stationair draaien geeft spontaan probleem

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
mac turbo

stationair draaien geeft spontaan probleem

Unread post by mac turbo »

Sinds vorige week is er een klein probleempje met mijn Thema n.m. stationair draaien,

Als ik het gas loslaat blijft hij even hangen op zo'n 2.000 toeren en zakt dan plots naar max. 500 toeren en slaat dan of af of komt met moeite weer naar de 800 á 1.000. Ik heb reeds gekeken of er wellicht een vacuumslang loslicht of lek is, niet wat ik kan ontdekken.

Vorige week is hij opgegaan voor de apk, op het vervangen van 2 stukken uitlaat geen problemen, ik heb het garagebedrijf gebeld of zij iets met de afstelling hadden gedaan zoals Co, maar deze hebben niks hoeven verstellen. Voordat hij naar de apk ging begon het probleem reeds op te spelen.

Wie heeft ideën?

Groet,

Machel
Ronald

Re: stationair draaien geeft spontaan probleem

Unread post by Ronald »

Doet hij ook raar als je de airco aan zet, dan zou hij beter bij moeten regelen.

Ik denk dat het je stationair toerental regalaar is. Die zit ,als je naar de motor kijkt, rechts tegen de cylinder kop aan. Er lopen 2 slangen naartoe en een Bosch stekker. De slangen werken als een bypass over je gasklep, zodra hij harder zou moeten lopen als normaal, laat het klepje meer lucht door. De klep is vaak vervuild. Probeer eerst maar eens de stekker los te krijgen, eens kijken of je verschil merkt...
mac turbo

Ha Ronald,

bedankt voor je snelle reactie. Met het schitterende weer van gisteren heb ik de airco aangehad, ik heb geen duidelijk verschil kunnen waarnemen.

Ik zal vanmiddag de stekker war je het over hebt eens loskoppelen en bezien wat er dan gebeurd. Ik had van het weekend nog wel even mijn stationair opgeschroefd (met de schroef rechts op het blok die middels een moer is geborgd) maar ook die handeling gaf geen echt resultaat.

Ik laat je de resultaten weten,

groet,

Machel
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Zuig je nergens valse lucht aan? Bij mijn ie16V was ooit de luchtslang tussen de luchtweger en de smoorklep gescheurd op één van de ribbels.
De rubber verhart en breekt/scheurt daardoor. Door de valse lucht klopt het wekelijke benzine-lucht mengsel niet met wat de electronica aangegeven heeft en daardoor kan het stationair toerental enorm op en neer gaan.
Als je gas bijgeeft kantelt het blok waardoor de slang weer beweegt (de luchtweger zit vast aan de auto en de smoorklep aan het blok), waardoor het probleem erger wordt of juist minder. De slangen zijn nog wel nieuw te krijgen, hoewel prijzig. Een gebruikte slang heeft waarschijnlijk hetzelfde probleem, of krijgt het binnenkort.

Jan Willem
Dennis

Unread post by Dennis »

Praten jullie hier over een 16v turbo uit type2? Mijne loopt namelijk ook hondsberoerd als ie koud is en staat ie ook te pruttelen en te stoten. Als ie warm is loopt ie wel goed.
Het zou dus ook goed kunnen dat bij mij die klep ook vast zit? Verhoogd stationair lopen doet ie namelijk ook niet als ie koud is..
mvg Dennis
Rudy

Unread post by Rudy »

Je moet waarschijnlijk je klep een keer schoonmaken ja
mac turbo

Het losmaken van de stekker geeft geen reactie, ik zal de klep eruit halen en schoonmaken. Kijken of dat inderdaad het resultaat geeft wat ik zoek. Even voor mijn duidelijkheid (sterft tenslotte van de kleppen, kabels etc. etc.) De klep zit rechts aan het blok, 2 slangen met een doorsnede van zo'n 1,5 á 2 cm, er zit een regelschroef in.

Jan Willem: ik heb geen lekkage ontdekt zoals door je aangegeven, zal met het schoonmaken van de klep er goed opletten aangezien er dan "iets"meer ruimte ontstaat om mijn handen kwijt te raken.

Dennis: Ja het is een type 2 turbo 16v, alleen met het blok van een type 3 erin.....

Dank en groet allen,

Machel
Ronald

Unread post by Ronald »

Moment even!

Heb je alleen het draaiend gedeelte van een type 3 of de complete motoer incl. injectie enzo? Zit de ontsteking bovenop het inlaatspruitstuk of meer naar beneden?

Als de ontsteking boven het inlaatspruitstuk zit heb je een type 2, en dan zit de regelaar aan de versnellingsbak zijde van de motor.

Anders bij een type 3 ziet de regelaar er anders uit ( soort cylindertje ) en zit die boven het inlaat spruitstuk. Ook die willen wel vervuilen en dan is uitspuiten met een beetje remmenreiniger de remedie.
mac turbo

Volgens mij heb ik alleen het draaiende gedeelte, ik heb nog dubbele bobine's en zover ik weet zitten die alleen in type 2, ook heb ik dubbele overboost schakelaars ipv 1

Klopt?? (vroeg hij met een vraagteken boven zijn hoofd)
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”