Ik ben sinds 2 maanden in het gelukkige bezit van een Lancia Dedra 1.8ie uit 1991.
Er zijn echter een twee probleempjes...
1. Het stationair toerental ligt tussen de 900 en 1200 toeren, en dat schommelt de hele tijd... bij koude en bij warme motor... weet iemand wat het is en wat kan ik eraan doen?
2. Het lampje van de olie op mijn "boordcomputer" leidt zijn eigen leven... dit is al sinds het begin. Als ik hem start brandt hij de ene keer wel en de andere keer niet. Of mijn motor koud is of niet... het maakt niet uit... soms brandt hij 2 weken niet en dan ineens weer een paar dagen wel. Ook wil het soms helpen om de motor uit te zetten en dan weer opnieuw te starten... dan is het lampje uit. het oliepeil is ok dus wat zou dat kunnen zijn?
Als jullie me hiermee zouden kunnen helpen graag! Ik wil graag nog lang doorrijden in deze heerlijke auto!
Groeten,
Herman
Stationair draaien Dedra 1.8ie
Re: Stationair draaien Dedra 1.8ie
Hallo Herman,
Bij mijn Dedra 1,8ie ooit ook last gehad van een (licht) schommelend stationair toerental. Dit is toen opgelost door de stationaar stelschroef (die grote schroef bovenop het inlaatkanaal, ongeveer ter plaatse van de gasklep) er uit te draaien, deze goed schoon te maken en wat reinigingsmiddel in het open schroefgat te spuiten. Hierna de schroef weer terug draaien (en het juiste toerental instellen).
Dat olielampje, tja.. italiaanse elektronica. Je kunt proberen de contacten van het stekkertje op de oliedruksensor schoon te maken (bovenop of ergens aan de zijkant van het blok te vinden).
Succes!
Martijn
Bij mijn Dedra 1,8ie ooit ook last gehad van een (licht) schommelend stationair toerental. Dit is toen opgelost door de stationaar stelschroef (die grote schroef bovenop het inlaatkanaal, ongeveer ter plaatse van de gasklep) er uit te draaien, deze goed schoon te maken en wat reinigingsmiddel in het open schroefgat te spuiten. Hierna de schroef weer terug draaien (en het juiste toerental instellen).
Dat olielampje, tja.. italiaanse elektronica. Je kunt proberen de contacten van het stekkertje op de oliedruksensor schoon te maken (bovenop of ergens aan de zijkant van het blok te vinden).
Succes!
Martijn
ik weet niet zoveel van motoren en dergelijke... dus kun je me misschien vertellen waar ongeveer het inlaatkanaal danwel de gasklep zit.
Alvast bedankt!
Herman
Alvast bedankt!
Herman
Het inlaatkanaal loopt van het luchtfilter naar het motorblok. Het luchtfilter is de grote zwarte kunststof bak die linksvoor, in de motorruimte zit (achter je linker koplamp). Vanaf het luchtfilter zie je een dikke zwarte geribbelde slang lopen. Deze slang loopt naar een grote langwerpige aluminium "bak", die achter je motorblok is geplaatst.
Op de plek waar de geribbelde lang ophoudt en overgaat in de langwerpige bak zit het gasklephuis. Daarbovenop zie je een grote schroef, die schuin in het aluminium huis steekt. Dat is de stationair stelschroef die ik bedoelde.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Laat er anders eens naar kijken door een garage, is 5 minuutjes werk, dus het proberen waard.
Succes!
Op de plek waar de geribbelde lang ophoudt en overgaat in de langwerpige bak zit het gasklephuis. Daarbovenop zie je een grote schroef, die schuin in het aluminium huis steekt. Dat is de stationair stelschroef die ik bedoelde.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Laat er anders eens naar kijken door een garage, is 5 minuutjes werk, dus het proberen waard.
Succes!
beste herman ik bezit ook een lancia dedra 1.8i van 1991 mijn toerental ligt ook daartussen maar een echte oplossing weet ik niet misschien is laten afstellen maar heb zelf naar lancia geweest en die beweren dat daar niets aan te doen is en voor da tweede probleem met het olielampje ik heb dat ook en mijn olie pijl is dan ook in orde ik vindt dat ook raar volgens mij is dat van den ouderdom dat die boordcomputer begint te flippen groetjes van patrick ciao