distributieriem zelf vervangen 2L16V uit 92

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Jos teunissen

distributieriem zelf vervangen 2L16V uit 92

Unread post by Jos teunissen »

Hallo,
na vele jaren FIAT rijden dan nu deze Thema.Is het mogelijk om zelf de distributieriem en balansasriem te vervangen?Heb wel viavia een werkplaatshandboek type drie vanaf het internet gevonden maar daarin wordt fit niet beschreven.Moet je de motor wellicht opbokken of ed.Tevens is de rubber motorsteun aan de kop bij cil 1 gaar.kan je de deze bus vervangen als dit leverbaar is.
Sta versteld van de kennis van de bezoekers.zijn er ook soms meetings voor Lancia thema liefhebbers.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet Jos T.
M.J. Evers

Re: distributieriem zelf vervangen 2L16V uit 92

Unread post by M.J. Evers »

Kijk eens op www.lanciafora.nl daar vind je een Thema afdeling en een link naar alle werkplaatshandboeken!

Ook het vervangen van de riemen is goed te doen. Vanuit de wielkast kun je overal goed bij. Het lastigst is het verwijderen van de beschermkap van de distributie.

Motorsteunen zijn heel eenvoudig te vervangen en goed leverbaar (www.martinwillems.nl)
Ronald

Unread post by Ronald »

Tja, alles is zelf te doen maar ik weet niet of jij dat kan. Het is niet echt moeilijk maar het is geen speelgoed... Je moet weten waar je mee bezig bent. Je moet zelf beslissen of je het aandurft. Als je eraan begint dan heb ik nog wel wat tips voor je..

Groet Ronald
thema turbo LX

Unread post by thema turbo LX »

Het stelt niet zo bar veel voor de riemen vervangen, het is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken.

Ik kan je wel specefieke scheman,s mailen daarin wordt het uitgebreid uitgelegt.
Joop

Unread post by Joop »

Tja je gezonde verstand moet je wel gebruiken....want als het fout gaat zit je wel met een
kapot BLOK en of je daar blij mee moet zijn , als je hem niet goed op tijd krijgt afgesteld
is het eerste wat kan gebeuren is dat je een serie kromme kleppen hebt. Weet dus
waar je aan begint.

Maar erder zou ik zegen succes.

Gr, Joop
pol

Unread post by pol »

Ik heb ze vorige week nog vervangen, Ik vervang altijd ook de spanrol van de distributieriem en het lagertje van de spanrol van de balansasriemen.
Normaal zet ik de spanning van de riemen op gevoel, nu had ik echter een schets van het speciaal gereedschap om de riemspanning juist te zetten. Dat heb ik dan maar eens nagemaakt en de riemen zitten toch iets strakker dan ik ze normaal zou zetten, 'zingen' redelijk hard, alhoewel je dat na een week al bijna niet meer hoort.
Als je een beetje handig bent is het goed te doen, de krukaspoelie is moeilijk los te krijgen (linkse draad!), er bestaat gereedschap om het vliegwiel te blokkeren, maar je kan ook de krukaspoelie blokkeren met een sleutel met 2pinnen (ken de naam niet).

Pol
Ronald

Unread post by Ronald »

Dat zingen doen ze altijd, ze moeten nog even inlopen dan. Elke keer weer denk ik dat ik ze te strak gezet heb als ze zo zingen maar inderdaad na een tijdje hoor je het niet meer. Een luchtsleutel is makkelijk om de poelie los te krijgen, en ook voor de boutjes van bv de poelie van de waterpomp. Laatste keer ook maar meteen de waterpomp vervangen, die is dan toch al bijna los...
Jos teunissen

Unread post by Jos teunissen »

Dank voor de tips en de zorgen. heb vroeger wel van ritmo tc en tipo riem en kop vervangen met goed succes.Na wat ik zo lees ben ik meest bang om poulie krukas los te krijgen om daarna de riem om/over de des. poulie te krijgen.Wellicht kan ik een slagsleutel lenen maar het compressortje zal wel geen volume kunnen leveren.Kan wel beschikken over ratel met 3/4 aanslag en bijna meter lang.Alleen dus afdoende vliegwiel blokkeren.
Nog wat tips of schema's ook aangaande balansassen is uiteraard welkom.Groet allen Jos
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”