temp. dedra
temp. dedra
Hallo, ben sinds zaterdag in het bezit van een lancia dedra SW 1.8 16v VVT uit 1999 met een geheel gereviseerde motor. Het enigste wat me opvalt is dat de temperatuur van water en olie niet boven de 60 a 65 gr komt. Als je stil staat loopt de temp van het water weer op naar 90 gr, olie iets hoger naar 70 gr. Zodra je weer gaat rijden zakt het weer tot ca. 65. De Termostaat is ook vervangen en de meters zijn doorgemeten alles ok. nieuwe olietemp. sensor. Iemand hier ervaring mee?
Re: temp. dedra
Bij mijn Dedra 1.8 van 1995 vertoont de temperatuurmeter sinds enkele jaren dezelfde eigenaardigheid. Mijn Lanciadealer heeft met een ijkmeter aangetoond dat in het gebied 40 graden-80 graden de meter in het dashboard een te lage temperatuur aangeeft.
Ook is aangetoond dat "mijn" olietemperatuurmeter een te lage temperatuur aangeeft.
Heb maar geen zorg over de werkelijke temperaturen in de motor van de SW.
P.S.
De motorolie zal bij lagere buitentemperatuur pas na +/- een 20 minuten rijden zijn bedrijfstemperatuur van +/- 80 graden bereiken.
Ook is aangetoond dat "mijn" olietemperatuurmeter een te lage temperatuur aangeeft.
Heb maar geen zorg over de werkelijke temperaturen in de motor van de SW.
P.S.
De motorolie zal bij lagere buitentemperatuur pas na +/- een 20 minuten rijden zijn bedrijfstemperatuur van +/- 80 graden bereiken.
Dat lijkt me nou juist heel goed. Als je stilstaat en stationair draait loopt de temperatuur altijd op tot 90C en daarna slaat de FAN aan die ervoor zorgt dat ie niet boven de 90 C komt. Bij rijden koelt de motor verder af.
heb er 150 km aan een stuk mee gereden over de snelweg maar temp. komt evengoed niet boven de 60 gr uit water en olie....
klopt maar het gaat mij meer om de temp van de olie..en volgens mij moet de termostaat, als die een temp. meet onder de 80 gr ofzo, sluiten waardoor ie niet meer via de radiator koelt en zo de ideale temp. aanhoudt van ongeveer 80 - 90 gr?
Bij controle door een Lancia- of Fiatdealer zal blijken dat na zo'n rit de werkelijke temperatuur van de olie
+/- 80 graden is.
Aanpak controle temperatuurmeter koelvloeistof:
1e monteur met op motor aangesloten "doos" (die er uitziet als een laptop) op schoot op passagiersstoel (tijdens een rit).
+/- 80 graden is.
Aanpak controle temperatuurmeter koelvloeistof:
1e monteur met op motor aangesloten "doos" (die er uitziet als een laptop) op schoot op passagiersstoel (tijdens een rit).