Navigatie

Discussie en vraagbaak over Lybra
Rick Franke

Navigatie

Unread post by Rick Franke »

Geachte Lancisten,

Ik heb wederom een Italiaan gekocht alleen nu een Lybra uit eind 2004 met ingebouwde navigatie nu is mijn vraag hoe kan ik die systeem up-daten? Doormiddel van een cd neem ik aan? En zo ja waar kan je die kopen? Want heb wel cd's gevonden maar die zijn allemaal apart 1 cd voor frankrijk 1 voor benelux maar geen een voor heel europa kan iemand mij dan ook vertellen of ik als ik over de grens ga van cd moet wisselen???

Mvg Rick
Dennis de Wit

Re: Navigatie

Unread post by Dennis de Wit »

Updaten gaat met nieuwe cd. Ik weet dat er voor de Benelux 1 cd is, duitsland idem.. Ik neem aan dat er per regio een cd nodig is. Complete Europese kaarten vind je meestal op DVD systemen terug en daar heeft de Lybra af fabriek geen benul van ... Helaas .
Via Navteq kun je aan een nieuwe versie komen. Ik het hier een Benelux & major roads van 2006/2007 liggen, die werkt ook gelijk het ICS bij als dit nodig is.
Wel even in de gaten houden, er zin meerdere versies van het nav-systeem in omloop, de onze was een Siemens .. de CD heeft dan een aantal mapjes als je hem in de computer stopt. De andere variant heeft 3 bestanden op de cd zichtbaar als je hem in de computer stopt.. Ze zijn niet onderling uitwisselbaar.
Rick Franke

ok bedankt zal wel eens op onderzoek gaan bij navteq. maar weet je ook of je elke keer moet wisselen met de cd als je dan van land skipped???
Dennis de Wit

Ben nog niet verder als Duitsland geweest, daar schoot de "major roads" al de mist in.
Aanname van mijn kant is dan ook dat je per land wel moet wisselen... Bagageruimte dus zo inpakken dat je bij je navigatie kunt komen ;-) !
Rick Franke

Goeie tip ga namelijk met de kerst naar frankrijk maar eerst even cdtjes bestellen dan
Ron

Unread post by Ron »

Hallo Rick,

Allereerst gefeliciteerd met de aanschaf van je Lybra, een geweldige auto waar ik al 5 jaar met veel plezier in rij.

Het navigatiesysteem in de Lybra werkt met CDs, inderdaad één CD per land (of groep landen zoals de Benelux) waar ook de "major roads" oftewel de snelwegen opstaan. Updates van de CDs (2008-2009) zijn te koop bij Navteq (http://www.navigation.com/is-bin/INTERS ... oducts=YES) voor 99 Euris per stuk. Niet goedkoop dus.

Je moet inderdaad als je de grens overgaat van CD wisselen. Navteq is daar heel zeikerig in (excusez le mot/scusa la parola) want de detailering houdt op precies op de grens. Als je bijvoorbeeld op vakantie gaat naar Italië dan zou je in principe de CDs van de Benelux, Duitsland, Midden Europa en Italië moeten hebben dus 4*99 Euro. Maar goed, de weg naar Italië toe vind je ook wel met de routekaarten van de ANWB.

Mijn ervaring is dat ondanks dat het systeem geen fraaie 3D weergave biedt het toch betrouwbaar en goed te gebruiken is. Je moet zelf beslissen of je de investering van een of meer CDs wilt doen.

Ron
Dennis de Wit

En nog even geheel terzijde.. Even een schoonmaakcd door het systeem halen verkort de laadtijd aanzienlijk na het starten van de dames .. Heb dit afgelopen zondag gedaan, voor reiniging (auto is dus van 2002!) duurde het bijna 2 minuten voor navigatie klaar stond, nu 10 seconden...
Veel plezier met je Lybra, we rijden nu een half jaar eentje , hebben alle kwaaltjes hier op het forum al bijna allemaal gehad (zakkende ramen, krakende stabilisatierubbers, airco met eigen willetje) maar zijn toch nog erg tevreden met ons 2.0 20v gifkikkertje ;)
Davy

Unread post by Davy »

Hoe doe je dat precies reinigen met die CD? Droog of met isopropanol. Begint de reinigingscd dadelijk te draaien als je hem erin steekt? Bij mij wil het niet lukken. Enkel bij kurkdroog en zonnig weer vindt hij de navi-cd opeens. Voor de rest geeft hij dat de cd verkeerd geplaatst is. Ik wil geen kosten doen want dan is het wegwijzen en dure aangelegenheid.
Ron

Unread post by Ron »

Probeer eens een ander merk CDRWs (als je kopieën gebruikt ten minste ;-). Ik gebruik Platinum CDRWs en die doen het goed (maar heel af en toe bij een andere CD een melding dat de CD verkeerd geplaatst is).
Dennis de Wit

Schoonmaken met reinigingscd en isopropanol , even 3 maal erin en eruit, laten drogen en dan cd erin.
Bij onze Lybra slikt hij ook de Aldi (Lifetec) CD-R's zonder moeite, dus de originele cd ligt warm binnen en de kopie in de lezer...
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”