Mag ik de motor van een turbo16v in een carrosserie met lichtere motor steken?

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Pol

Mag ik de motor van een turbo16v in een carrosserie met lichtere motor steken?

Unread post by Pol »

Even een kleine verduidelijking:

Zowel ik als mijn vrouw rijden met een thema: een 16V van '91 en een turbo 16V van '93.
De turbo is daarstraks zwaar langs achter aangereden (ik stond gewoon in file), waardoor ik dan tegen mijn voorligger ben gebotst.
De schade is aanzienlijk: achterzijde zwaar ingedeukt, chassis achteraan ingeduwd ( kreukels in het koetswerk achter de achterdeuren en achterwielen niet meer op hun plaats) , vooraan zijn de bumper, rooster, motorkap, 1koplamp en de radiator kapot. (snif snuit)

Het herstellen van de wagen zal waarschijnlijk veel maal meer kosten dan de auto waard is.

Aangezien hij mechanisch nog OK is, zou ik een (defekte) thema kunnen kopen met een goede carrosserie, maar mag ik volgens de (belgische) wetgeving een turbo-motor steken in een diesel, 8V of eender welke?
Ik zou natuurlijk ook de ophanging, remmen enz. mee overbouwen.

Het zou in ieder geval veel goedkoper zijn een goede carrosserie te kopen dan de mijne te laten herstellen, het zou trouwens achteraf nog beter zijn ook.

Iemand ervaring hiermee?

Pol
Guy

Re: Mag ik de motor van een turbo16v in een carrosserie met lichtere motor steken?

Unread post by Guy »

In theorie is dat toegelaten dacht ik. Dan moet je papieren aanvragen om uw PVG nummer (eigen aan dat type auto) te veranderen. Dan kan je beginnen aan de complete overbouw, maar dan komt het: er moet een herkeuring gedaan worden om die nieuwe PVG nummer toegewezen te krijgen. Zo'n herkeuring duurt erg lang, en ze gaan alles na (zelfs het lampje in de asbak moet mee veranderd worden als dat verschilt!). Als dat alles ok is kan je je de auto opnieuw inschrijven met een nieuwe PVG nummer. Voor dit alles heb je ook heel wat medewerking nodig van de invoerder.
Besluit: het gaat je erg veel geld kosten (zo'n speciale keuring kost beslist veel, + nog eens papieren, + inschrijving +...) en of je dit alles bereikt op een fatsoenlijke manier hier in België?????
Als je iemand erg goed kent bij de invoerder zou het misschien te doen zijn maar onder normale omstandigheden..... Pffff, ik had er al geen zin meer in toen ik die instanties eens opgebeld had...
pol

Re: Mag ik de motor van een turbo16v in een carrosserie met lichtere motor steken?

Unread post by pol »

Guy,

Bedankt voor de informatie.
Ik heb het ondertussen ook al eens aan een garagist gevraagd, en die raadde het ook af, hij zei ook dat, indien je een zwaar ongeval zou veroorzaken met zo'n wagen, ze de schuld daarop zouden proberen af te schuiven.
Probleem is dat ik erg gesteld was op die auto, en dezelfde moeilijk te vinden is (in redelijke staat).

Groeten,

Pol
Guy

Unread post by Guy »

We leven in een gans verkeerd kl*teland!!!!
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”