In het boekje van mijn thema (turbo III LS) staan een drietal veersystemen vermeld:
1- Systeem alléén op de achteras, waarbij de dempers pneumatisch of hydraulisch worden geregeld.
(Volgens mij is deze niet bedienbaar vanaf het dashboard). Systeem is aangedreven door een pomp.
2- Systeem op beide de assen waarbijde regeling er alleen electronisch uitziet.(soft en sport?).
Met sensoren op stuur en remsysteem.
3- Systeem op beide assen, waarbij voor electronisch wordt geregeld en achter dmv
hydrolisch/pneumatisch. Systeem is aangedreven door een pomp. Met sensoren op stuur en
remsysteem
naar mijn idee is de electronisch regeling alleen voor harde en zachte demping en is het andere systeem voor een (automatische)nivo regeling.
Ik heb op het dashboard een sport/ auto regeling en heb het idee dat het 3e type is.(slangen op de achterdempers en voor ook straffere demping op de sportstand)
Kan iemand mij precies uitleggen wat deze verschillende systemen inhouden en hoe deze werken.
Alvast bedankt!
veersysteem
Re: veersysteem
Niet moeilijk systeem 1 is nievoregeling op de achteras deze zorgt dat de auto aan de voor en achterzijde altijd op dezelfde hoogte is ongeacht de lading.
2 electrisch geregelde dempimg er zit achter in de auto een compoter die je snelheid acseleratie snelheid remkracht en de snelheid waarmee je her stuur bedient meet met die gegevens bepaalt hij de druk in de demper. is eigenlijk alleen van toepassing op de auto stand op de sportstand blijft hij altijd stug,
je merkt dan minder van het systeem.
3 is 1 en 2 in een is alleen vanaf type 2 leverbaar geweest. 2 is al vanaf het begin leverbaar geweest.
Heb jij dat systeem werkend op de auto zitten, dan ben je een van de weinigen die het heeft op een ls is het bijna niet gelevert.
het is een hydraulisch electrisch systeem.
bij een hoge snelheid gaat hij automatisch naar sportstand.
Bij nivo regeling moet je wel een extra poelie en pomp hebben en achter bij de bumper 2 drukvaten.
2 electrisch geregelde dempimg er zit achter in de auto een compoter die je snelheid acseleratie snelheid remkracht en de snelheid waarmee je her stuur bedient meet met die gegevens bepaalt hij de druk in de demper. is eigenlijk alleen van toepassing op de auto stand op de sportstand blijft hij altijd stug,
je merkt dan minder van het systeem.
3 is 1 en 2 in een is alleen vanaf type 2 leverbaar geweest. 2 is al vanaf het begin leverbaar geweest.
Heb jij dat systeem werkend op de auto zitten, dan ben je een van de weinigen die het heeft op een ls is het bijna niet gelevert.
het is een hydraulisch electrisch systeem.
bij een hoge snelheid gaat hij automatisch naar sportstand.
Bij nivo regeling moet je wel een extra poelie en pomp hebben en achter bij de bumper 2 drukvaten.
moet je een orginele folder hebben van het systeem hier wordt het systeen door de fabriek uitgelegt ?
Is het 3e systeem dan tevens nivoregeling?
Wat ik niet begrijp is dat bij systeem 3 geen electronische regeling is op de achterdempers, maar alleen het hydrolisch sysyeem. Zorgt de hydroliek hier dan voor nivoregeling EN stuggere demping?
Wat ik niet begrijp is dat bij systeem 3 geen electronische regeling is op de achterdempers, maar alleen het hydrolisch sysyeem. Zorgt de hydroliek hier dan voor nivoregeling EN stuggere demping?
Top, lijkt me toch wel leuk om te weten wat ik in huis heb. Hoe gaan we dat doen?
Je hebt wel degelijk electrische achterdempers maar dat werkt alleen iets anders.
hoe we dat gaan doen weet ik nog niet, maar ik ga nu eerst aan mijn auto werken.
Ik heb een met hetzelfde systeem gehad denk ik, op een Type3 turbo LS van '92.
-Voeding hydraulisch systeem dmv dezelfde pomp als de stuurbekrachtiging, deze is echter groter wegens 2 trappen in 1 pomp.
-een gemeenschappelijk voorraadvat hydraulische olie voor stuur&dempers, groter dan normaal rond vatje voor stuurbekrachtiging, helemaal links van de ruitenwissermotor (of rechts als je ervoor staat).
-op de plaats van de remkrachtverdeler (dwarsbalk tussen achterwielen) zit een commandoventiel voor de niveauregeling.
-onder de achterbumper de 2 expansievatjes.
Ziet het er zo uit ?
Pol
-Voeding hydraulisch systeem dmv dezelfde pomp als de stuurbekrachtiging, deze is echter groter wegens 2 trappen in 1 pomp.
-een gemeenschappelijk voorraadvat hydraulische olie voor stuur&dempers, groter dan normaal rond vatje voor stuurbekrachtiging, helemaal links van de ruitenwissermotor (of rechts als je ervoor staat).
-op de plaats van de remkrachtverdeler (dwarsbalk tussen achterwielen) zit een commandoventiel voor de niveauregeling.
-onder de achterbumper de 2 expansievatjes.
Ziet het er zo uit ?
Pol
Zo ziet het systeem eruit. Maar heb je de auto niet meer ?
Of zijn er problemen met het systeem.
En als het er zo inzit als je zegt is het systeem.
Rudy
Of zijn er problemen met het systeem.
En als het er zo inzit als je zegt is het systeem.
Rudy