Hallo,
Ik heb op dit moment het volgende probleempje met mijn dedra 1.8ie van '91.
De koelventilator slaat niet aan, waardoor de temperatuur als hij stilstaat flink oploopt ( net onder het rode gebied ). Als hij rijdt is er geen enkel probleem, hij blijft dan keurig op bedrijfstemperatuur. Ik heb de fan schakelaar al vervangen, maar dit bood geen soelaas. Als ik een draadje tussen de twee contacten van de stekker die aan de schakelaar zit steek, slaat de ventilator wel aan. De thermostaat heb ik ook gecontroleerd, deze is goed; de slangen naar de radiateur ( en de radiateur zelf ) worden op tijd warm.
Volgens de automaterialen-zaak waar ik de fan schakelaar gekocht heb, moet de fan bij 87 en bij 92 graden aanslaan. De verkoper vertelde me dat hij met zijn auto ( een Saab ) hetzelfde probleem heeft gehad en dat bij zijn auto de kachelweerstand kapot was. Heeft iemand dit zelfde probleem gehad en/ of weet waar de kachelweerstand zit en wat hier nog meer mee te maken kan hebben en waar deze onderdelen zitten? ( bijv. warmtesensor van het motor management ).
Alvast bedankt voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Michiel v.d. Zeijde
warmlopende dedra1.8ie '91.
Re: warmlopende dedra1.8ie '91.
Hoi Michiel
Je hebt wel problemen met je auto.
Er moet op de radiateur ook een weerstand zitten deze kan de aanjaag snelheid regelen.
Maar meestal zijn het problemen met massa punten, deze hebben vaak last van slechte weerstand.
Een dedra 1.8 heeft alleen een relais en een kachelweerstand meer niet.
Er loopt een lichtblauw rode draad naar het contact en een zwarte maar de massa dit zijn de enige draden die weglopen van het systeem.
Zijn er geen draden onderbroken ?
groetjes Rudy
Je hebt wel problemen met je auto.
Er moet op de radiateur ook een weerstand zitten deze kan de aanjaag snelheid regelen.
Maar meestal zijn het problemen met massa punten, deze hebben vaak last van slechte weerstand.
Een dedra 1.8 heeft alleen een relais en een kachelweerstand meer niet.
Er loopt een lichtblauw rode draad naar het contact en een zwarte maar de massa dit zijn de enige draden die weglopen van het systeem.
Zijn er geen draden onderbroken ?
groetjes Rudy
Vandaag is mijn auto bij de Lancia dealer geweest om de CO uitstoot af te stellen ( was een apk- punt ). Ik heb ze gelijk gevraagd om ook even naar de koeling te kijken. De fan schakelt bij 100 graden in, dat is volgens hun goed. De 100 graden stand is op de meter de laatste grote streep onder het rode gebied. Het rode gebied is 130 graden. Vandaar dat ik dacht dat hij te warm werd ( ik schatte die streep op ong. 120 graden ). Het was dus eigenlijk gewoon in orde.
Ik heb hetzelfde probleem gehad; was een defecte relaisschakelaar, te vinden in het kastje met alle zekeringen en geel van kleur (vierkant doosje). Als je goed kijkt staan er ook symbolen bij.
Succes
Succes
Ben er na een kokende motor eindelijk uit wat er nou aan de hand was..
De radiateur was verstopt waardoor de thermoschakelaar van de fan niet goed aangestuurd werd. Toen de motor aan de kook was was de onderste helft van de radiateur wel warm, maar je kon er gewoon je hand tegenaan houden. Dus een nieuwe radiateur laten plaatsen ( gelukkig was de koppakking niet lek ) en het probleem was opgelost. Zo zie je maar dat zelfs een Lancia- dealer ( zie eerdere post ) het wel eens aan het verkeerde eind kan hebben..... De fan slaat nu in bij ca 93-94 graden, ruim op tijd dus.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Michiel v.d. Zeijde.
De radiateur was verstopt waardoor de thermoschakelaar van de fan niet goed aangestuurd werd. Toen de motor aan de kook was was de onderste helft van de radiateur wel warm, maar je kon er gewoon je hand tegenaan houden. Dus een nieuwe radiateur laten plaatsen ( gelukkig was de koppakking niet lek ) en het probleem was opgelost. Zo zie je maar dat zelfs een Lancia- dealer ( zie eerdere post ) het wel eens aan het verkeerde eind kan hebben..... De fan slaat nu in bij ca 93-94 graden, ruim op tijd dus.
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Michiel v.d. Zeijde.