Hallo,
Ik heb een klein probleem met mijn Thema van 93. Als ik de auto drie dagen laat staan zonder te gebruiken is de accu net leeg genoeg om de auto niet maar te kunnen starten. Is niet erg als je hem elke dag gebruikt, en dat doen we eigenlijk wel. Maar ik ben met een stroomtang aan het meten geweest en zie dan dat er 0,27 A door de accukabel blijft lopen als de motor is afgezet. Neem ik nu de zekering van de koelventilator even los, dan hoor ik een relais afvallen en blijkt er nog 0,1 A te lopen. Dat is nog steeds veel te veel, maar dat houdt de accu wel wat langer vol...
Ik heb al de radio, climatronic, aanhangerkontaktdoos en alle andere lampjes en enkele draadjes nagemeten, maar nergens een vreemde stroom kunnen vinden.
Nu zit de startblokkering ook achter dezelfde zekering die ik telkens even lostrek, maar die kan toch niet zoveel blijven gebruiken?
Wie herkent dit, of weet zelfs wat het is?
Groeten,
Hans
Lege accu Thema door lekstroom
Re: Lege accu Thema door lekstroom
Hans,
Ik heb ook eens een dergelijke ervaring gehad en heirbij speelden 2 zaken. In mijn handsfree-set van de telefoon waren de constante + en de + via het contactslot doorverbonden. In de handsfree-set zat iets niet helemaal goed waardoor een lekstroom de accu leegtrok. De oplossing was de constante + losmaken.
Ik wist gelijk wanneer mijn accu leeg was, want dan gaat het alarm af. Als je alarm niet afgaat heb je een goede kans dat de oplaadbare batterij in het alarm (meestal in de luidspreker) kapot is. Een kapotte oplaadbare batterij blijft opladen en zou wel eens de oorzaak van je problemen kunnen zijn.
Overigens moet je eerst de oorzaak vinden en dat is een 2 persoonsklus. Iemand moet bij de accu een Ah-meter aflezen en iemand moet in de auto 1 voor 1 de zekeringen verwijderen en weer terugzetten. Je kan niet zelf steeds in en uitstappen, want het barst van de lampjes en andere voorzieningen met een tijdsvetraging. Iedere keer dat je de deur opent of contactslot aanzet gaan eer vertagingen aan/uit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en wens je veel succes,
Jan Willem
Ik heb ook eens een dergelijke ervaring gehad en heirbij speelden 2 zaken. In mijn handsfree-set van de telefoon waren de constante + en de + via het contactslot doorverbonden. In de handsfree-set zat iets niet helemaal goed waardoor een lekstroom de accu leegtrok. De oplossing was de constante + losmaken.
Ik wist gelijk wanneer mijn accu leeg was, want dan gaat het alarm af. Als je alarm niet afgaat heb je een goede kans dat de oplaadbare batterij in het alarm (meestal in de luidspreker) kapot is. Een kapotte oplaadbare batterij blijft opladen en zou wel eens de oorzaak van je problemen kunnen zijn.
Overigens moet je eerst de oorzaak vinden en dat is een 2 persoonsklus. Iemand moet bij de accu een Ah-meter aflezen en iemand moet in de auto 1 voor 1 de zekeringen verwijderen en weer terugzetten. Je kan niet zelf steeds in en uitstappen, want het barst van de lampjes en andere voorzieningen met een tijdsvetraging. Iedere keer dat je de deur opent of contactslot aanzet gaan eer vertagingen aan/uit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en wens je veel succes,
Jan Willem