velgen vraagje

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
gerben

velgen vraagje

Unread post by gerben »

Ik ben in bezit van een thema model 93 en wilde m'n velgen (15") laten opknappen.

Ik dacht aan opnieuw afdraaien en daarna blanke lak.

Ik heb een velgendoctors gebeld, maar die zei dat dat zinloos was, omdat de lak er onherroepelijk weer af zou vallen. Tevens zij hij dat de velgen af fabriek eerst verchroomd zijn en daarna gespoten. Op alu. houdt de lak nog minder begreep ik.

Mijn velgen zijn zo'n 90% gaaf, alleen de randen zijn beschadigd en hier en daar een heel klein beetje corrosie. Weet iemand misschien hoe deze velgen op te knappen zijn??

Alvast bedankt
Rudy

Re: velgen vraagje

Unread post by Rudy »

Ik heb ook eens velgen naar de velgen Dokter gebracht. Deze hebben de velgen afgedraaid gespoten en dan blanke lak erover. Na een paar jaar gewoon gebruik is er nog maar weinig aan de velgen te zien, dus het gaat wel.
gerben

Unread post by gerben »

Hadden ze dat afdraaien netjes gedaan? Omdat deze natuurlijk niet vlak zijn, lijkt het me geen makkelijke klus. Weet je nog waar je het hebt laten doe?
Rudy

Unread post by Rudy »

Dat afdraaien hebben ze netjes gedaan het waren net cd,s en ja het middengedeelte is vlak en dan loopt het af naar binnen zeg maar. Maar er was niks op aan te merken ze hadden die lancia logo gaten aan de buitenzijde van de velg mooi donker gemaakt. Heb naderhand nog een setje gebracht en is ook netjes gedaan.
Aderes Velgen Dokter Uden. Is een aanrader.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Toch even en kanttekening bij de Velgendokter te Uden.

Ik heb daar vorig jaar 9 stuks 5,5Jx13 velgen voor de eerste serie Fulvia gebracht. Bij voorafgaande telefonische informatie werd gezegd dat de velgen gespoten zouden worden. Toen ik ze af ging halen bleken ze gepoedercoat.

Bij 2 of 3 velgen zaten er beschadigingen aan een montagegat. Van een Velgendokter verwacht je dat ze dat repareren en als ze dat niet kunnen zulks van te voren meedelen. Niks daarvan. De velgen hadden ze met kapotte gaten en al ook de best wel dure behandeling gegeven.

Een gewoon straalbedrijf als bijvoorbeeld Strabeco in Tilburg kan ook prima velgen stralen en nat lakken dan wel droog coaten en voor aanzienlijk minder geld dan de z.g. "Velgendokter".
Rudy

Unread post by Rudy »

Ben ik het mee eens er zijn er meer die het kunnen , en het licht er nartuurlijk aan wat je afspreekt. Maar ik had er niks over te klagen. Heb ook pas velgen ergens anders heen gebracht omdat ze geen tijd hadden.
Was toen bij een gewoon simpel bedrijf voor stralen en poedercoaten 100 euro kwijt en die zagen er ok goed uit. Ach er zijn er zoveel die het kunnen.
Ronald

Unread post by Ronald »

Stomme vraag maar word met poedercoaten heel de velg gedaan, dus ook het velgbed? Zijn er ook mettalic kleuren of alleen grijs? Het mooiste is toch echt zilver lijkt mij. Is het een idee om ze eerst te laten coaten, dan licht schuren en dan mooi in de kleur spuiten?
gerben

Unread post by gerben »

Oke,

maar mijn probleem is het feit dat de blanke lak niet houdt op het onbewerkte alu.
Dat schijnt er zo weer af te vallen.
Ik heb gehoord dat de velgen af fabriek eerst eeb soort chroomlaag krijgen voordat ze gespoten worden.
Als ik het goed heb zijn rudy's velgen eerst geprimerd.
Iemand hier ervaring mee??
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Bij poedercoaten wordt de hele velg gedaan. Door middel van een electrische spanning wordt de hele velg van een zeg maar laagje plastic poeder voorzien. Dan gaat het in de oven. Het poeder smelt en plastificeert de velg zou je kunnen zeggen. Iedere RAL kleur is mogelijk.
Zoalds bij alles moet het bedrijf wat de coating aanbrengt het proces goed beheersen. Als het niet perfect gaat heb je kans dat er scheurtjes in de harde coatinglaag komen waardoor er vocht achter kan kruipen.

Van dichtbij gezien ziet een gepoedercoate velg er anders uit dan een strak gespoten en eventueel gemoffelde velg. Wat je mooier vind is en kwestie van smaak.

Poedercoaten is uitgevonden omdat het een best goede bescherming geeft en een weinig kost. Niet omdat het mooier is of een beter resultaat geeft dan alle andere mogelijkheden.

"Ieder nadeel hep zijn voordeel" heb ik een Johan wel eens horen zeggen.
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”