Dedra 2000 16 V probleempjes

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
martin

Dedra 2000 16 V probleempjes

Unread post by martin »

Ik ben nieuw hier op het forum. Pas gelden een dedra SW aangeschaft wat op zich een fijne auto is.
Heb er echter een aantal probleempjes mee:

1) af en toe blijft het stationair toerental niet constant , varieert dan tussen 1000 en 2500 rpm.
2) soms neemt de auto opeens geen gas meer aan, als je gas geeft smoort de motor en slaat dan af. Starten is dan mogelijk indien je geen gas bijgeeft. Ook zomaar spontaan weer over...
3) Er zijn diverse verlichtingslampjes in het dashboard stuk, zijn die op eenvoudige wijze te vervangen ?
Het betreft het oude model dashboard ( 1996)

Persoonlijk verdenk ik van 1 en 2 de lambda sensor en eventueel een vuile gasklep.
Iemand verder gaande tips ?
Ik houd me aanbevolen!

Martin
Michiel v.d. Zeijde

Re: Dedra 2000 16 V probleempjes

Unread post by Michiel v.d. Zeijde »

Hoi, Martin,

Punt 1 en 2: Ik heb met mijn dedra 1.8ie van '91 exact hetzelfde probleem als wat jij omschrijft, met uitzondering dat als hij smoort en afslaat, ik het gas op de plank moet trappen om hem weer aan de praat te krijgen ( verzopen dus ). Ik verdacht de VAE ( lucht- bypass ) klep van een defect, dus die vervangen ( wel door een gebruikte ). Bood helaas geen soelaas. Als jij dit probleem verholpen krijgt, hou ik me van harte aanbevolen :))

Punt 3: Als je het over het "rechthoekige""model dashboard hebt wat ook in een '91-er gemonteerd zit is dit redelijk eenvoudig te doen:

De kappen van de stuurkolom eraf halen. Eerst onderste helft, zit met 4 schroeven vast en als je deze eraf hebt kan je de bovenste helft eraf halen. de twee schroeven hiervoor zitten net achter het stuurwiel.
In mijn geval heb ik ook het stuur eraf gehaald ( heb je lekker de ruimte ), maar als je een SW hebt is dit een nieuwer model en zal daar waarschijnlijk wel een airbag stuur in zitten. Daar zou ik van af blijven. Deze zit dan wel in de weg, maar je kan het proberen ( als hij in hoogte verstelbaar is, zet hem dan in de laagste stand ).

Als de kappen van de stuurkolom eraf zijn kan je doormiddel van de twee inbusschroefjes die zichtbaar op de afdekplaat onder de klokkenwinkel zitten de afdekplaat eraf halen. Is wel even een gepiel met de bedrading van de verlichting van de bedieningsknoppen van de ventilatieroosters ( pas op dat je de bedrading niet kapot trekt). Deze zijn voorzien van stekkerverbindingen. Die kan je los trekken.

Als de afdekplaat los is, kan je de sierplaat die net onder de dashboardrand aan de bovenkant van het dashboard zit, los schroeven. ( stuk of wat kleine kruiskopjes ).

Heb je deze eraf, dan kan je door de grote kruiskopschroeven die nu zichtbaar zijn de klokkenwinkel los maken. Als je een economy-meter hebt, werkt deze op vacuum. Om het slangetje los te krijgen heb je een kleine steeksleutel 6 mm nodig ( zorg ervoor dat je een stuk touw o.i.d. goed stevig om de sleutel knoopt, waar je hem makkelijk mee terug kan halen als hij in de ventilatiekanalen valt. Is mij ook gebeurd. Niet leuk.)

De kabel van de kilometerteller/ snelheidmeter kan je los krijgen door hem van jou af gezien een kwartslag naar rechts te draaien en naar achteren te trekken.
Nu nog de stekkers van de electrische voorzieningen. Nummer deze even voor de zekerheid voor je ze los trekt. Kan je je bij het monteren van de klokkenwinkel niet vergissen.

Nu is alles los en kan je de klokkenwinkel in zijn geheel verwijderen. De lampjes zitten in fittingen die je door ze een kwartslag naar links te draaien los krijgt.

Monteren in omgekeerde volgorde. Let er wel op dat je de koppeling van de vacuumslang van de eventueel aanwezige economy- meter goed recht in de schroefdraad op de meter draait. Als deze scheef zit draai je ten eerste makkelijk de schroefdraad kapot ( koper ) en daarbij zou je dan een lek in je vacuumsysteem kunnen krijgen, waardoor de motor onregelmatig of zelfs slecht kan gaan lopen ( heb ik niet meegemaakt, maar voorkomen is beter dan genezen ).

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
Succes ermee

Viva Lancia!

Groetjes, Michiel
marc

Unread post by marc »

Ik denk ook de lambda, maar zou ook de kat. kunnen zijn die begint te verstoppen.Bij de gasklep zou je eens kunnen properen met er breakcleaner in te spuiten,ik heb het zo eens opgelost en mijn wagen draait nog steeds.
martin

Unread post by martin »

Dank voor de gedetaileerde reakties !!

1) heb ik opgelost ! Heb de gasklep gedemonteerd en met thinner schoongemaakt . Zat vol met teerachtige olie aanslag waardoor deze in de "nul"stand niet lekker sluit.
2) heb ik denk ik opgelost...Hij deed het af en toe, dus je weet maar nooit. Ik wilde de bougies vervangen, toen bleken de bougies gaten helemaal vol te staan met water. Het was eigenlijk een wonder dat ie daar op liep.
3) Dat moet ik nog doen ! Ben blij met de duidelijke omschrijving..

Bedankt
Martin
Andy

Unread post by Andy »

Beste Martin,

Kijk ook maar eens op www.deltahpe.nl
Zij hebben een duidelijke vraagbaak met foto's enz.
Ik heb zelf ook een Dedra SW uit '97 en heb hier al veel aan gehad.

Veel Succes Andy.
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”