Rode "Check" lampje Thema

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Wim Hoornweg

Rode "Check" lampje Thema

Unread post by Wim Hoornweg »

Ik ben sinds kort eigenaar van een Thema 2.8 V6. Nu vroeg ik mij af of iemand mij kan helpen bij het volgende "mogelijke probleem".

Mijn rode check lampje begint af en toe langzaam op te lichten soms iets feller soms iets zwakker en soms is hij gewoon uit. Bij het testen van het lampje bij bijv. starten of wanneer een portier open staat brandt het lampje gewoon fel en op één sterkte...is dan dus gewoon aan.

Is dit soms een slecht kontakt van de lamp...het flikkeren of flauw oplichten of zit er iets aan te komen. Wie heeft dit eerder meegemaakt?

Ik hoop iets van jullie te horen.

Alvast bedankt.

Wim
Rudy van der Heijden

Re: Rode "Check" lampje Thema

Unread post by Rudy van der Heijden »

Waarschijnlijk heb je een slecht contact (geocsideert) of een stekkerverbinding die niet goed past/ aansluit. Is een lancia kwaal.
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Wim,

Na het starten hoort de grote rode check-lamp uit te gaan en de groene hoort aan te gaan. Als de groene niet aangaat is het volgens het systeem dus ergens niet goed. Als je de TEST knop indrukt horen alle kleine rode controle lampjes aan te gaan. Aangezien jouw systeem denkt dat er iets niet goed is, verwacht ik dat er een controlelampje, dat aan zou moeten gaan, kapot of verwijderd is.
Het systeem werkt bij mij al drie jaar goed. Alle keren dat ik dacht dat de verhalen over Italiaanse electronica waar zijn had het systeem achteraf altijd goed gefunctioneerd.
Het systeem ziet alleen geen verschil tussen belangrijke problemen zoals geen oliedruk, geen water, te hoge temperatuur etc. en onbelangrijke zaken zoals het doorgebrand zijn van de nummerplaatverlichting rechtsachter.
Als er iets niet goed is hoort de bijbehorende controlelamp in het dashboard of in het check-panel te gaan branden en na een minuut of wat hoort dat controlelampje te gaan knipperen samen met de grote Check contolelamp en daat wordt je knap gestoord van. Het lampje in je dashboard van de rode Check controlelamp (en de groene trouwens ook) is met enig gewriemel wel zonder gereedschap te verwijderen.

Wat ook nog wel eens wil helpen is de zekeringen, en dat zijn er heel veel, en dan hebben we het alleen nog maar over de zekeringen in het dashboard, een voor een uit te nemen, schoon te maken en weer te bevestigen. Let er ook op dat de zekering de in het instruktieboekje voorgeschreven sterkte hebben. Een te zware of te lichte zekering heeft invloed op het goed funktioneren van het check-systeem.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Jan Willem
Wim Hoornweg

Unread post by Wim Hoornweg »

Rode checklampje vervolg.....

Sinds enige weken heeft het "flauw" oplichten van het rode checklampje niet meer plaatsgevonden. Echter wel wat anders.

Wanneer de motor koud is...en ik start de auto dan blijft (bijna altijd) het rode checklampje branden...met als indicatie dat het oliepeil te laag zou zijn. In het instructieboekje staat vermeld dat het lampje ook wel eens wil blijven branden als de auto enigzins "schuin" geparkeerd staat...dat zou bij mij dus kunnen. Maar als ik het goed gelezen heb moet het lampje vrijwel direct daarna uitgaan???

Ik weet dat mijn Thema nagenoeg geen olie verbruikt en dat het oliepeil goed staat. Maar blijf het maar steeds checken door dat irritante lampje...

Wanneer ik nu een aantal km gereden heb...en de motor enige tijd afzet...bijv. een halve minuut of langer en hem daarna weer start blijft het rode lampje "niet" branden...en is dus alles goed.

Dit gebeurt alleen als de auto langere tijd stilgestaan heeft en de motor koud is. Alle overige keren gaat het rode checklampje gewoon netjes uit en gaat het groene checklampje branden.

Wie heeft zoiets eerder meegemaakt...is dit gewoon weer een slecht kontakt kwaal...of iets anders?

grt.
Wim
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Wim,

Bij een 16V zit er onderaan het motorblok een heel klein electrisch oliepeilstokje ingebouwd dat het signaal voor dat controlelampje geeft. Er zit waarschijnlijk bij jouw V6 ook zo'n peilstokje ingebouwd. Als je zeker weet dat er voldoende olie in de motor zit is of dat peilstokje defect, of het draadje met stekker dat daar aan vastzit, zit los of maakt geen of slecht contact.
Mijn advies is zoek het draadje dat niet nodig is voor oliedruk, oliedrukmeter, olietemperatuurmeter, of watertemperatuur ergens bij het carter. Dat moet het draadje zijn.
Je beschrijft dat het eerst nog gegloeid heeft, dus is er de afgelopen dagen iets veranderd, bijvoorbeeld een stekker losgegaan??????

succes ,

Jan Willem
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”