storing automatic heating system

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Ronald

storing automatic heating system

Unread post by Ronald »

Aldus:

Als de motortemperatuur oploopt tot zo'n 90/95 graden, stopt mijn kachel ermee. De koelfan werkt gewoon goed. Vorige week 2 (!) uur stil gestaan voor Hellegatsplein en daar viel het mij op. Als ik de motor stopte, en dus een beetje af liet koelen, en daarna weer starte, deed hij het weer goed tot hij weer te warm werd. De koeling van de motor is wél goed!
Bij mijn vorige turbo (met automatic climat control) gebeurde het alleen als de motor echt te heet werd.

Wie weet waar de temperatuur sensor zit die de kachel doet uitschakelen?
elentinos

Re: storing automatic heating system

Unread post by elentinos »

Hee, ik heb hetzelfde met mijn automatic heating system. Wat me daarbij opvalt is dat de buitentemperatuur veel te hoge waarden aangeeft. Is er een afhankelijkheid tussen de werking van het systeem en de waarde van de buitentemperatuur? En waar zit de sensor voor de buitentemperatuurmeter?
Ronald

Unread post by Ronald »

De sensor zit geloof ik in de linker buitenspiegel. Ik dacht dat mijn buiten temp. aanwijzing wel goed was. Zou dat wat met elkaar te maken hebben? Als je de temp. op bv 20 instelt, moet hij de temp. in de auto meten. Is dat dat dingetje in het dashboard naast het stuur?
Maar dan hebben we het over het regelen van de temp. in de auto, en dat werkt goed, zolang de koelvloeistof maar niet te warm word. Dus moeten we het daar zoeken denk ik.
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

De buitentemperatuur-sensor is het bolletje onder de steun van de linkerbuitenspiegel. Als de spiegel ooit wilt vervangen moet je dus zorgen dat de donor-auto voorzien is van een automatic heating system of climate control.
In de 4 jaar dat ik mijn automatic heating system (en een aircontitioning) had is de buitenlucht temperatuur altijd goed aangegeven.
De temperatuurregeling binnen maakt gebruik van het roostertje naast het stuur. Daar achter zit een ventilatortje dat lucht naar binnen zuigt (of weg blaast) en na verloop van tijd erg vol raakt met stof.
Mijn binnentemperatuurregeling heeft enkele keren niet gefunctioneerd in de zomer, waarbij de airco aan stond, de buitenlucht zeer warm was en de temperatuurregeling op verwarmen stond met een gevraagde temperatuur lager dan de buitenluchttemperatuur. Na een minuut of 10 het systeem alleen maar buitenlucht te laten blazen was de zaak blijkbaar weer gereset of narmaal en werkte het systeem gewoon weer.
Weet je overigens zeker dat de koelventilator goed functioneert? Bij mij bleek de zekering (een plat stukje metaal in een zwart kunststof houdertje aan 2 stevige rode draden onder de motorkap in de buurt van het koppelingsvloeistof reservoir) van 30A in de loop van de tijd door metaalmoeheid gescheurd, waardoor hij soms wel en in extreme situaties dus niet, werkt.
Ik heb mij laten vertellen dat dit een standaard kwaal is, net als bij de Alfa 164, waar hij overigens 40A is.
De zekering is een plat stukje metaal van ca. 3 cm, dat onder 2 moeren vastgezet is.

Succes, Jan Willem
Ronald

Unread post by Ronald »

Ja de koelfan werkt prima. Bij mijn oude turbo af en toe niet, zodat hij in de file nog wel eens te warm werd. Ik wilde dan de kachel hoog zetten om wat extra koeling te krijgen maar die vlieger ging nooit op. De motor was dan 100+ maar ik kreeg alleen ijs koude lucht. Zodra je dan weer ging rijden en dus de temp. zakte ging de kachel weer heet blazen.

Hoe kan het dat de kachelkraan dicht gaat als de temperatuur van de koelvloeistof oploopt?
Ronald

Unread post by Ronald »

Heeft niemand een idee?
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”