complete unit en kost je € 319,22 bij Lancia dealer duur geintje Frank..............

Greetz Forzamies ®
2000Turbo

Unread post by 2000Turbo »

Ik zou de koplamp niet bij de dealer bestellen, maar bij Tuynder scheelt je een boel
geld!

Ik was voor rond de €175,- klaar!
Frank

Unread post by Frank »

Ik heb ondertussen bij Tuynder geinformeerd:

"koplamp zijn twee types verstelbaar elex of handbediend v. 102 tot 136 euto per stuk ex btw"

Ook heb ik nog een mailtje gestuurd naar Berjan ('sloperij' in Hoogeveen), dus dat wacht ik ook nog even af...
Jeroen

Unread post by Jeroen »

Hallo Frank,

Ik heb eventueel nog een gebruikt koplampglas liggen. Laat even weten of je deze nog nodig bent.

Groetjes,

Jeroen
Frank (HPE 1.6)

De klus is geklaard,

ik heb bij Berjan in Hoogeveen een koplampunit uit een schade auto gekocht. De unit was niet meer ok, maar het glas was nog prima, ben nu voor 15 euro klaar... Had niet de mogelijkheid om foto's te maken voor de site, maar ik zet er wel een verhaaltje neer..

Als ik er nog een kapot heb, kom ik nog wel bij je terug Jeroen :) toch bedankt...

Frank
Johan

Unread post by Johan »

Zeg Frank,

Heb je alleen het glas vervangen?
Is het glas makkelijk te demonteren.
Dan kan ik de koplamp ook eens van binnen schoonmaken.

groeten,
Johan
Frank (HPE 1.6)

Ehm.. nou het was op zich niet moeilijk, maar wel een hele secure klus.

Eerst moet je de gehele unit demonteren. Dit is vrij simple, eerst alle stekker los maken, dan de stadverlichting eruit halen (hiervoor moet je aan de achterkant twee 'palletjes' naar binnen duwen en dan het hele apparaat naar voren drukken, je kunt er slecht bij). Dan moet je die lange strip aan de voorkant losmaken, hiervoor moet eerst de grill eraf (hier heb je een torx schroevendraaier voor nodig, althans volgens mij heet dat zo). Dan met 3 schroefjes de unit losmaken en dan pak je hem er zo uit.

Nu komt het vervelende klusje. Eerst haal je de 4 klemmetjes los, maar dan zit de hele zaak ook nog vast met kit. Om het glas eruit te halen leg je de unit in een bak met heet water, zorg ervoor dat alleen het glas en een klein stukje van de unit in het water liggen om waterschade enzo te vermijden. Als de zaak een tijdje in het hete water heeft gelegen is de kit wat soepeler geworden en kun je met bijv. een schroevendraaier het glas los 'wrikken' DOE DIT HEEEEL VOORZICHTIG, je hebt nl. snel een beschadiging.

Voor je het glas er weer opzet moet je de oude kit verwijderen, niet alles hoeft weg, maar wel zoveel mogelijk. Dit heb ik gedaan door er een fohn bij te pakken: de kit verwarmen en met een schroevendraaier het spul eruit peuteren. Dan met nieuwe kit (even bij de bouwmarkt vragen welke geschikt is) de rand vullen en het glas er weer opzetten. Klemmetjes erop en laten drogen.

frank
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”